krátkodobý test

S e a t  A l h a m b r a  S i g n o  1 , 8  2 0 V  T
Viva la libertad

Seat Alhambra je typickým představitelem kategorie velkoprostorových vozů (MPV). Tyto automobily jsou velice populární především v zámoří, ale stále více příznivců si v současnosti získávají i v Evropě. Zástupce španělské značky vznikl ve společném projektu koncernů VW a Ford, jehož produktem byly tři až na detaily shodné vozy: Ford Galaxy, Volkswagen Sharan a právě Seat Alhambra. První dva modely prošly inovacemi minulý rok zjara a představily se již v druhé generaci na autosalonu v Ženevě. Sestřička alhambra si dala, jak se na dámu sluší, trochu načas a nový háv nám odhalila až později. Jak se zdá, vše proběhlo na výbornou. Tak tedy: "Ať žije volnost a vzhůru za vůní dálavy!".

Design: Návrháři designérského centra Seat v Martorellu se drží koncepce vtisknuté aktuální nabídce Seatu. Tudíž nikoho nepřekvapí, že nová alhambra v tomto ohledu nezůstává nikterak pozadu. Rysy vtisknuté přední mřížce chladiče a světlometům s čirou optikou mají přesně tu dávku inovace, která je zapotřebí k dosažení rodové příslušnosti. Na omylu je však ten, kdo se domnívá, že změny byly prováděny jen s cílem znovu se zalíbit. Prioritou byla především snaha dosáhnout snížení spotřeby. K tomu přispívá nyní protažená příď, aerodynamičtější maska chladiče a přední nárazník. Mírných úprav se dostalo také zadním svítilnám. Pěkné jsou kliky dveří, nyní v barvě laku. Celkovou tuhost karoserie nově vylepšují příčné a podélné ocelové výztuhy.

Interiér: Upravený interiér je nyní vždy barevně přizpůsoben odstínu karoserie a je pravdou, že vše tak působí velmi harmonicky. Celý vnitřní prostor je laděn ve stylu moderních trendů současné nabídky Seatu. Naopak ergonomické ovladače nebo přehledná palubní deska s lemovanými ukazeteli dávají znát svůj původ v koncernu VW. Rozsah příplatkové je opravdu veliký a jednotlivé položky jsou dodávány do každého vozu v tzv. paketech. V námi testovaném modelu mne zaujal zejména mnohofunkční palubní počítač a velice kvalitní a přesná automatická klimatizace Climatronic. Potěšitelnou skutečností byl také ve dvou osách nastavitelný volant. Samozřejmostí u vozů této třídy je bohatý vnitřní prostor. Alhambra podle výbavy pojme až sedm samostatných sedadel. Je pravdou, že v takovém případě zůstane na zavazadla jen skromných 256 l. Díky sklápěcímu mechanismu druhé řady, je k zadní dvojici sedadel poměrně slušný přístup a cestující v nich netrpí nedostatkem prostoru pro nohy. V případě námi testovaného vozu bylo instalováno pět samostatných sedadel. Objem zavazadelníku se tak vyšplhal na velice slušných 852 l. Příjemným zpestřením byly instalované držáky nápojů v opěradlech sedadel a v palubní desce. Ve standardní výbavě jsou samozřejmostí airbagy pro řidiče a spolujezdce. V testovaném voze nechyběly ani airbagy boční v předních sedadlech. V základní výbavě je také čtyřokruhový protiblokovací systém ABS nebo systém ukotvení dětské sedačky ISO-Fix. Pokud si budete přát, může být bezpečnostní výbava rozšířena o další bezpečnostní systémy TCS, ESP nebo stálý pohon 4×4 (jen u vybraných motorů). Mírné výtky z naší strany jsme měli k občasným nežádoucím pazvukům z oblasti palubní desky při jízdě. To by se u automobilů této kategorie stávat nemělo. Poněkud neprakticky působí také nastavování vnějších zpětných zrcátek hned vedle kliky dveří. Vůz byl slušně ozvučen autorádiem Scala, u kterého stojí za zmínku regulátor hlasitosti upravující hlasitost automaticky v závislosti na rychlosti jízdy.

Motor a jízdní vlastnosti: Naši chválu si jednoznačně zaslouží motor, v tomto případě zážehový čtyřválec o objemu 1,8 l s pětiventilovou technikou, přeplňovaný turbodmychadlem. Jeho maximální výkon 110 kW (150 k) při 5800 ot/min byl dostatečnou zárukou dynamické jízdy. Pro příznivce klidného a bezproblémového svezení s automatikou nebude dodávaná šestistupňová ručně řazená převodovka tím správným potěšením. Nicméně sportovněji založení řidiči její přednosti jistě ocení. Jde především o přesnější řazení vzhledem k zátahu motoru. Při testu jsem s automobilem jezdil zpravidla mimo město, a proto se kombinovaná spotřeba dostala na velice slušných 9 l/100 km, tedy méně než udává výrobce. Nicméně při dravější jízdě na kratší vzdálenost se spotřeba vyšplhala také až na 11 l/100 km. Motor byl velice dobře odhlučněn a ve všech režimech se choval naprosto kultivovaně. Stejně jako pohonná jednotka zaslouží si naši chválu podvozek, jenž bych považoval v této kategorii opravdu za špičkový. Jízda s vozem byla velmi příjemná a klidná, zcela úměrná jeho hmotnosti. Problémy nenastaly ani při průjezdu zatáček. Také otáčení bylo díky velkému rejdu předních kol snadné. Za velice slušné lze považovat zimní pneumatiky Continental 215/55 R16.

Seat Alhambra Signo 1,8 20 V T

Motor zážehový 1,8 l V4 20V
Největší výkon 110 kW (150 k) při 5800 ot/min
Točivý moment 210 Nm při 1850 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální šestistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4634 × 1810 × 1707 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1581/839 kg
Objem zavazadlového prostoru 852 l
Objem palivové nádrže 70 l
Maximální rychlost 199 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,9 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,0 l/9,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 945 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 19. únoru 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Závěr: Ačkoliv se zdá, že alhambra je především rodinným vozem, první zdání opravdu klame. Na své si přijdou i sportovněji založení řidiči. Kvalitní zpracování, široká škála motorů a výbavy jsou zárukou toho, že si vybere opravdu každý. Prostor se vždy hodí a když se k tomu přidá i možnost sportovnějšího naladění, není opravdu co řešit. Cena námi testovaného modelu činí 945 000 Kč. Na všechny vozy Seat zakoupené po 1. lednu 2001 je připravena koncernová "Doživotní záruka mobility".

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001