krátkodobý test

F i a t  B r a v a  8 0  S X  1 6 V
Přátelské auto

Po všech stránkách přívětivý automobil Fiat Brava mne velice zaujal a potěšil.

Design: Brava je spíše nenápadný a po vzhledové stránce konzervativní vůz. Sympaticky oblé linie jeho líbivé karoserie jako by jej činily opticky větším než ve skutečnosti je.

Interiér: Nadprůměrný prostor pro cestující (včetně dostatku odkládacích míst) a přátelský design jsou hlavními devízami interiéru. Výtečná jsou rovněž příjemně měkčí, anatomicky tvarovaná sedadla s dostatečně dlouhým sedákem a dobrým bočním vedením. Ocenil jsem dílenské zpracování na rozumné úrovni. Objemný zavazadelník (v nižší střední třídě nadprůměrný) pojme až 380 l nákladu. Nevýhodou je ale pouze dojezdové rezervní kolo.

Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný nejslabší motor, který lze pod kapotou bravy nalézt, je možné charakterizovat jako velmi solidní základ. Čtyřválec o objemu 1,2 l se čtyřventilovou technikou se rád nechá vytáčet a výrazněji ožívá po překročení hranice 4000 ot/min (což doprovází příjemný, bručivě zvonivý zvukový projev), ale vyniká i dostatečnou pružností v nižších otáčkách. Vůz s tímto agregátem disponuje až nečekanou dynamikou. Pochválit musím taktéž účinné brzdy s rychlým nástupem. Naladění podvozku je spíše komfortní, což přispívá k pohodlí cestujících. Druhou stranou mince je sice výraznější náklon v zatáčkách, ovšem brava i přes něj bezproblémově drží stopu. Ačkoli byl při testování využíván sportovnější styl jízdy, spotřebu se podařilo udržet na hodnotě 7,4 l/100 km.

Fiat Brava 80 SX 16V

Motor zážehový 1,2 l V4 16V
Největší výkon 60 kW (82 k) při 5500 ot/min
Točivý moment 113 Nm při 4250 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4190 × 1740 × 1410 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1040/530 kg
Objem zavazadlového prostoru 380 l
Objem palivové nádrže 50 l
Maximální rychlost 173 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 13,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,4 l/6,9 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 349 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 20. listopadu 2000.

Závěr: Stejně jako celý automobil, je i cena Fiatu Brava vcelku příjemná - činí 349 900 Kč, přičemž v základní výbavě naleznete airbag řidiče, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, posilovač řízení, autorádio, dělené zadní sedadlo, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a atermická skla.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    

    

    

    

    

    


F i a t  B r a v a  J T D   1 0 5  E L X
Úsporná
a kultivovaná

Druhá možnost vyzkoušet Fiat Brava přinesla - stejně jako v tom prvním případě - velice pozitivní dojmy.

Nadčasový design, u zkoušeného vozu doplněný nevšední barvou laku karoserie přináší tomuto spíše nenápadnému automobilu atraktivitu zejména pro zákazníky, kteří preferují funkčnost a radost z jízdy před okázalostí vzhledu. Já jsem u bravy asi nejvíce ocenil dílenské zpracování na přijatelné úrovni (italským vozům bývá vždy vytýkáno), přesné řazení prostřednictvím příjemné řadicí páky a výborná sedadla. Testovaný vůz byl poháněn vynikající přeplňovanou vznětovou jednotkou JTD o objemu 1,9 l s výkonem 77 kW (105 k) dosahovaným při 5500 ot/min a točivým momentem vrcholícím hodnotou 200 Nm při 1500 ot/min. Přitom průměrná spotřeba 6,5 l/100 km je vzhledem k valné většině jízd pro Praze a s přihlédnutím k zimnímu provozu více než přijatelná. Moderní agregát se vyznačuje tichým a kultivovaným chodem, do značné míry díky použití systému Common Rail. Účinné brzdy doplňují výkonný motor. Cena testovaného modelu činí 499 900 Kč. V základní výbavě je obsažen posilovač řízení, ABS, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, příprava pro rádio, hliníková kola, centrální zamykání a elektrické ovládání předních oken a vnějších zpětných zrcátek, přední mlhovky a airbagy řidiče.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001