krátkodobý test

V o l k s w a g e n  G o l f  G e n e r a t i o n
Na vysoké úrovni

Třebaže čtvrtá generace vozu Volkswagen Golf není na trhu úplnou novinkou, velice rád jsem využil nabídky na jeho zapůjčení k týdennímu redakčnímu testu.

Design: Automobilka VW volí u většiny vozů ze své produkce spíše střízlivější střih karoserie. Automobily tak vypadají elegantně, jejich vzhled nikoho neurazí a přitom po dlouhou dobu nevyjde z módy. Nejinak tomu bylo u golfu. Zvláštností jsou přední světlomety, sdružující tlumená a dálková světla spolu se směrovkami i mlhovkami.

Interiér: Příjemné protředí s ukázkovou ergonomií - tak lze ve stručnosti charakterizovat vnitřní prostor golfu. Všechny ovladače jsou pěkně po ruce. Pozornost řidiče, který má z vozu báječný výhled, při jízdě nic nerozptyluje. Typicky tužší sedadla se solidním bočním vedením oceníte zejména na delších cestách. Jedinou výtku mohu mít snad jen k menšímu prostoru pro nohy cestujících vzadu (nad hlavou je místa dostatek). Materiály, použité v interiéru, jsou kvalitní a dílenské zpracování je mimořádně precizní. Zavazadlový prostor o objemu 330 l je velikostí spíše průměrný, ale dobře přístupný a promyšleně tvarovaný.

Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný automobil byl vybaven čtyřválcem o objemu 1,6 l se čtyřventilovou technikou, který dává výkon 77 kW (105 k) a točivý moment 148 Nm. Agregát má výborné vlastnosti a ve vyšších otáčkách nádherně jadrný, dravý zvuk. Díky kratšímu zpřevodování však motor ve vyšších rychlostech setrvává ve zbytečně vysokých otáčkách, což s sebou nese vyšší hladinu hluku i spotřebu paliva. Použité převodové poměry by se hodily spíše k šestistupňové převodovce. Nicméně vyznavači sportovní jízdy budou jistě spokojeni. Jízdní vlastnosti golfu jsou velice dobré - dlouhý rozvor a široký rozchod kol dělají své. Navíc v mém případě díky pneumatikám o rozměru 205/55 R16 byla hranice neutrálního chování i při ostrých průjezdech zatáčkami posunuta ještě dále. Jen se domnívám, že méně tuhé odpružení by zajistilo větší komfort pro posádku, obzvlášť ve městě. Sportovnímu jízdnímu stylu nahrávají i špičkové brzdy, které řidiči dodávají pocit skutečného bezpečí. Spotřeba paliva v testu dosáhla přijatelné hodnoty 8,2 l/100 km.

Volkwagen Golf Generation

Motor zážehový 1,6 l V4 16V
Největší výkon 77 kW (105k) při 5700 ot/min
Točivý moment 148 Nm při 4500 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4149 × 1735 × 1439 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1100/560 kg
Objem zavazadlového prostoru 330 l
Objem palivové nádrže 55 l
Maximální rychlost 192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,5 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
8,2 l/7,2 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 481 400 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 30. říjnu 2000.

Závěr: Volkswagen Golf je povedeným, kvalitním automoblem s konzervativním vzhledem, příjemným a dobře zpracovaným interiérem a skvělými jízdními vlastnostmi. Za to vše však zaplatíte poněkud vyšší cenu (v našem případě po odečtení příplatkových doplňků 481 400 Kč). V základní výbavě naleznete dva airbagy, ABS, centrální zamykání, elektrické ovládání všech oken, podélně i výškově stavitelný volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově stavitelná sportovní přední sedadla, kožený potah volantu a řadicí páky, metalický nebo perleťový lak, celopozinkovanou karoserii (záruka 12 let na neprorezivění), 16" kola či autorádio.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb