krátkodobý test

K a w a s a k i  Z X R  4 0 0 L
Výkonná čtyřstovka

ZXR 400 se stala pomalu stálicí v programu Kawasaki a je jednou z mála čtyřstovek, kterou Japonci oficiálně do Evropy dovážejí. Tento model - nejmenší supersportovní čtyřválec v řadě Kawasaki - se vždy chtěl podobat svým větším sourozencům ZXR 750 a krátce na to ZX-7R, kterého je vlastně miniaturou.

"KAWA ZXR 400" je vybavena čtyřdobým řadovým čtyřválcem (DOHC) o zdvihovém objemu 398 cm3. Motor (zvuk) poskytuje 48 kW (65 k) při 13 000 ot/min, což zaručuje při nízké hmotnosti 185 kg výbornou ovladatelnost, k čemuž přispívá tvrdě vyladěný podvozek. Pro závodní činnost lze ještě zlepšit vysokootáčkový krátkozdvihový motor různými úpravami. Vysokootáčkový šestnáctiventilový agregát je, podobně jako u větších strojů, chlazený vodou a má dvě vačkové hřídele.

Čtyřpístkové čelisti "TOKICO" na přední brzdě jsou silnou stránkou ZXR 400. Dále se čtyřstovka může pochlubit stabilním hliníkovým rámem, "upside-down teleskopy", či výfukovým systémem 4 v 1. Jedovatě zelený čtyřválec poskytuje maximální rychlost kolem 210 km/h. Spotřebu výrobce udává v průměru 6 l/100 km bezolovnatého benzínu, ale při ostřejší jízdě, pro kterou motocykl vybízí, spotřeba samozřejmě vzrůstá. Nádrž má objem 16 l.

Kdo dává přednost ovladatelnosti a otáčkám, které při výkonu 65 k rostou až do nebe, může uspořádat honičku na dvoudobé dvěstěpadesátky nebo v úsecích plných zatáček děsit velké bratry. Technicky i opticky zůstává ZXR pěknou podívanou.
  
  
  
  
  

Kawasaki ZXR 400L

Motor vzduchem chlazený čtyřdobý čtyřválec 398 cm3 16V rozvod DOHC
Největší výkon 48 kW (65 k) při 13 000 ot/min
Točivý moment 36 Nm při 12 000 ot/min
Kompresní poměr 12,1:1
Vrtání × zdvih 57 × 39 mm
Spouštění elektronické
Převodovka šestistupňová
Rám dvojitý páteřový hliníkový rám
Přední vidlce / zdvih teleskopická / 120 mm
Zavěšení zadního kola / zdvih kyvná vidlice / 120 mm
Pneumatiky vpředu / vzadu 120/60-ZR 17 / 160/60-ZR 17
Brzdy vpředu / vzadu dvoukotoučová / jednoduchá kotoučová
Sekundární převod řetěz
Hmotnost 186 kg
Maximální rychlost 211 km/h
Objem palivové nádrže 16 l
Zrychlení 0-100 km/h 4,6 s
Výška sedla 760 mm
Průměrná spotřeba paliva v testu 6,6 l  (na 100 km)

Veškeré údaje jsou platné
k 28. srpnu 2000.

Text: Luděk Vejnoska (tel.: 0321/761534)
Foto:
Luděk Vejnoska