krátkodobý test

A l f a  1 5 6   2 , 0  T .  S .  S e l e s p e e d
Svůdná kráska

Pokud jste doposud některé auto považovali za krásné, možná, že po bližším prozkoumání sedanu Alfa Romeo 156 radikálně změníte názor a vaše měřítka se poněkud posunou.

Design: U této alfy nejde o snobskou okázalost, ale o opravdový požitek, který u vzhledu začíná. Jestliže přijmete za svůj temperamentní italský styl, musíte všechno prožívat naplno. Již neexistuje lhostejnost: milujte nebo nenáviďte! Design se konstruktérům skutečně podařil. Ačkoli 156ka byla představena již v roce 1997 (a vzápětí poté získala ocenění Car of the Year 1998), její elegantní tvary jsou stále skoro magicky přitažlivé. Vyvážené proporce karoserie přitahují zaslouženou pozornost. Automobil působí při zběžném pohledu spíše jako třídvéřový, neboť kliky zadních dveří jsou integrovány do rámů oken, zatímco kliky předních dveří jsou výrazné, masivní a chromované. Neobvykle řešená přední část s trojúhelníkovou maskou chladiče, zasahující až do předního nárazníku, si vynutila umístění poznávací značky ke straně, což je velice působivé. V mém případě výsledný dojem z vozu dotvářela překrásná litá kola, obutá do pneumatik 215/55 R16 a na zádi umístěný rozměrný spoiler (přítlačné křídlo).

Interiér: Uchvátila-li vás alfa zvenčí, ani uvnitř nebudete v nejmenším zklamáni. Interiér, navržený ve stylu slavných milánských vozů šedesátých let, je zajímavě nostalgický a přitom ergonomicky maximálně vyhovující. Zapuštěný kruhový ryhloměr a otáčkoměr jsou v přístrojové desce uloženy samostatně, mezi nimi se skrývají ostatní kontrolky. Velice povedený je do ruky padnoucí všestranně seřiditelný tříramenný sportovní volant Momo, ve spojení s progresivním posilovačem řízení, díky němuž k plnému otočení předních kol mezi krajními rejdy stačí jen dvě a čtvrt otáčky volantem (!). Odhlučnění je na vysoké úrovni, temperamentní zvuk motoru se dovnitř přenáší až při vyšších otáčkách. Výtečná sportovní sedadla v kůži s výrazným bočním vedením skvěle drží tělo v zatáčkách. Výhled z vozu je i přes nižší stavbu karoserie výborný. Jediná má výhrada byla k menšímu prostoru pro hlavu cestujících vzadu - daň za aerodynamický a vzhledově atraktivní tvar automobilu. Zavazadlový prostor o nevelkém objemu 378 litrů vzhledem k charakteru vozu postačuje.

Motor a jízdní vlastnosti: Pod kapotou testované 156ky se skrýval čtyřválec se čtyřventilovou technikou a dvěma zapalovacími svíčkami v každém válci (Twin Spark) o objemu 2,0 l, moderní agregát s variabilním časováním ventilů a sacím potrubím s proměnlivou geometrií. Po rozjezdu se vám rozbuší srdce - máte totiž co dělat s pravým dravcem. Tento báječný motor poskytuje dostatek výkonu i pro značně svižnou jízdu. Moc se mi líbil jeho sportovně laděný zvuk (s kovově zvonivou kulisou), který se projevoval zhruba po překročení hranice 4200 ot/min. Specialitou byla v testovaném provedení převodovka Selespeed, tedy samočinná spojka v kombinaci s elektrohydraulickým řazením. Toto řešení nabízí tři způsoby jak měnit rychlostní stupně: tlačítky na volantu, sekvenčně pomocí krátké řadicí páky či automaticky. První způsob připomíná ovládání ve formuli 1 - tlačítkem "+" přeřazujete nahoru a tlačítkem "-" dolů. Při použití řadicí páky řadíte pohybem páky vpřed vyšší rychlostní stupeň, pohybem k sobě podřazujete. Posunutím páky vpravo se zařadí neutrál a vpravo a k sobě zpětný chod. Při jízdě můžete dle libosti střídavě využívat oba druhy řazení, ale první rychlostní stupeň, stejně jako neutrál či zpětný chod je možné zařadit pouze pákou. Třetí a poslední možností je zcela automatické řazení po stisknutí tlačítka "City". Tento režim se samočinně vypíná po manuálním zařazení jiného rychlostního stupně. Při přeřazování není třeba uvolňovat pedál akcelerátoru a užitečné je rovněž přeřazení výše po přetočení motoru. Elektronika se stará o jemný záběr spojky a tudíž co nejhladší přechod mezi rychlostními stupni. Při podřazování je dokonce užíváno i meziplynu, aby se zabránilo jakémukoli škubnutí vozu. Mimo praktické funkce toto vytočení motoru vytváří zajímavý sportovní zvukový efekt. Musím se přiznat, že zpočátku jsem si na netradiční řazení obtížně zvykal, na konci testu mi ale připadalo lepší než klasická přímo řazená převodovka. Ponejvíc jsem však přeci jen řadil pákou - tlačítka na volantu si mne nezískala. Jako velice užitečný se mi při různých příležitostech jevil režim City. Motor očekává vytáčení do otáček, ale ani pohodlná, rodinná jízda mu díky velkému točivému momentu 187 Nm rozhodně není proti srsti. Originální systém zavěšení kol přední nápravy pomocí dvojiých trojúhelníkových ramen a víceprvková zadní náprava se vzpěrami McPherson zajišťují cestujícím vysoký jízdní komfort při zachování nekompromisních jízdních vlastností. Při dravé jízdě si toho alfa nechá líbit opravdu hodně a bez hnutí brvou projíždí zatáčky rychlostí, při níž by jiná auta již dávno byla mimo vozovku. Účinnost brzd, pro rychlou a dynamickou jízdu klíčová, je přímo ďábelská. Hospodárnost není u podobných vozů na prvním místě, přesto však hodnota průměrné spotřeby v testu, která činila 9,5 l/100 km i při plném využívání výkonnostního potenciálu není vůbec špatná.

Alfa 156 2,0 T. S. Selespeed

Motor zážehový 2,0 l V4 16V
Největší výkon 114 kW (155 k) při 6400 ot/min
Točivý moment 187 Nm při 3500 ot/min
Pohon přední
Převodovka poloautomatická pětistupňová se sekvenčním řazením
Vnější rozměry 4430 × 1745 × 1415 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1250/520 kg
Objem zavazadlového prostoru 378 l
Objem palivové nádrže 63 l
Maximální rychlost 216 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8,6 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,5 l/8,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 829 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 22. květnu 2000.

Závěr: Alfa Romeo 156 je automobilem pro labužníky, kteří umí vychutnat všechny lahůdky, které pro ně milánská automobilka připravila. A to ať již se jedná o neopakovatelný design, strhující výkon, stylový interiér, vyspělou techniku, či v neposlední řadě jedinečný požitek z jízdy - pocit splynutí řidiče s vozem. Převodovka Selespeed navíc nabízí možnost řadit třemi způsoby a naplno a podle svého tak prožít sportovní jízdu. Přitom automobil v porovnání s konkurencí vůbec není drahý: ve zkoušeném provedení přijde na 829 000 Kč. V základní výbavě naleznete dálkově ovládané centrální zamykání, automatickou klimatizaci, přípravu pro rádio, volant v kůži, boční airbagy, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná zpětná zrcátka s odmlžováním, centrální zamykání, ABS+EBD, dva airbagy a posilovač řízení. Testovaný vůz byla navíc vybaven autorádiem Blaupunkt s GSM telefonem (30 000 Kč), vyhřívanými předními sedadly (6 000 Kč), zadním spoilerem (8 500 Kč) a souborem výbavy Pack Sport 3, obsahujícím volant a řadicí páku v kůži, přední loketní opěrku, střední tunel pro lyže, opěrku hlavy a tříbodový bezpečnostní pás pro 3. spolujezdce na zadním sedadle, sportovní odpružení, snížený podvozek a interiér v kůži (vše za 50 000 Kč).

    
Text: Daniel Srb / foto: Fiat (2), Rudolf Franěk (6)

    

    


A l f a  S p o r t w a g o n   2 , 5  V 6  2 4 V
Řídil jsem šperk

Svezení s jakoukoli alfou znamená mohutnou vlnu emocí a maximální řidičský zážitek. O to více jsem se těšil na test sportovního kombi milánské automobilky na bázi povedené Alfy Romeo 156.

Design: Tvary karoserie tohoto vozu lze bez nadsázky označit za nádherné umělecké dílo. Myslím, že mi dáte za pravdu, řeknu-li, že patří k nejkrásnějším automobilům na trhu. Designérům se podařilo zachovat krásné detaily, jako kupříkladu kliku zadních dveří schovanou v rámu zadního okna. Karoserie tak navozuje dojem, jako by se jednalo spíše o kupé než o kombi. To je umocněno i vlepeným bočním oknem zavazadlového prostoru, zakrývajícím "C" sloupek. Střední linie karoserie navíc směrem dozadu stoupají a střecha se naopak svažuje, takže automobil vypadá velice dynamicky. Nad zadním oknem se skrývá decentní spoiler, zvyšující stabilitu vozu při vysokých rychlostech a zabraňující znečistění skla.

Interiér: Vnitřní prostor se v přední části shoduje se sedanem. Dokonale tvarovaná sedadla s potřebným bočním vedením nabízejí pohodlí i oporu při razantní jízdě. Zavazadlový prostor má paradoxně menší objem než u sedanu, je však prakticky tvarovaný a je k němu výborný přístup prostřednictvím zadních dveří, zasahujících hluboko do střechy a vyklápějících se ve velkém úhlu vzhůru. Navíc jsou po jeho stranách umístěny malé uzavíratelné schránky na drobné předměty. Nedílnou součástí zavazadelníku je i praktická síť, zabraňující proniknutí přepravovaných předmětů do prostoru pro cestující. Zadní, asymetricky dělené zadní sedadlo lze samozřejmě sklopit. Jako detail mne zaujal skvěle koncipovaný stírač zadního skla, který (na rozdíl od konkurentů) pokrývá plochu více než 80 %. Zkrátka je třeba vědět, kde stojí za to šetřit a kde ne....

Motor a jízdní vlastnosti: Dvouapůllitrový vidlicový šestiválec se čtyřventilovou technikou je nejsilnější pohonnou jednotkou v nabídce. Výkon 140 kW (190 k) a točivý moment 222 Nm hovoří za vše. Zajímavý je zvukový projev, začínající u sametového a uhlazeného předení v nízkých otáčkách, přes sportovní bručení při vytáčení až k zlověstnému syčení při nejvyšších otáčkách. Úchvatný tah trvá až do 7000 ot/min, kdy ke slovu přichází omezovač. Ideální zrychlení i zvuk je v intervalu 2500-4500 ot/min, toto pásmo jsem také nejvíce využíval při jízdě. Přesné řízení má - jak je u této značky zvykem - neobyčejně strmý převod, a tak výtečně tvarovaný tříramenný volant učiní mezi krajními rejdy jen něco málo přes dvě otáčky. Protože zpřevodování je pochopitelně krátké, vhod přijde šestý rychlostní stupeň, zejména při delší jízdě po dálnici. Velice musím pochválit dostatečně dimenzované, mimořádně účinné brzdy s rychlým nástupem. Uváděná průměrná spotřeba 11,7 l/100 km je v praxi asi jen stěží reálná, obzvlášť pokud patříte k lidem, zbožňujícím sportovní jízdu. Já jsem se dostal na hodnotu 14,4 l/100 km. Jízdní vlastnosti jsou téměř shodné jako u sedanu, a to jistě muselo dát konstruktérům spousty práce. Vůz se velice snadno řídí a i veliké řidičské chyby jsou jakoby tolerovány. Ačkoli je podvozek laděn sportovně, pérování přesto nabízí slušný komfort.

Alfa Sportwagon 2,5 V6 24V

Motor zážehový 2,5 l V6 24V
Největší výkon 140 kW (190 k) při 6300 ot/min
Točivý moment 222 Nm při 5000 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4430 × 1745 × 1420 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1370/500 kg
Objem zavazadlového prostoru 360 l
Objem palivové nádrže 63 l
Maximální rychlost 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 7,4 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
14,4 l/11,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 949 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 22. lednu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Závěr: Alfa Sportwagon nabízí majiteli nekompromisní jízdní vlastnosti, překrásný vzhled a těžko popsatelnou radost z řízení. V testovaném provedení přijde na 949 000 Kč. Základní výbava zahrnuje ABS + EBD, čtyři airbagy, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický bezpečnostní systém, elektricky ovládaná zpětná zrcátka s odmlžováním, automatickou klimatizaci, mlhovky, ostřikovače světlometů, volant a rukojeť řadicí páky potažené kůží, přední loketní opěrku, zadní loketní opěrku s tunelem pro lyže, vodorovnou a svislou síť v zavazadlovém prostoru a přípravu pro instalaci rádia.

    
Text: Daniel Srb / foto: Fiat

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001