krátkodobý test

H o n d a  X 8 R - S  S u p e r  S p o r t
Malý ďábel

Futuristickým, avantgardním designem, kombinovaným s ostrou akcelerací vyniká tento nový skútr japonských borců od Hondy. Agresivní vzhled přesně kopíruje požadavky dnešního trhu a posouvá celou koncepci designu karoserie stále blíže do kategorie superbike. Na druhou stranu je agresivita vyvážena notnou dávkou volnosti a harmonie, která vštěpuje celkovému dojmu z pohledu na jedoucí skútr pocit až naturální lehkosti. Ne náhodou ho Japonci nazývají kolibřík.

Tento skútr vás hned od začátku chytne a nepustí. První, čím vás už při prvním svezení překvapí, je jeho raketová akcelerace, jež při testu nepřekvapila jenom mne, ale také borce na MZ 150, kterému jsem to na semaforu natřel na plné čáře. Je pravdou, že X8R nedosahuje žádných závratných rychlostí (maximálně 65 km/h), ale co bychom chtěli od motoru o obsahu 49,4 cm3. O rychlou akceleraci se stará automatická převodovka s variátorem. Motor je dvoudobý, vzduchem chlazený, vyvinutý původně pro model SGX50 a dosahuje výkonu až 4,1 kW při 7250 ot/min. Jsou v něm provedeny následné modifikace především v oblasti spalovací komory, válce a výfukových kanálků, které přinesly zlepšení právě ve zmiňované akceleraci.

Ani dvoudobý motor není překážkou, jak by se mohlo na první pohled zdát. Je řešen přímazem, takže i méně zdatní uživatelé či paničky se nemusí strachovat, že by museli zběsile zjišťovat poměr směsi s olejem do svého miláčka. Nádoba na olej má objem 1,2 l, a to zaručuje slušnou rezervu. Trochu horší je to se samotnou nádrží na benzín, která je jen šestilitrová a při svižné jízdě je poměrně rychle prázdná. Je pravdou, že je to zřejmě na úkor úložného prostoru, do něhož se vám bez problémů vejde jakákoli přilba a zbude ještě dostatek místa na různé drobnosti. Vzhledem k určení působnosti skútru především do městské aglomerace, kde je čerpací stanice na každém rohu, to ale nelze konstruktérům zazlívat. Úložný prostor lze také rozšířit o kufr na 3 kg, který lze připevnit na zadní držák.

Mezi vlastnosti, kterými se také řada X8R vzdaluje svým konkurentům, patří revoluční monocoque rám z hliníkové slitiny, vyráběný metodou tlakového lití, což přináší velmi tuhou konstrukci, která je na druhou stranu dobře ovladatelná a přispívá k celkové stabilitě stroje. Hmotnost bez náplní je 92 kg. Dvojice skútrů X8R-S Super Sport a X8R-X Cross Sport byla vyvinuta čistě pro evropský trh, podle jeho současných požadavků. Oba typy se liší pouze v obutí a v drobných detailech, jako například v umístění předního blatníku.

Když usednete na X8R, cítíte se, jako byste s ním jezdil už roky. Vše padne pěkně do ruky a ani s dalšími ovládacími prvky nemáte sebemenší problém. Přístrojová deska je strohá, nicméně plně dostačující vzhledem k typu motocyklu. Je na ní nezbytný tachometr, ukazatel paliva doplněný dále kontrolkami stavu oleje, blinkrů a dálkových světel. Ovládací prvky jsou přehledné a lehce dostupné. X8R je vybaven elektronickým a nožním spouštěním motoru (zapalování je kondenzátorové CDI).

Je vidět, že v Hondě myslí také na bezpečnost. Důkazem toho je poměrně pronikavý klakson, což jistě ocení naši jižní sousedé, ale především ochrana při startování stroje, kde vám elektronické zapalování nesepne, dokud nepřidržíte zadní kotoučovou brzdu. X8R je standardně vybaven dvoupístkovými kotoučovými brzdami značky GRIMECA, jež jsou opravdu velice účinné a především s přední musíte být velmi opatrní.

Osobitému designu karoserie dominují rozměrné přední světlomety se dvěma dvouvláknovými halogenovými žárovkami, jež podávají dostatečný svítivý výkon. Blinkry jsou citlivě zasazeny do karosérie a kopírují její aerodynamický tvar. Zadní koncové světlo je dostačující a plně zapadá do koncepce. Karosérie až na přední blatník z kevlaru je celá z plastů a vštěpuje X8R již zmíněný výrazně futuristický vzhled. Nezbytnou součástí jsou i dvě kloubová zrcátka, která vám poskytují dostatečný rozhled o dění za vámi.

Celý motocykl je stavěn spíše pro jednoho jezdce. Přesto je možné jet se spolujezdcem, avšak za cenu nepohodlí hlavně při delších cestách. Jezdec je dobře ukryt za karosérií a je bezpečně ušetřen všech negativních vlivů. X8R je koncipován pro městský provoz, a proto klade důraz na akceleraci a maximální výkon v malých rychlostech. Nutno však říci, že stroj si zachová živost i při plném obsazení dvou jezdců a plném nákladu. V kopcích je mezi 50 ccm nepřekonatelný. Špatnou stránkou věci je však v tomto případě spotřeba, která vzroste až na 4 l/100 km. Avšak při citlivější jízdě a odložení spolujezdce se v kombinované spotřebě dostanete na 3,6 l/100 km, což je srovnatelné s konkurencí.

V našem redakčním testu jsme měli k dispozici typ X8R-S Super Sport a najezdili jsme s ním přes 480 km bez sebemenších problémů a známek jakýchkoli změn. Jedinou nevýhodou mohou být pro někoho poměrně malá široká litá kola, která mohou někomu způsobovat problémy při průjezdu v zatáčkách v nižších rychlostech. Osobně se však domnívám, že je to otázka zvyku. K dispozici jsou různá barevná provedení. My jsme měli k dispozici X8R v žlutém provedení a rozhodně nevypadal špatně. Celkové hodnocení Hondy X8R-S Super Sport vyznívá kladně. Záleží jen na vás, zvolíte-li si typ "S" jako variantu skútrového silničního supersportu či typ "X" naopak jako motokrosový model do lehčího terénu. Cena 85 000 Kč je zcela úměrná poskytované kvalitě a mezinárodnímu evropskému komfortu. Na druhou stranu je třeba říci, že tyto přednosti a garance výrobce nejsou asi pro našince (hlavně ty mladé) tím hlavním faktorem při koupi nového motocyklu této třídy.

    

Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    

    


H o n d a  X 8 R - X  C r o s s  S p o r t
Ještě všestrannější

Skútry řady X8R jsou na našem trhu již nějaký ten pátek v povědomí motoristické veřejnosti, jejíž přízeň si získávájí především díky podařenému designu a kvalitě zpracování. Po loňské verzi "S-Super Sport" jsme měli v letošním roce možnost vyzkoušet i druhou, podle nás o trochu více všestrannější verzi "X-Cross Sport".

Úvodem: Honda se na evropském trhu skútrů pohybuje od roku 1984, kdy vkročila do tohoto segmentu modelem NB50 TACT. Zhruba do této doby byl pro trh určující prodej mopedů a motokol (ty tvořily až 80 % maloobjemové třídy). Ačkoli je na trhu celá řada různých značek a typů skútrů, všechny v základě vycházejí ze stejného principu. Jsou levnější alternativou dopravy se snahou o zlepšení pohodlí, užitkovosti a dnes, v dopravních zácpách, také schopností rychlého dosažení cíle. Od poloviny devadesátých let se zvyšuje u všech výrobců nabídka od tzv. City-skútrů až ke skútrům v moderním a sportovním designu. Ty jsou také často vybaveny moderními technickými prvky, doposud charakteristickými jen pro stroje vyšší kategorie. Mezi tuto kategorii se řadí i námi testovaná řada X8R. Ta spadá ve výrobním programu Hondy do kategorie "Fashion Machines", kde spolu s modely Shadow 50 a 90 představuje skútry o vyšším výkonu s neotřelým designem a novými technologiemi.

X8R-X: Tento model je téměř po všech stránkách shodný s modelem X8R-S. O pohon se stará rychlý agresivní dvoutakt (49,4 cm3 - 4,13 kW). Je naladěn především do oblasti nízkých a středních otáček, což zajišťuje slušné zrychlení a vyvážený výkon. Osvědčená variátorová převodovka V-matic vás určitě nezklame a zajistí během jízdy plynulou akceleraci za každé situace (více technických informací viz test výše).

Rozdíl X8R-S/X8R-X: Ačkoliv jsou oba modely téměř identické, každý z nich je osobitý v určitých prvcích, které do značné míry určují celkový dojem z každého modelu. Pomineme-li barevné zpracování, za zmínku stojí především rozdílné rozměry ráfků a pneumatik. Ty jsou u Super Sportu větší 13" oproti 12" u Cross Sportu. U obou verzí je skútr vybaven bezdušovými pneumatikami, které se liší dezénem a svými rozměry. Rozdílné je také uchycení předního blatníku, kde u modelu Cross Sport je uchycen na spodním můstku vidlice a u Super Sportu pak přímo na kluzácích vidlice, tedy přímo nad kolem. Konečně poslední významnější rozdíl je v zadním spoileru modelu Super Sport, který je v modelu Cross Sport nahrazen užitečným nosičem. S modelem X8R-X jsme najezdili bez sebemenších problémů 422 km. Průměrná kombinovaná spotřeba se stejně jako loni pohybovala kolem 4 l/100km. Co se týče jízdních vlastností, udělaly na nás oba modely slušný dojem. Ačkoliv trochu větší všestranností, hlavně na našich rozbitých silnicích a četných polních cestách, si nás získal model Cross Sport. Ovšem vše záleží na vašem vkusu. Super Sport vám zase nabídne líbivější vzhled v podobě kevlarových imitací či malého plexisklového štítku proti větru.

Závěr: Oba modely jsou špičkou ve své třídě a reagují na současné požadavky evropského trhu. Ne náhodou je za kompletní konstrukční zpracování odpovědné evropské výzkumné a vývojové středisko Hondy. X8R-S/X8R-X jsou na trhu k dispozici za shodnou cenu 89 000 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička