krátkodobý test

Y a m a h a  F Z S  6 0 0   S  F a z e r
Anděl lehkosti

Fazer je řazen do kategorie naked-biků. Když ho Yamaha uvedla na trh, měl vyplnit mezeru mezi modelem XJ 600 S Diversion a YZF 600 R Thundercat. Na trhu jsou dvě verze tohoto motocyklu, přičemž testovaná verze S přináší vícebarevné provedení a některé jiné změny, které zpříjemní jízdu.

Designově působí FZS 600 S velmi příjemně. Přední polokapotáž se dvěma světly obdélníkového tvaru jasně naznačuje sportovní charakter stroje. Dobře propracovaná nádrž, do které se vejde u letošního modelu o dva litry benzínu více, plynule navazuje na podsedlovou část, která se postupně zužuje až k zadnímu světlu. I přes lehce sportovní výraz v sobě fazer svými jednoduchými konstrukčními prvky nezapře svou příbuznost s motocykly typu streetfighters.

Pohonná jednotka je přepracována z YZF 600 R Thundercat. Základem je čtyřdobý, řadový, kapalinou chlazený čtyřválec (DOHC) o zdvihovém objemu 599 cm3 (zvuk). Motor je uložen do kolébkového rámu. Hned při prvním rozjezdu na motocyklu poznáte, že motor pochází ze sportovního stroje. Lehce se vytáčí do vysokých otáček, ale zátah má rovnoměrně rozložený už od otáček nejnižších. Disponuje výkonem 65,5 kW (95 k). Spotřeba se pohybuje pod 6,5 l a ani při svižnější jízdě tuto hranici nepřekročí. Šestistupňová převodovka je poměrně dobrá a na motocyklu lze lehce a přesně řadit.

Podvozek je dostatečně tuhý, ale na druhou stranu i pohodlný. Jen přední vidlice jde při brzdění dost dolů. Perfektně si fazer počíná v zatáčkách. Krásně se překlápí ze strany na stranu a přitom dobře sedí. Tomu pomáhají třípaprsková kola vpředu 110/70 ZR 17, vzadu 160/60 ZR 17. I ve městě je ovladatelnost poměrně slušná. U modelu S je navíc vpředu nastavitelné předpětí.

Brzdy jsou odvozené od R1 a k jejich brzdnému účinku není co dodat. Vpředu se jedná o dvoukotoučovou brzdu s čtyřpístkovými třmeny o průměru 298 mm. Vzadu potom o jednokotoučovou o průměru 245 mm. Jsou opravdu vynikající a řekl bych, že u tohoto typu motocyklu bezkonkurenční.

Posez je sportovně cestovní. Je spíše vzpřímený, ale dá se dobře zalehnout a schovat se za polokapotáž. Spolujezdec si také nemůže stěžovat. U tohoto modelu je navíc komfortnější dvousedlo.

V polokapotáži je integrována přístrojová deska. Uprostřed velký otáčkoměr, vpravo ukazatel paliva a vlevo rychloměr.V tomto provedení s integrovaným vícefunkčním digitálním displejem. Dole jsou potom dobře viditelné kontrolky. Budíky jsou podsvíceny do zelena. Na řídítkách kromě klasických ovládacích prvků naleznete navíc ovladač na výstražnou signalizaci všech čtyř blikačů.

Yamaha FZS 600 S Fazer

Motor kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec 599 cm3 rozvod DOHC
Největší výkon 70 kW (95 k) při 11500 ot/min
Točivý moment 61 Nm při 9500 ot/min
Kompresní poměr 12:1
Vrtání × zdvih 62 × 49,6 mm
Převodovka šestistupňová
Rám kolébkový
Přední vidlice / zdvih teleskopická / 120 mm
Zavěšení zadního kola / zdvih kyvná vidlice / 120 mm
Pneumatiky vpředu / vzadu 110/70-ZR 17 / 160/60-ZR 17
Brzdy vpředu / vzadu dvoukotoučová čtyřpístková 298 mm / jednoduchá kotoučová 245 mm
Vnější rozměry 2080 × 710 × 1170 mm
Hmotnost 189 kg
Maximální rychlost 220 km/h
Objem palivové nádrže 20 l
Rozvor kol 1415 mm
Výška sedla 790 mm
Průměrná spotřeba paliva 6,3 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 266 728 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 9. říjnu 2000.

Závěrem bych chtěl říci, že FZS 600 S Fazer je motocykl pro každý den. Dobře se s ním sportovně vyžijete, dá se na něm urazit kousek cesty a občasný výjezd do města taky překousne. Nynější cena je 266 728 Kč a konkuruje na trhu motocyklům typu Bandit nebo Hornet. Stal se vítězem novinářských testů v Motorradu.

    
Text: Pavel Růžička
Foto: Lukáš Růžička, Pavel Růžička