S e a t A l h a m b r a S i
g n o 1 , 8 2 0 V T
Viva la libertad
Seat Alhambra je typickým představitelem kategorie
velkoprostorových vozů (MPV). Tyto automobily jsou velice populární především v
zámoří, ale stále více příznivců si v současnosti získávají i v Evropě.
Zástupce španělské značky vznikl ve společném projektu koncernů VW a Ford, jehož
produktem byly tři až na detaily shodné vozy: Ford Galaxy, Volkswagen Sharan a právě
Seat Alhambra. První dva modely prošly inovacemi minulý rok zjara a představily se
již v druhé generaci na autosalonu v Ženevě. Sestřička alhambra si dala, jak se na
dámu sluší, trochu načas a nový háv nám odhalila až později. Jak se zdá, vše
proběhlo na výbornou. Tak tedy: "Ať žije volnost a vzhůru za vůní
dálavy!".
Design:
Návrháři designérského centra Seat v Martorellu se drží koncepce vtisknuté
aktuální nabídce Seatu. Tudíž nikoho nepřekvapí, že nová alhambra v tomto ohledu
nezůstává nikterak pozadu. Rysy vtisknuté přední mřížce chladiče a světlometům
s čirou optikou mají přesně tu dávku inovace, která je zapotřebí k dosažení
rodové příslušnosti. Na omylu je však ten, kdo se domnívá, že změny byly
prováděny jen s cílem znovu se zalíbit. Prioritou byla především snaha dosáhnout
snížení spotřeby. K tomu přispívá nyní protažená příď, aerodynamičtější
maska chladiče a přední nárazník. Mírných úprav se dostalo také zadním
svítilnám. Pěkné jsou kliky dveří, nyní v barvě laku. Celkovou tuhost karoserie
nově vylepšují příčné a podélné ocelové výztuhy.
Interiér: Upravený interiér je nyní vždy barevně přizpůsoben odstínu karoserie a
je pravdou, že vše tak působí velmi harmonicky. Celý vnitřní prostor je laděn ve
stylu moderních trendů současné nabídky Seatu. Naopak ergonomické ovladače nebo
přehledná palubní deska s lemovanými ukazeteli dávají znát svůj původ v koncernu
VW. Rozsah příplatkové je opravdu veliký a jednotlivé položky jsou dodávány do
každého vozu v tzv. paketech. V námi testovaném modelu mne zaujal zejména
mnohofunkční palubní počítač a velice kvalitní a přesná automatická klimatizace
Climatronic. Potěšitelnou skutečností byl také ve dvou osách nastavitelný volant.
Samozřejmostí u vozů této třídy je bohatý vnitřní prostor. Alhambra podle výbavy
pojme až sedm samostatných sedadel. Je pravdou, že v takovém případě zůstane na
zavazadla jen skromných 256 l. Díky sklápěcímu mechanismu druhé řady, je k zadní
dvojici sedadel poměrně slušný přístup a cestující v nich netrpí nedostatkem
prostoru pro nohy. V případě námi testovaného vozu bylo instalováno pět
samostatných sedadel. Objem zavazadelníku se tak vyšplhal na velice slušných 852 l.
Příjemným zpestřením byly instalované držáky nápojů v opěradlech sedadel a v
palubní desce. Ve standardní výbavě jsou samozřejmostí airbagy pro řidiče a
spolujezdce. V testovaném voze nechyběly ani airbagy boční v předních sedadlech. V
základní výbavě je také čtyřokruhový protiblokovací systém ABS nebo systém
ukotvení dětské sedačky ISO-Fix. Pokud si budete přát, může být bezpečnostní
výbava rozšířena o další bezpečnostní systémy TCS, ESP nebo stálý pohon 4×4
(jen u vybraných motorů). Mírné výtky z naší strany jsme měli k občasným
nežádoucím pazvukům z oblasti palubní desky při jízdě. To by se u automobilů
této kategorie stávat nemělo. Poněkud neprakticky působí také nastavování
vnějších zpětných zrcátek hned vedle kliky dveří. Vůz byl slušně ozvučen
autorádiem Scala, u kterého stojí za zmínku regulátor hlasitosti upravující
hlasitost automaticky v závislosti na rychlosti jízdy.
Motor a jízdní vlastnosti: Naši chválu si jednoznačně zaslouží motor, v tomto případě zážehový
čtyřválec o objemu 1,8 l s pětiventilovou technikou, přeplňovaný turbodmychadlem.
Jeho maximální výkon 110 kW (150 k) při 5800 ot/min byl dostatečnou zárukou
dynamické jízdy. Pro příznivce klidného a bezproblémového svezení s automatikou
nebude dodávaná šestistupňová ručně řazená převodovka tím správným
potěšením. Nicméně sportovněji založení řidiči její přednosti jistě ocení.
Jde především o přesnější řazení vzhledem k zátahu motoru. Při testu jsem s
automobilem jezdil zpravidla mimo město, a proto se kombinovaná spotřeba dostala na
velice slušných 9 l/100 km, tedy méně než udává výrobce. Nicméně při
dravější jízdě na kratší vzdálenost se spotřeba vyšplhala také až na 11 l/100
km. Motor byl velice dobře odhlučněn a ve všech režimech se choval naprosto
kultivovaně. Stejně jako pohonná jednotka zaslouží si naši chválu podvozek, jenž
bych považoval v této kategorii opravdu za špičkový. Jízda s vozem byla velmi
příjemná a klidná, zcela úměrná jeho hmotnosti. Problémy nenastaly ani při
průjezdu zatáček. Také otáčení bylo díky velkému rejdu předních kol snadné. Za
velice slušné lze považovat zimní pneumatiky Continental 215/55 R16.
Seat Alhambra Signo 1,8
20 V T |
Motor |
zážehový 1,8 l V4 20V |
Největší výkon |
110 kW (150 k) při 5800 ot/min |
Točivý moment |
210 Nm při 1850 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální šestistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4634 × 1810 × 1707 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1581/839 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
852 l |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Maximální rychlost |
199 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
10,9 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
9,0 l/9,7 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
945 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 19. únoru 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Závěr: Ačkoliv se zdá, že alhambra je především rodinným vozem, první zdání
opravdu klame. Na své si přijdou i sportovněji založení řidiči. Kvalitní
zpracování, široká škála motorů a výbavy jsou zárukou toho, že si vybere opravdu
každý. Prostor se vždy hodí a když se k tomu přidá i možnost sportovnějšího
naladění, není opravdu co řešit. Cena námi testovaného modelu činí 945 000 Kč.
Na všechny vozy Seat zakoupené po 1. lednu 2001 je připravena koncernová
"Doživotní záruka mobility".
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička