T o y o t a Y a r i s L i n
e a T e r r a P o w e r
Bublina do města
O tom, že Toyota usilovně připravuje zajímavé
variace automobilu nejnižší třídy, se veřejnost i odborníci mohli přesvědčit na
vlastní oči již na podzim roku 1997. Tehdy se v expozici této největší japonské
automobilky na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem zaskvěla trojice unikátních
konceptů Funtime, Funcargo a Funcoupé.
Design:
Oproti většině studií vozů budoucnosti však tyto návrhy neskončily v koších či
v továrním muzeu Toyoty. Poslední ze jmenované série se sice ještě nepromítla v
žádném ze sériových vozů, avšak Funtime se stal vzorem pro dnes velmi populární
Toyotu Yaris. A právě tento model nám Toyota Tsusho Praha poskytla k obvyklému
redakčnímu testu. Malý yaris vkročil do života obzvláště šťastně - titulem Car
of the Year 2000. Jeho design je velice originální a ne každému se na první pohled
líbí. Při prvním pohledu vás upoutají veliké přední světlomety a mřížka
chladiče, která připomíná jakoby ústa vozu.
Interiér: Po usednutí za volant máte pocit, že sedíte v něčem větším než na co
jste před chvílí koukali. Především uvnitř vozu mne zaujalo nezvykle mnoho místa
jak nad hlavou, tak i pro kolena cestujících vzadu. Posaz je poněkud vyšší než u
aut této kategorie bývá obvyklé, ale zato vzpřímenější a tedy pohodlnější.
Cestující tak mají lepší výhled jak před vůz, tak i kolem něj. Zejména v hustém
městském provozu to je výrazné plus. Poloha za volantem vyhoví řidičům vyšší
postavy, jejich menší kolegové by však uvítali možnost si sedadlo výškově
seřídit. Velice jem ocenil členitou palubní desku s množstvím odkládacích prostor
a výraznou středovou konzolu obsahující kromě jiného též standardně montovanou
audiosoupravu. "Kapličku", která soustřeďuje potřebné údaje o jízdě,
má dnes mnoho automobilů. Avšak žádný z nich se nemůže pochlubit zvláštní
optickou soustavou, která šetří oči řidiče. Ani graficky znázorněný otáčkoměr
nebo ukazatel paliva v nádrži jsme zatím u konkurence nezaznamenali příliš často. K
výbavě testovaného automobilu patřily mimo jiné dva airbagy, vestavěné rádio,
elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání a palubní počítač, který
zobrazoval průměrnou rychlost, okamžitou a průměrnou spotřebu paliva. Cestující na
zadních sedadlech budou příjemně překvapeni, kolik místa jim tato část vozu
poskytuje. Kladné body přináší této Toyotě standardní možnost posunutí
asymetricky dělěného zadního sedadla až o 150 mm dopředu. Tím se objem
zavazadelníku zvětší z původních 205 l na 305 l.
Toyota Yaris Linea Terra
Power |
Motor |
zážehový 1,0 l V4 16V |
Největší výkon |
50 kW (68 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
90 Nm při 4100 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3610 × 1660 × 1500 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
830/490 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
205-305 l |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Maximální rychlost |
156 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
12 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
5,6 l/5,6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
323 200 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 7. srpnu 2000. |

|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Yaris má pod kapotou sice jen litrový zážehový čtyřválec, avšak
pesimismus není na místě. Již pár desítek kilometrů za volantem mne přesvědčilo
o tom, že auto není žádnou brzdou městského provozu. Koně tomuto litrovému motoru
dodává pokroková technika variabilního časování ventilů VVT-i a ventilový rozvod
DOHC. Agregát měl maximální výkon 50 kW (68 k) při 6000 ot/min. Ochotně se nechal
vytáčet až k červenému poli otáčkoměru. Na tak malý objem bylo toto auto velice
živé. V zatáčkách se vůz choval neutrálně, nebyl znát ani boční vítr. Na
dálnici není automobil sice žádný rychlík, ale to se od něj ani neočekává,
protože yaris je určen zejména do městského provozu a do přecpaných ulic. Při
parkování pomůže velice užitečný posilovač řízení. Řadící páka se
vyznačovala přesným a velmi snadným chodem. Brzdy vpředu kotoučové a vzadu bubnové
mají dostatečnou účinnost. Náš vůz byl vybaven pneumatikami o rozměrech 175/65
R14, kdežto ostatní "bratři" mají standardní pneumatiky o rozměrech 155/70
R13. Ještě jedním parametrem si mě yaris získal, a to provozní úsporností. Při
hospodárném cestování spolykal tento drobek jen něco kolem 5 l/100 km. Při
razantnější jízdě to bylo zhruba o litr na 100 km více. Průměrná kombinovaná
spotřeba při testu činila 5,6 l /100 km.
Závěr:
Bohatá výbava, nízké provozní náklady a variabilita interiéru dělají z yarisu
auto, vhodné do města a na nákupy. Také dlouhá tradice značky a spolehlivost jejích
vozů přispívá k celkovému image nejmenší toyoty. Snad jen vyšší pořizovací
cena 323 200 Kč je malým záporem tak vydařeného automobilu. Cena základního modelu
včetně DPH je 288 600 Kč.
Text: Jaroslav Hejduk (tel.: 0604 925 380)/ foto: Jaroslav Hejduk