krátkodobý test

A l f a  1 6 6  3 , 0  V 6  2 4 V  S p o r t r o n i c
Elegantní, silná, temperamentní

Vlajková loď italské automobilky Alfa Romeo, sedan vyšší střední třídy s označením 166 má oproti řadě svých konkurentů značně sportovního ducha. Dvojnásob to platí v případě testované špičkové verze s nejsilnějším agregátem.

Design: Ačkoli v designu vozu můžeme nalézt některé prvky připomínající o rok mladší sestru Alfu 156, je 166ka sebevědomá a jedinečná. Typicky italské ladné linie a prolisy karoserie dodávají luxusnímu sedanu sportovní vzhled. Strmě se svažující příď s tradiční trojúhelníkovou maskou chladiče patřičně zdůrazňuje dynamiku, stejně tak jako klenutý profil a zkosená záď.

Interiér: Vnitřnímu prostoru věnovali designéři minimálně stejnou péči jako karoserii. Poskytuje vysoký komfort, jak se slušní na vůz této třídy. Již od první chvíle máte uvnitř maximálně příjemný pocit, pramenící z ergonomicky zpracované přístrojové desky, výtečných sportovních předních i zadních sedadel s bočním vedením, skvělého odhlučnění (což je možná trochu škoda, neboť neodolatelný zvuk motoru doléhá dovnitř jen velice slabě) a v neposlední řadě nadbytku prostoru zejména pro nohy). Řidič má ze svého místa dobrý výhled, který doplňují rozměrná vnější zpětná zrcátka. Lahůdkou je komunikační systém ICS s pětipalcovým barevným monitorem, umístěným na středovém panelu. Jeho prostřednictvím se ovládají nejrůznější funkce, jako klimatizace, palubní počítač, autorádio, zabudovaný telefon GSM a družicový navigační systém. Objemný zavazadelník (490 litrů) je šikovně koncipován, takže se do něj pohodlně naskládá řada věcí (a rezervní kolo je přitom plnohodnotné). Jen nakládací hrana by mohla být níže.

Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený automobil byl vybaven třílitrovým zážehovým dvacetičtyřventilovým šestiválcem do V v kombinaci se čtyřstupňovou převodovkou Sportronic s elektronickou řídící jednotkou, umožňující jak automatickou změnu rychlostních stupňů, tak sekvenční řazení. Přímé řazení (pohybem páky vpřed a vzad) využijete při divočejší jízdě, zatímco automatický režim vám usnadní jízdu v zácpách a městském provozu obecně. Navzdory velice vysokému výkonu 166 kW (226 k) a mohutnému točivému momentu, vrcholícímu hodnotou 275 Nm není spotřeba paliva (oproti jiným vozům v tomto segmentu) nikterak vysoká. I přes snahu o sportovní jízdu, většinu jízd v městském provozu, časté studené starty a zimní podmínky nepřesáhla průměrná spotřeba 14 l/100 km. Jízdní vlastnosti vozu, postaveného na podvozku Lancie K, jsou báječné. Cestující uvnitř mají potřebné pohodlí a přitom 166ka sedí jako přibitá i při manévrech, které by s jiným automobilem při stejné rychlosti byly jen stěží možné. Proto jsou více než na místě vskutku účinné brzdy. Vyšší pohotovostní hmotnost (1520 kg) není při řízení znát, v zatáčkách se vozidlo zbytečně nenaklání. Velice pozitivně se projevuje tuhá karoserie i promyšlená konstrukce obou náprav, přední lichoběžníkové a zadní víceprvkové (multilink). K dobrým jízdním vlastnostem a pohodlnému ovládání při jízdě i parkování přispívá přesné řízení se strmým převodem (jak již je u milánských vozů zvykem) a posilovačem řízení s variabilním účinkem.

Alfa 166 3,0 V6 24V Sportronic

Motor zážehový 3,0 l V6 24V
Největší výkon 166 kW (226 k) při 6300 ot/min
Točivý moment 275 Nm při 5000 ot/min
Pohon přední
Převodovka automatická čtyřstupňová s možností sekvenčního řazení
Vnější rozměry 4720 × 1820 × 1416 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1520/525 kg
Objem zavazadlového prostoru 490 l
Objem palivové nádrže 72 l
Maximální rychlost 237 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8,5 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
14,0 l/13,0 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 432 500 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 5. únoru 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Závěr: Alfa 166 je automobilem pro ty, kteří sice potřebují za účelem reprezentace vůz patřičné velikosti, ale zároveň nechtějí přijít o jedinečné řidičské zážitky, které skýtá jízda s každou alfou. V porovnání s konkurencí je příznivá i cena, která u modelu s třílitrovým motorem a převodovkou Sportronic činí 1 432 500 Kč. Bohatá základní výbava obsahuje ABS + EBD, čtyři airbagy, elektronické bezpečnostní zařízení, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek s odmlžováním, přední mlhovky, autorádio s osmi reproduktory, ostřikovače světlometů, vyhřívaná přední sedadla s elektrickým ovládáním nastavené polohy a pamětí, volant nastavitelný ve dvou osách, automatickou klimatizaci, volant a hlavici řadicí páky v kůži, palubní počítač, slitinová šestnáctipalcová kola s pneumatikami 215/55, xenonové výbojky ve světlometech, dešťový senzor stíračů či tempomat.

    
Text: Daniel Srb / foto: Fiat

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001