F i a t D u c a t o C o m b
i n a t o 2 , 8 i . d. T D 1 4
S nadhledem
Fiat Ducato není jedináčkem. Jeho bratři Peugeot
Boxer a Citroën Jumper jako by mu z oka vypadli - jsou to totiž shodné vozy, vyvinuté
společnými silami tří automobilek a prodávající se se třemi různými znaky na
kapotách.
Úvodem:
Jelikož jsem s totožným vozem, kterým je Peugeot Boxer, ujel již pořádnou porci
kilometrů (k dispozici jsem měl dokonce dva různé testovací exempláře - viz článek),
zaměřím se tentokrát především na popis verze combi, v níž jsem Fiat Ducato
dostal zapůjčeno k týdennímu redakčnímu testu.
Design:
Příjemný dojem z líbivé karoserie pomáhá dotvořit velká zasklená plocha, takže
vůz nepůsobí jako dodávka, ale spíše zmenšený autobus. K nástupu cestujících
slouží dostatečně široké boční posuvné dveře, které by ale mohly jít otevírat
více zlehka. Oproti konkurentům s poháněnou zadní nápravou je výhodou nízko
položená podlaha, usnadňující nastupování i hůře pohyblivým lidem. Zadní
dvoukřídlé dveře zpřístupňují rozměrný zavazadlový prostor.
Interiér: Řidič a spolujezdec jsou v kabině o něco výše než ostatní cestující, a
tak mají dokonalý přehled o okolním provozu, což je prvek aktivní bezpečnosti k
nezaplacení. Pracoviště řidiče je vůbec velice přehledné, ocenit musím výborně
tvarovaný volant o správně velkém průměru a snadné řazení prostřednictvím
krátké řadicí páky - joysticku. Jediné, co jsem postrádal, byl otáčkoměr, který
by - obzvlášť u přeplňovaného motoru - měl být v dnešní době samozřejmostí.
Důkazem toho, že bezpečnost byla při konstrukci vozu na prvním místě, jsou i velká
dělená vnější zpětná zrcátka. Přední sedadla s výtečným bočním vedením
jsou anatomicky tvarovaná a mimořádně pohodlná - obsahují i loketní opěrku.
Zvolíte-li provedení se zvýšenou střechou (stejně jako v mém případě), zcela
jistě oceníte praktický objemný odkládací prostor mezi stropem a střechou kabiny.
Cestující vzadu mají o něco méně komfortu zejména co se sezení týče, rozhodně
si však nemohou stěžovat. Jednoznačným pozitvem je vskutku bezkonkurenční výhled
velkými okny a dostatek místa pro nohy i nad hlavou (a to i vstoje).
Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený automobil byl vybaven moderním přeplňovaným vznětovým
agregátem s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva systémem Common Rail o objemu
2,8 l s výkonem 90 kW (122 k) při 3600 ot/min a točivým momentem 285 Nm při 1800
ot/min. Myslím, že dynamika, kterou vozu propůjčuje, musí nadchnout doslova
každého. Přitom je motor příjemně tichý a rovněž průměrná spotřeba se
pohybuje na přijatelné hranici (v testu 11,2 l/100 km). Stejně tak je třeba pochválit
povedené zpřevodování s dostatečnými přesahy. Jízdní vlastnosti považuji za
velice dobré, ovšem možná trochu na úkor komfortu. Osobně bych asi minimálně u
verze combi zvolil poněkud méně tuhou charakteristiku odpružení a tlumení.
Fiat Ducato Combinato
2,8 i.d.TD 14 |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,8 l
V4 8V |
Největší výkon |
90 kW (122 k) při 3600 ot/min |
Točivý moment |
285 Nm při 1800 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
5005 × 1998 × 2475 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1920/1330 kg |
Objem palivové nádrže |
80 l |
Maximální rychlost |
150 km/h |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
11,2 l/10,2 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
635 800 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 13. listopadu 2000. |

|
|
|
Závěr: Fiat Ducato Combinato nabízí za příznivou cenu pěkný a praktický
exteriér a interiér a výtečné jízdní i dynamické vlastnosti. O něco lepší by
mohlo být jen dílenské zpracování. Testované ducato přijde na 635 800 Kč. V
základní výbavě naleznete mimo jiné elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka
s odmlžováním, posilovač řízení, zadní lavice s tříbodovými bezpečnostními
pásy, prosklené zadní dveře a třetí brzdové světlo.
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb (5), Lukáš Růžička (1)