krátkodobý test

Y a m a h a  X V S  1 1 0 0 A  D r a g  S t a r
Dokonalý křižník

Na četné hlasy příznivců, toužících po silnější verzi povedené šestsetpadesátky zareagoval výrobce v loňském roce uvedením jedenáctistovkové verze. Po slušném úspěchu k ní letos přibyla robustnější a komfortnější varianta classic. Ta svým pojetím dává ještě více najevo příslušnost k těžkotonážním křižníkům silnic. Robustnost a přímočarost nekompromisního stylu a zvuku tak vzbuzuje na tomto kolbišti opravdový rozruch.

Po designérské stránce působí verze classic opravdu impozantním dojmem. Marně byste na stroji hledali nějaké plastové imitace. Všechny chromové části jsou nekompromisně provedeny ve stylu dokonalosti. Za opravdu vydařenou záležitost lze považovat krásné, čisté linie (u verze classic hlubších) blatníků. Odvozený classic se odlišuje také šestnáctipalcovým předním kolem, sice menšího průměru, zato s širším obutím, mohutnějším předním světlem v chromu a mohutnými kryty přední vidlice. Další změny prodělala nyní více vzad vytažená řídítka a přetvarovaná typicky umístěná přístrojová sekce na nádrži. Za třešničku na pomyslném dortu změn a vylepšení lze považovat pohodlnější sedla a praktické plošinové stupačky, typické pro mohutné cruisery.

Co se pohonné jednotky týče, nabízí Drag Star silný dvouválcový vzduchem chlazený motor (zvuk) do V o objemu 1063 cm3. Ten dosahuje opravdu slušného točivého momentu a výkonu 85 Nm a 46 kW (62 k). Technické vymoženosti, kterými disponuje, jsou kované písty, nikasil na pracovní ploše válců nebo karbonizované ojnice. Motor plynule reaguje na vaše požadavky a nenechá se, jak se na cruiser sluší, zaskočit v žádném režimu otáček. Lze ho považovat za skutečně spolehlivé a náležitě dunící srdce celého stroje. Elegantní výfukový systém vyúsťující do dvou nad sebou umístěných chromových koncovek výfuků produkuje přesně tu míru charakteristického zvuku, která je požadována. Ani množství vibrací motoru nepřekračuje pomyslnou hranici, která by mohla být považována za nesnesitelnou. Ačkoliv motocykl nedisponuje vzhledem k hmotnosti 275 kg a svému stylu přílišným výkonem, bez problémů se ručička tachometru vyšplhá až na 170 km/h. Osobně si ale myslím, že kdyby jel motocykl rychleji, bylo by to zbytečné plýtvání výkonem. Za pomyslný, relativně bezpečný strop vzhledem k odporu vzduchu a brzdění stroje lze považovat 140-150 km/h, a to lze aplikovat pro cruisery této kategorie obecně. Při jízdě ve dvou bych doporučoval držet rychlost raději ještě níže.

Jízdní vlastnosti jsou vcelku uspokojivé, a to nelze říci vždy o každé motorce této třídy. Když se navíc přidá líbivý vzhled, spolehlivý motor nenáročný na údržbu a sekundární převod v podobě kloubového hřídele, nejedno srdce nadšence zaplesá. Dlouhý, nízko položený stroj (verze classic má zvětšený rozvor na 1645 mm) disponuje překvapivě dobrými službami i při jízdě v zatáčkách. Nízko položené sedlo (690 mm), již výše zmíněné plošinové stupačky a řazení typu "špička-pata" jsou zárukou dobré ovladatelnosti pro každého jezdce. Díky nízkému těžišti byla ovladatelnost i přes vyšší hmotnost vcelku uspokojivá, ale jezdce menší postavy dřina nemine. Na jízdu na těchto strojích si musíte chvíli zvykat, ale pokud si užíváte krajiny a vyloženě nespěcháte, lze nějaký ten kus cesty ujet bez větších problémů. Za opravdu kvalitní lze požadovat kotoučové brzdy, které jsou spolehlivou pojistkou v nesnázích. Nicméně musíte i tak mít stále na paměti, že nesedláte žádného střízlíka, který vám zabrzdí na místě.

Yamaha XVS 1100A Drag Star

Motor vzduchem chlazený dvouválec do V 1063 cm3 rozvod SOHC
Největší výkon 45 kW (62 k) při 5750 ot/min
Točivý moment 85 Nm při 2500 ot/min
Kompresní poměr 8,3:1
Vrtání × zdvih 95 × 75 mm
Převodovka pětistupňová
Rám kolébkový
Přední vidlice / zdvih teleskopická / 140 mm
Zavěšení zadního kola / zdvih kyvná vidlice / 113 mm
Pneumatiky vpředu / vzadu 130/90-16 / 170/80-15
Brzdy vpředu / vzadu dvoukotoučová 298 mm / jednoduchá kotoučová 282 mm
Sekundární převod kloubový hřídel
Vnější rozměry 2465 × 895 × 1095 mm
Světlá výška 145 mm
Hmotnost 275 kg
Maximální rychlost 170 km/h
Objem palivové nádrže 17 l
Rozvor kol 1645 mm
Výška sedla 690 mm
Průměrná spotřeba paliva 5,9 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 347 499 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 6. listopadu 2000.

V průběhu testu jsme najeli s motocyklem kolem 550 km bez sebemenších problémů, či jinak se měnících vlastností. Velmi uspokojivá kombinovaná spotřeba činila 5,9 l/100 km. Nádrž má motocykl na dostačujících 17 l a cena námi testovaného modelu činí 347 499 Kč. (XVS 1100 je za 317 781 Kč). XVS 1100A Drag Star-classic je luxusní chopper, který nese pomyslnou vlajku řady Drag Star v nejvyšší třídě. Je to hlavně stroj pro jezdce, kteří stylem těchto motocyklů žijí. Mezi konkurenty na trhu patří Suzuki VL 1500 Intruder LC, Kawasaki VN (800,1500) Classic, Harley-Davidson Fat Boy aj.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička