krátkodobý test

F i a t  D u c a t o  C o m b i n a t o  2 , 8  i . d. T D  1 4
S nadhledem

Fiat Ducato není jedináčkem. Jeho bratři Peugeot Boxer a Citroën Jumper jako by mu z oka vypadli - jsou to totiž shodné vozy, vyvinuté společnými silami tří automobilek a prodávající se se třemi různými znaky na kapotách.

Úvodem: Jelikož jsem s totožným vozem, kterým je Peugeot Boxer, ujel již pořádnou porci kilometrů (k dispozici jsem měl dokonce dva různé testovací exempláře - viz článek), zaměřím se tentokrát především na popis verze combi, v níž jsem Fiat Ducato dostal zapůjčeno k týdennímu redakčnímu testu.

Design: Příjemný dojem z líbivé karoserie pomáhá dotvořit velká zasklená plocha, takže vůz nepůsobí jako dodávka, ale spíše zmenšený autobus. K nástupu cestujících slouží dostatečně široké boční posuvné dveře, které by ale mohly jít otevírat více zlehka. Oproti konkurentům s poháněnou zadní nápravou je výhodou nízko položená podlaha, usnadňující nastupování i hůře pohyblivým lidem. Zadní dvoukřídlé dveře zpřístupňují rozměrný zavazadlový prostor.

Interiér: Řidič a spolujezdec jsou v kabině o něco výše než ostatní cestující, a tak mají dokonalý přehled o okolním provozu, což je prvek aktivní bezpečnosti k nezaplacení. Pracoviště řidiče je vůbec velice přehledné, ocenit musím výborně tvarovaný volant o správně velkém průměru a snadné řazení prostřednictvím krátké řadicí páky - joysticku. Jediné, co jsem postrádal, byl otáčkoměr, který by - obzvlášť u přeplňovaného motoru - měl být v dnešní době samozřejmostí. Důkazem toho, že bezpečnost byla při konstrukci vozu na prvním místě, jsou i velká dělená vnější zpětná zrcátka. Přední sedadla s výtečným bočním vedením jsou anatomicky tvarovaná a mimořádně pohodlná - obsahují i loketní opěrku. Zvolíte-li provedení se zvýšenou střechou (stejně jako v mém případě), zcela jistě oceníte praktický objemný odkládací prostor mezi stropem a střechou kabiny. Cestující vzadu mají o něco méně komfortu zejména co se sezení týče, rozhodně si však nemohou stěžovat. Jednoznačným pozitvem je vskutku bezkonkurenční výhled velkými okny a dostatek místa pro nohy i nad hlavou (a to i vstoje).

Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený automobil byl vybaven moderním přeplňovaným vznětovým agregátem s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva systémem Common Rail o objemu 2,8 l s výkonem 90 kW (122 k) při 3600 ot/min a točivým momentem 285 Nm při 1800 ot/min. Myslím, že dynamika, kterou vozu propůjčuje, musí nadchnout doslova každého. Přitom je motor příjemně tichý a rovněž průměrná spotřeba se pohybuje na přijatelné hranici (v testu 11,2 l/100 km). Stejně tak je třeba pochválit povedené zpřevodování s dostatečnými přesahy. Jízdní vlastnosti považuji za velice dobré, ovšem možná trochu na úkor komfortu. Osobně bych asi minimálně u verze combi zvolil poněkud méně tuhou charakteristiku odpružení a tlumení.

Fiat Ducato Combinato 2,8 i.d.TD 14

Motor přeplňovaný vznětový 2,8 l V4 8V
Největší výkon 90 kW (122 k) při 3600 ot/min
Točivý moment 285 Nm při 1800 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 5005 × 1998 × 2475 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1920/1330 kg
Objem palivové nádrže 80 l
Maximální rychlost 150 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
11,2 l/10,2 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 635 800 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 13. listopadu 2000.

Závěr: Fiat Ducato Combinato nabízí za příznivou cenu pěkný a praktický exteriér a interiér a výtečné jízdní i dynamické vlastnosti. O něco lepší by mohlo být jen dílenské zpracování. Testované ducato přijde na 635 800 Kč. V základní výbavě naleznete mimo jiné elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka s odmlžováním, posilovač řízení, zadní lavice s tříbodovými bezpečnostními pásy, prosklené zadní dveře a třetí brzdové světlo.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb (5), Lukáš Růžička (1)