Š k o d a O c t a v i a 1 ,
9 T D i S L X
Domácí:hosté 1:0
Po delší době jsem měl opět možnost vyzkoušet
český vůz - pro krátkodobý redakční test jsem si z portfolia vozů
mladoboleslavské automobilky vybral možná tu nejatraktivnější kombinaci: klasické
pětidvéřové provedení (liftback), poháněné silnějším turbodieselem z dílny
Volkswagen Group. Nepatříte-li k zarytým odpůrcům naftových motorů, tento automobil
vás zcela jistě nadchne.
Design:
O vnějším vzhledu octavie toho bylo napsáno již velmi mnoho. Jenom připomeňme, že
má líbivé, nadčasové a dosti sportovní tvary, díky nimž se může úspěšně
měřit i s vozy střední třídy.
Interiér: Ztvárnění vnitřního prostoru (zejména přístrojové desky a středové
konzoly) je poměrně dosti strohé, i když je třeba přiznat, že od původní verze
byla provedena řada vylepšení. Dobře tvarovaná, ale možná až příliš tuhá
sedadla nabízejí cestujícím dostatečný komfort. Problém často kritizovaného
menšího prostoru pro nohy cestujících vzadu je nyní díky vybrání zadní části
předních sedadel alespoň částečně vyřešen - víc už ale konstruktéři díky
krátkému rozvoru koncernové podvozkové platformy VW Group v tomto ohledu dělat
nemohou. K pohodlí řidiče přispívá ve dvou osách nastavitelný volant, přesné
řazení pomocí do ruky padnoucí řadicí páky a všechny ovládací prvky v dobrém
dosahu (a především v přehledném uspořádání). Rovněž loketní opěrka
zpříjemní zejména delší cesty. Skutečně obrovský zavazadlový prostor, dobře
přístupný výklopnými pátými dveřmi poslouží k přestěhování i hodně
objemných zavazadel.
Motor a jízdní vlastnosti: Největší dojem na mne učinila dynamika a svižnost, s jakou se octavia s
tímto motorem dokáže pohybovat. 110 k přeplňované vznětové devatenáctistovky s
přímým vstřikem a variabilním nastavením lopatek turbodmychadla je znát při
každém sešlápnutí plynového pedálu. Automobilka Audi, která tento motor vyvinula,
zaslouží jedině pochvalu. Pohonná jednotka však nabízí nejen excelentní pružnost
a vysoký výkon - je totiž rovněž překvapivě úsporná. Ani při vyloženě
agresivní jízdě se mi nepodařilo atakovat hranici průměrné spotřeby 8 l nafty na
100 km. Celkový průměr z testu činil pouhých 5,8 l/100 km, a to při plném nasazení
výkonnostního potenciálu! Běžnou jízdou lze ale spotřebu udržet klidně i pod 5
l/100 km - budete-li využívat patřičnou pružnost motoru, díky níž není třeba
často řadit. Více než dostatečná dynamika vozu mi nedávala spát. Znovu a znovu
jsem se nechával opájet mohutným zátahem motoru, doprovázeným jadrným klapotem a
ačkoli jsem s tímto agregátem testoval už tři různé automobily, u oktávky mne jeho
chování znovu příjemně překvapilo. Jízdní vlastnosti snesou nejpřísnější
kritéria. Skoro by se nabízelo říci, že octavia je stavěna spíše jako vůz pro
sportovní vyžití než jako cestovní automobil. Tužší vyladění podvozku
přispívá k vynikající stabilitě i v rychle projížděných zatáčkách. Dynamické
jízdě nahrávají i velice účinné brzdy. Nadšen jsem byl souhrou bezpečnostních
systémů ABS (účinkuje při brzdění), EDS (účinkuje při jízdě) a MSR (účinkuje
při brzdění motorem na kluzkých površích). Například na sněhu a ledu tak můžete
bezpečně jet minimálně dvojnásobnou rychlostí než s vozem, který se jen bezmocně
smýká.
Škoda Octavia 1,9 TDi SLX |
Motor |
přeplňovaný vznětový 1,9
l V4 8V |
Největší výkon |
81 kW (110 k) při 4150 ot/min |
Točivý moment |
235 Nm při 1900 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s
ručním řazením |
Vnější rozměry |
4511 × 1731 × 1429 mm |
Pohotovostní/užitečná
hmotnost |
1310/515 kg |
Objem zavazadlového
prostoru |
528 l |
Objem palivové
nádrže |
55 l |
Maximální rychlost |
192 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,5 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
5,8 l/5,0 l (na 100 km) |
Základní cena
testovaného modelu |
559 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné
k 3. lednu 2000. |

|
|
|
Závěr: Škoda Octavia, český bestseller ve své třídě je - ve verzi s testovaným
motorem - vozidlem s nejlepší kombinací výkonu a spotřeby v nabídce Škody Auto. Za
cenu 559 900 Kč dostane zákazník automobil s výbornými jízdními vlastnostmi,
atraktivním designem, kvalitním dílenským zpracováním a odpovídajícím komfortem.
V základní výbavě naleznete mimo jiné dva airbagy, ABS, EDS+MSR, vše v elektrice,
manuální klimatizaci, imobilizér, centrální zamykání, nový design přístrojové
desky, 15" kola z lehkých slitin, výškově stavitelné sedadlo řidiče i
spolujezdce, ostřikovače světlometů, atd. Máte-li rádi česká auta a vznětové
motory, tohle je řešení právě pro vás.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
Š k o d a O c t a v i a 1 , 6
G L X
Zkušenosti aneb octavia po dvou letech
Automobilka v Mladé Boleslavi může být na svůj
automobil právem hrda. Octavií, o které bychom se chtěli v tomto příspěvku zmínit,
jezdíme již déle než dva roky a pevně věřím, že ještě dlouho jezdit budeme.
Zkušenosti: Automobil je poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o výkonu 55 kW.
Někdo může namítat, že je to na tak velký vůz málo, ale je to velký omyl. Také
my jsme byli zpočátku ke své volbě skeptičtí, nicméně z dlouhodobého hlediska
jsme zaznamenali podstatné výhody, které jsme si z počátku v euforii z nového vozu
nepřipouštěli. Jedním z hlavních rysů, které je třeba vyzdvihnout, je spotřeba. S
octavií jezdíme v průměru za 7,0-7,5 l naturalu na 100 km. Je nutné podotknout, že
se jedná o kombinovanou spotřebu bez ohledu na to, jak je automobil obsazen a zatížen.
Na druhou stranu i při plném obsazení si vůz zachovává živost, kterou byste čekali
spíše u automobilů s objemnějším motorem. Nicméně pokud šlapete autu "na
krk", musíte počítat se spotřebou vyšší, ale to už tak u zážehových
motorů bývá. S vozem jsme za celou dobu neměli téměř žádné problémy
technického rázu, až na umělohmotnou spojku od řadicí páky, která se nachází u
převodovky. Tato spojka vyskočila ze svého uložení a téměř nebylo možné řadit.
Lidé ze servisu Škody po zavolání přijeli a závadu odstranili během cca deseti
minut. Takováto banalita je ale poměrně častou poruchou těchto vozů. Nicméně u
novějších octavií je již tento problém odstraněn. Mezi velké výhody octavie
patří podvozek. Kola mají poměrně dost široký rozchod a na sériových
pneumatikách 195/60 R15 vůz perfektně sedí. Také je nutno u octavie pochválit
základní výbavu a širokou paletu doplňků za příplatek. Závěrem bychom chtěli
říci, že octavia je pohodlný rodinný vůz a můžeme ho jen vřele doporučit.
Text: Lukáš a Pavel Růžičkovi
Š k o d a O c t a v i a C o
m b i 4 × 4 T D I S L X
Jistota se všemi čtyřmi
Karosářská verze combi octavii moc sluší. Když se
k ní přidá ještě pohon všech čtyř kol a jeden ze skvělých turbodieselových
motorů koncernu VW, je rozhodně co zkoušet.
Představením vůbec prvního vozu s pohonem všech kol ve
své historii rozšířila mladoboleslavská automobilka okruh svých potenciálních
zákazníků, a to samozřejmě nejen v České republice. U testovaného vozu
představuje kombinace povedeného designu s úsporným motorem, úctyhodným
zavazadlovým prostorem a jistými jízdními vlastnostmi v extrémních podmínkách
výtečné řešení pro specifické oblasti (například hory), zejména tam, kde
běžný vůz kupříkladu při sněhu či náledí nevyjede, ale plnohodnotný terénní
automobil je zbytečností. Pohon všech kol u octavie zajišťuje vícelamelová
mezinápravová spojka Haldex, nástupce koncernového řešení, systému syncro (s
viskózní spojkou). Spojka Haldex eliminuje rozdíl otáčení kol přední a zadní
nápravy přenesením točivého momentu na zadní kola, a to až do poměru 50:50.
Systém je řízen elektronicky, na základě údajů získaných z řady snímačů.
Spolupracuje přitom s dalšími elektronickými systémy jízdní bezpečnosti ABS, EDS
(elektronická uzávěrka diferenciálu) a MSR (elektronická regulace točivého momentu
motoru). Zajímavým řešením je nově zkonstruovaná víceprvková zadní náprava s
velice plochou nápravnicí, jejíž tvar umožňuje jen minimální zmenšení
zavazadelníku oproti běžnému provedení (v tomto případě o pouhých sto litrů).
Přitom je - rovněž díky upravenému umístění nádrže paliva, která je dokonce
objemnější (63 l) - k dispozici plnohodnotné náhradní kolo. U čtyřkolky se na
zadní kola dodávají standardně kotoučové brzdy. Ke zlepšení průchodivosti
terénem přispívá o 23 mm zvýšená světlá výška vozu, za příplatek je možné
si objednat paket pro špatné cesty s lepší ochranou podvozku proti poškození. Na
suché silnici se systém pohonu všech kol, dostávající se ke slovu až v případě
potřeby, nijak neprojevuje - jeho výhody oceníte především v zimě, dále při
jízdě mimo zpevněné silnice či v prudkých stoupáních. Takřka neutrální
chování oceníte taktéž v rychle projížděných zatáčkách, při prudké
akceleraci či při nečekané změně adhezních podmínek (znečištění, mokro). Před
převzetím vozu jsem se domníval, že přeplňovaná vznětová devatenáctistovka s
výkonem 66 kW (90 k) při 4000 ot/min bude v porovnání se silnějším turbodieselem
(81 kW), s nímž jsem měl možnost se seznámit hned v několika vozech koncernu,
znatelně slabší. Agregát mne však velice mile překvapil nejen svým mohutným
zátahem odspodu (točivý moment 210 Nm při 1900 ot/min), ale i výdrží ve vyšších
otáčkách. Octavia s ním ani v plném naložení rozhodně není brzdou provozu.
Ovládání vozu bylo za všech situací velice příjemné, spotřebu se v testu -
navzdory náročnějšímu testování - podařilo udržet na přijatelné hodnotě 6,9
litrů nafty na 100 km. Škoda Octavia Combi je k dostání ve zkoušené výbavě SLX za
600 900 Kč, spoře vybavenější GLX pořídíte již za 562 900 Kč.
Text: Daniel Srb / foto: Škoda Auto
Š k o d a O c t a v i a C o
m b i 1 , 9 T D I
Svěží vítr
První octavií, kterou jsem vyzkoušel po faceliftu
tohoto modelu, byla verze combi se vznětovým motorem o objemu 1,9 l a výkonu 81 kW ve
výbavě Elegance.
Na inovovaném voze jsem ocenil decentní zásahy do
designu karoserie, které nenarušily původní koncepci, ale naopak ji drobnými detaily
významně vylepšily a osvěžily. Zevně si jistě všimnete nově tvarovaného
předního i zadního nárazníku, upravené mřížky chladiče a nově řešených
světlometů s čirou optikou. V interiéru automobilka zapracovala na asi
nejkritizovanější nectnosti octavie a zvětšila místo pro nohy cestujících na
zadních sedadlech (dalším vybráním opěradel předních sedadel) o znatelných 22 mm.
Změněna byla i barevná provedení vnitřního prostoru (čalounění, plasty). Vnitřek
vozu tak nyní působí odlehčeným a příjemným dojmem. Přístroje s novým
rozmístěním kontrolních svítilen mají nové, nevšední grafické řešení a byly
doplněny o několik funkcí. Testovaný vůz obsahoval řadu příplatkových prvků, z
nichž nejatraktivnějšími byly xenonové výbojky v předních světlometech (20 500
Kč), elektronický stabilizační systém ESP (21 700 Kč), senzor automatického
spouštění stíračů (2 650 Kč), parkovací senzor (9 000 Kč) či mezipodlaha v
zavazadlovém prostoru (4 700 Kč). Velice zajímavým faktem je prodloužení servisních
intervalů, které u vznětových motorů nyní činí plných 50 000 km. Záruka na
neprorezivění karoserie je 10 let. Základní cena testovaného provedení byla
stanovena na 624 900 Kč.
Text: Daniel Srb / foto: Škoda Auto |
|
|
|