M a z d a M P V N 1
Chytrá horákyně
V poslední době jsme stále častěji svědky trendu
nabízet běžné osobní vozy jen s minimálními předpisovými úpravami jako
automobily užitkové. U těch je potom možný odpočet daně o rozhodně nezanedbatelnou
částku.
Design:
Mazda MPV je příkladem čistokrevného velkoprostorového automobilu. To, že je právě
tento exemplář v provedení N1 (symbol, jímž se u nás označují lehké užitkové
automobily do celkové hmotnosti 3,5 t), poznáte kromě žlutých poznávacích značek
snad jen podle zamřížovaných posledních oken (za "C" sloupkem). Mnou
testovaný vůz byl navíc opatřen efektním ochranným rámem vpředu, vzadu i pod
prahy, takže jeho vzezření naopak získalo na působivosti. MPVčko vypadá zvenčí
mohutně, robustně a výrazně. Jeho tvary jsou svěží, charakteristická je zejména
přední maska a rozměrné světlomety s čirou optikou. Zadní z dvojice bočních
dveří na každé straně karoserie jsou posuvné, a tak při otevření zabírají
minimum místa.
Interiér: Uvnitř zůstal zachován veškerý komfort velkoryse pojatého, výborně
odhlučněného prostoru. Pět cestujících, sedících na výtečných sedadlech s
dobrým bočním vedením a solidní bederní oporou, má nadbytek místa ve všech
směrech. Ocenil jsem dostatek nejrůznějších odkládacích prostor. Rozmístění
přístrojů a ovládacích prvků ctí pravidla ergonomie, stejně jako do ruky padnoucí
volant. Snad jen posilovač řízení by mohl mít menší účinek a řazení
pětistupňové převodovky prostřednictvím dlouhé řadicí páky by mohlo být o něco
přesnější. Za druhou řadou sedadel je přepážka, oddělující nákladový prostor,
kterou lze po vyjmutí zadních sedadel posunout a získat tak ještě více prostoru - to
však zřejmě není to, co by potenciální zákazníky zajímalo nejvíce. Dá se
předpokládat, že se touto mazdou bude přepravovat většinou méně nákladu
(užitečná hmotnost činí 685 kg) a také víceméně čisté zboží či předměty.
Bezproblémový přístup do nákladového prostoru zajišťuje obrovská výklopná
zadní stěna.
Motor a jízdní vlastnosti: Přední kola automobilu pohání zážehový čtyřválec se čtyřventilovou
technikou o objemu 2,0 l. Tento agregát poskytuje dostatečný výkon 90 kW (122 k),
takže eMPéVéčko na silnici za ostatními rozhodně nezaostává. Jízdní vlastnosti
jsou velice dobré, zejména na vůz této velikosti. Tomu napomáhá spíše tužší
naladění podvozku. Při řízení je velice znatelná vysoká pohotovostní hmotnost
1525 kg, s níž je samozřejmě nutné počítat při všech manévrech (zejména těch
razantnějších, k nímž výkonný motor i přes dlouhé zpřevodování svádí).
Velice příjemný je malý průměr otáčení (11,4 m), ale smířit se musíte s tím,
že skutečnou vzdálenost od ostatních vozidel budete jen odhadovat. Spotřeba je
poplatná velikosti vozu a v testu činila 11,1 l/100 km.
Mazda MPV N1 |
Motor |
zážehový 2,0 l V4 16V |
Největší výkon |
90 kW (122 k) při 5800 ot/min |
Točivý moment |
175 Nm při 3800 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4750 × 1830 × 1745 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1525/685 kg |
Objem nákladového prostoru |
866 l |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Maximální rychlost |
180 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
14,2 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
11,1 l/10,1 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
657 300 Kč (bez DPH) |
Veškeré
údaje jsou platné
k 11. prosinci 2000. |

|
|
|
Závěr: Mazda MPV N1 je zajímavým řešením pro podnikatele, kteří tak získají
značně variabilní vůz. Jeho cena činí v testované verzi 657 300 Kč (bez DPH). V
základní výbavě naleznete například ABS a EBD, čtyři airbagy, dálkově ovládané
centrální zamykání, posilovač řízení, manuální klimatizaci, elektricky
ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken či nárazníky v
barvě vozu.
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb (2), Lukáš Růžička (3)