krátkodobý test

M a z d a  M P V  N 1
Chytrá horákyně

V poslední době jsme stále častěji svědky trendu nabízet běžné osobní vozy jen s minimálními předpisovými úpravami jako automobily užitkové. U těch je potom možný odpočet daně o rozhodně nezanedbatelnou částku.

Design: Mazda MPV je příkladem čistokrevného velkoprostorového automobilu. To, že je právě tento exemplář v provedení N1 (symbol, jímž se u nás označují lehké užitkové automobily do celkové hmotnosti 3,5 t), poznáte kromě žlutých poznávacích značek snad jen podle zamřížovaných posledních oken (za "C" sloupkem). Mnou testovaný vůz byl navíc opatřen efektním ochranným rámem vpředu, vzadu i pod prahy, takže jeho vzezření naopak získalo na působivosti. MPVčko vypadá zvenčí mohutně, robustně a výrazně. Jeho tvary jsou svěží, charakteristická je zejména přední maska a rozměrné světlomety s čirou optikou. Zadní z dvojice bočních dveří na každé straně karoserie jsou posuvné, a tak při otevření zabírají minimum místa.

Interiér: Uvnitř zůstal zachován veškerý komfort velkoryse pojatého, výborně odhlučněného prostoru. Pět cestujících, sedících na výtečných sedadlech s dobrým bočním vedením a solidní bederní oporou, má nadbytek místa ve všech směrech. Ocenil jsem dostatek nejrůznějších odkládacích prostor. Rozmístění přístrojů a ovládacích prvků ctí pravidla ergonomie, stejně jako do ruky padnoucí volant. Snad jen posilovač řízení by mohl mít menší účinek a řazení pětistupňové převodovky prostřednictvím dlouhé řadicí páky by mohlo být o něco přesnější. Za druhou řadou sedadel je přepážka, oddělující nákladový prostor, kterou lze po vyjmutí zadních sedadel posunout a získat tak ještě více prostoru - to však zřejmě není to, co by potenciální zákazníky zajímalo nejvíce. Dá se předpokládat, že se touto mazdou bude přepravovat většinou méně nákladu (užitečná hmotnost činí 685 kg) a také víceméně čisté zboží či předměty. Bezproblémový přístup do nákladového prostoru zajišťuje obrovská výklopná zadní stěna.

Motor a jízdní vlastnosti: Přední kola automobilu pohání zážehový čtyřválec se čtyřventilovou technikou o objemu 2,0 l. Tento agregát poskytuje dostatečný výkon 90 kW (122 k), takže eMPéVéčko na silnici za ostatními rozhodně nezaostává. Jízdní vlastnosti jsou velice dobré, zejména na vůz této velikosti. Tomu napomáhá spíše tužší naladění podvozku. Při řízení je velice znatelná vysoká pohotovostní hmotnost 1525 kg, s níž je samozřejmě nutné počítat při všech manévrech (zejména těch razantnějších, k nímž výkonný motor i přes dlouhé zpřevodování svádí). Velice příjemný je malý průměr otáčení (11,4 m), ale smířit se musíte s tím, že skutečnou vzdálenost od ostatních vozidel budete jen odhadovat. Spotřeba je poplatná velikosti vozu a v testu činila 11,1 l/100 km.

Mazda MPV N1

Motor zážehový 2,0 l V4 16V
Největší výkon 90 kW (122 k) při 5800 ot/min
Točivý moment 175 Nm při 3800 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4750 × 1830 × 1745 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1525/685 kg
Objem nákladového prostoru 866 l
Objem palivové nádrže 70 l
Maximální rychlost 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,2 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
11,1 l/10,1 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 657 300 Kč  (bez DPH)

Veškeré údaje jsou platné
k 11. prosinci 2000.

Závěr: Mazda MPV N1 je zajímavým řešením pro podnikatele, kteří tak získají značně variabilní vůz. Jeho cena činí v testované verzi 657 300 Kč (bez DPH). V základní výbavě naleznete například ABS a EBD, čtyři airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, manuální klimatizaci, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken či nárazníky v barvě vozu.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb (2), Lukáš Růžička (3)