L a d a N i v a 1 , 7 i
4 × 4
Horal
Jak symbolické: Lada Niva byla představena v roce
1978, takže je stejně stará jako já. Navíc v týdnu, na nějž vyšel termín
redakčního testu, jsem oslavil své narozeniny, čemuž byla niva přítomna.
Design:
Od začátku výroby zaznamenala karoserie vozu jen pramálo změn. Tou největší byla
asi úprava třetích dveří a uspořádání zadních sdružených svítilen. Tvar
karoserie sice neodpovídá moderním trendům v designu, je však maximálně praktický.
A pokud toužíte, aby vaše niva získala drsnější vzezření, můžete si vybrat z
celé řady doplňků, navíc levnějších než u vozů renomovanějších značek. Na
zkoušeném vozidle to byly plasty lemující blatníky a práh, příplatková 15"
litá kola a vnější odklápěcí držák zadního kola, přimontovaný na zadní část
karoserie.
Interiér: Rovněž vnitřní prostor je poplatný době svého vzniku. Podstatné ale je,
že vše bez problémů slouží svému účelu. Přední sedadla, převzatá z typu
Samara jsou pohodlná i na delší cesty. Na zadní lavici se sice naskládají tři
pasažéři, ale toto řešení je značně nepohodlné díky vyčnívajícím podběhům
kol. Však je také niva homologována jen pro čtyři cestující. Volant je příjemně
tvarovaný, a tak je vůz - byť bez posilovače řízení - rozumně ovladatelný. Je
však třeba se smířit s nedokonalým dílenským zpracováním a nepříliš
pohlednými (i když na druhou stranu houževnatými) plasty, stejně jako s vyšší
hladinou hluku, pronikající do interiéru. Neobvyklým řešením je otevírání zadní
výklopné stěny páčkou umístěnou zboku za sedadlem řidiče. Zavazadlový prostor
neoplývá přílišným objemem. V případě, že potřebujete převážet větší
předměty, poohlédněte se raději po prodloužené verzi nivy, nazvané Speciál (za
373 300 Kč).
Motor a jízdní vlastnosti: Pod kapotou se skrývá zážehový agregát o objemu 1,7 l, vybavený
jednobodovým vstřikováním paliva General Motors a třícestným řízeným
katalyzátorem. Pohonná jednotka vás patrně neohromí nadprůměrnými výkony, je ale
třeba poznamenat, že ani značně naložený vůz rozhodně není (ani na dálnici)
brzdou provozu. Zejména v terénu je sice omezující (v porovnání se vznětovými
motory u konkurence) nižší točivý moment, vrcholící hodnotou 133 Nm při 3200
ot/min, při využití přídavné redukční převodovky lze však zdolat leckteré
prudké stoupání. Při vyhrabávání jistě uvítáte uzávěrku mezinápravového
diferenciálu (nemá vliv na funkci mezikolového diferenciálu na každé nápravě -
pouze na rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu). Charakterisitka
odpružení odpovídá použití automobilu v terénu. Především díky krátkému
rozvoru a nízké hmotnosti vozidla dochází při jízdě po silnici k obvyklému jevu, k
odskakování zádi. Příplatkové pneumatiky, namontované na testovacím voze, činily
jízdu po silnici kultivovanější, avšak do těžšího terénu se příliš nehodily,
stejně jako zmiňované plasty. Jakkoli zastaralý je exteriér i interiér vozu, v
terénu se automobil zcela určitě neztratí. Výborná průchodivost je dána krátkým
rozvorem (2200 mm), vysokou světlou výškou (220 mm), předním nájezdovým úhlem (39
stupňů), nadprůměrnou brodivostí (800 mm) či možným bočním náklonem (36
stupňů). Uvítal bych jen větší rejd předních kol. Navzdory náročnějšímu
testování (zkoušení v terénu, tažení apod.) se mi podařilo dosáhnout nižší
spotřeby než jakou uvádí výrobce - 9,6 l naturalu na 100 km - a to je myslím
vzhledem ke stálému pohonu všech čtyř kol pozitivní.
Lada Niva 1,7i 4×4 |
Motor |
zážehový 1,7 l V4 8V |
Největší výkon |
59 kW (73 k) při 5400 ot/min |
Točivý moment |
133 Nm při 3200 ot/min |
Pohon |
stálý 4×4 |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3740 × 1680 × 1640 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1210/400 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
265 l |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Maximální rychlost |
135 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
19,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
9,6 l/10,6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
332 200 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 2. říjnu 2000. |

|
|
|
Závěr: Lada Niva je (pomineme-li rumunská vozidla ARO) jediným skutečným osobním
terénním automobilem s cenou pod 350 000 Kč na našem trhu. Ačkoli nenabízí posádce
dnes již obvyklý komfort v interiéru, dokáže tento nenáročný a odolný pracant
věrně sloužit. Majitel jistě ocení nejen příznivou pořizovací cenu (332 200 Kč),
ale i nízké ceny náhradních dílů a servisních služeb. Škoda jen, že hladina
hluku, pronikající do interiéru, není nižší a že není možné odpojit pohon
předních kol, aby se dosáhlo snížení spotřeby paliva.
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb (4), Rudolf Franěk (1)