krátkodobý test

H o n d a  C B  6 0 0  F  H o r n e t
Dravý sršeň

Exkluzivní naháč od Hondy přišel poprvé na trh v předloňském roce a udělal na mnohé obrovský dojem. Nasadil konkurenci laťku velmi vysoko, především svým vysokým výkonem, jednoduchým pěkným vzhledem, dokonalým pohodlím a nynější cenou 229 tisíc korun.

Dravost tohoto motocyklu spočívá - jak jinak než - v pohonné jednotce. Motor pro CB 600 F Hornet byl použit ze staršího typu supersportu CBR 600 F a samozřejmě patřičně předělán. Jedná se o vodou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec s výkonem sníženým na 96 k a maximálním točivým momentem posunutým do nižších otáček. Motor je zavěšen do páteřového rámu. Všechny čtyři válce jsou svedeny do společného výfuku, jehož tlumič je efektně vyveden pod sedlo, přikryt nerezovým krytem a vydává po celý rozsah otáčkoměru příjemný zvuk. S převodovkou lze lehce a přesně řadit. Podvozek je dostatečně tuhý a svým krátkým rozvorem a celkovou hmotností 176 kg umožňuje snadnou a rychlou ovladatelnost. Odpružení je také na vysoké úrovni, i když na některých rozbitých českých silnicích se přední kolo nepříjemně rozkmitá.

Při prvním nasednutí na tento motocykl vám okamžitě dojde, že sedíte na sportovní motorce, protože nohy máte vysoko nad zemí a jste opřeni do řidítek. Sedlo je ale příjemné jak pro řidiče tak pro spolujezdce a není problém vydat se na delší vzdálenosti i ve dvou. Problém je spíše se zavazadly, protože zde není příliš objemný úložný prostor. Hornet se velmi dobře naklápí v zatáčkách díky jeho širokým pneumatikám, které jsou shodné s obutím devítistovky CBR 900 RR Fireblade. Proto můžete motocykl v zatáčkách naklápět, až dřete koleny o zem. Když se motocykl vytáčí od nízkých rychlostí, za chvíli se ručička na rychloměru vyšplhá přes 200 kilometrů v hodině. Tuto rychlost jezdec ale značně pociťuje, protože není chráněn žádnou kapotáží. Také se to projeví na spotřebě: není problém dostat se na 9 litrů. S hornetem se dá ale jet i klidná vyrovnaná jízda a spotřeba pak o něco klesne. Při našem testu jsme jezdili za 7 až 8 litrů na 100 kilometrů. Motocykl je brzděn vpředu dvou- a vzadu jednokotoučovou brzdou. Ty sice nejsou tím nejlepším, ale pro tento druh motocyklu zcela postačují.

Na řídítkách je vše pěkně po ruce a kontrolní body včetně rychloměru a otáčkoměru s dole uloženým teploměrem jsou dobře viditelné. Jediné, co jsem postrádal, byl palivoměr. Nikdy jsem totiž nevěděl, kdy mi dojde benzín a budu muset přepnout kohout na rezervu.

Vzhledově působí motocykl pěkným dojmem. Příjemná modrá barva, chromovaná kulatá zrcátka a dva kruhové budíky uložené v pochromovaném pouzdře jsou jistě atraktivní pro mnoho lidí.

    

Text: Pavel Růžička / foto: Daniel Srb (5), Lukáš Růžička (1)

    

    


H o n d a  C B  6 0 0  F 2 - S  H o r n e t
Druhá míza

V loňském roce jsme již měli možnost hornet testovat. Pro letošní rok rozšířila Honda svůj sortiment o kapotovanou verzi tohoto úspěšného naháče a opět jsme měli možnost se svézt, takže bych vám rád sdělil několik základních poznatků.

Pohonná jednotka zůstala pro letošní modelový rok beze změny. Jedná se opět o upravený, vodou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec (zvuk), který Honda používá u svého supersportu CBR 600F. Motor je zavěšen do páteřového rámu. Na konci výfukové soustavy (jejíž rozdělení jasně napoví vzoreček 4-2-1) je mohutný tlumič výfuku vyveden pod sedlo. Motor má velký točivý moment už od 3000 ot/min. Výkon začínající v nízkých otáčkách a explodující v maximálních otáčkách mají na svědomí stejnotlaké karburátory ve spojení s elektronicky řízeným zapalováním s předprogramovanou mapou předstihu zážehu. Toto zapalování je novinkou a využívá různé průběhy předstihu zážehu pro vnitřní a vnější pár válců. Lehce jdoucí převodovka zůstala nezměněna. Nová sada tlumících bloků poskytuje plynulejší a lehčí řazení. Podvozek zůstal opět na vysoké úrovni a umožňuje dobrou ovladatelnost.

Posaz je příjemný a i ve dvou se dá jet na dosti dlouhé vzdálenosti. Jen lidé robustnější postavy by mohli mít problémy. Co ale značně přispívá ke komfortnější jízdě, je už zmiňovaná polokapotáž. Ta chrání jezdce hlavně při vyšších rychlostech a umožňuje i snazší ovládání stroje. Konstrukčně je řešena ze dvou velkoplošných bočních krytů, které vpředu přecházejí do štíhlé čelní části s integrovaným větrným štítkem a světlometem "kočičího vzhledu". Světlomet vychází opět ze supersportu CBR 600F a je nutno podotknout, že si na cestu rozhodně posvítit umí. Co se obutí týče, zadní pneumatika zůstala nezměněna a má rozměry 180/55-17. Oproti loňskému modelu doznalo změn přední, nyní sedmnáctipalcové kolo. Výrobci se ho rozhodli obout užším pláštěm. I v oblasti brzd nabízí nový hornet jisté zlepšení - dávkování brzdné síly je nyní plynulejší. Pryžové brzdové hadičky byly nahrazeny kovovými trubičkami, což umožňuje ráznou účinnost brzd. Spotřeba paliva je poměrně velká, ale na druhou stranu musím říci, že celkově při našem testu jsme jezdili kolem 6,5 l/100 km, což je asi tak o litr méně oproti loňskému modelu.

Ovládací prvky jsou přesně tak, jak je standardem u Hondy. U této verze je oproti
"naháči" odlišný elektronický přístrojový panel integrovaný v kapotáži, který je velmi úzce spjat s kokpitem modelu VTR 1000F Firestorm. Výrazný je uprostřed umístěný velký otáčkoměr, dole vlevo menší tachometr a vpravo potom dobře viditelné kontrolky. Celé pozadí přístrojového panelu je zhotoveno z karbonových vláken a budíky jsou podsvíceny zelenou barvou.

Na závěr bych chtěl podotknout, že Honda tímto modelem vyplňuje její mezeru ve výrobním programu a osloví tak celou řadu zákazníků, o něž bude na trhu bojovat s jinými motocykly této kategorie, jako jsou např. Suzuki GSF 600S Bandit, nebo Yamaha FZS 600 Fazer. Díky polokapotáži se cena modelu Hornet-S vyšplhala na 279 000 Kč.

    

Text: Pavel Růžička / foto: Lukáš Růžička