krátkodobý test

M e r c e d e s - B e n z  V   2 2 0  C D I  F a s h i o n
Kolega
na dlouhé cesty

V případě, že máte mnohočlennou rodinu, jste businessman nebo plánujete dlouhou cestu s přáteli, potom jste zde na správném místě. Na českém trhu je v dnešní době celá řada velkoprostorových osobních automobilů, ale žádný z nich nenabízí tolik prostoru, komfortu a bezpečnosti, jako právě Mercedes-Benz třídy V.

Design: Vzhledově se třída V ztotožňuje s celkovým pojetím designu automobilky. Nadčasový vzhled se nesnaží provokovat výraznými úlety do neznáma, ale jen pečlivě vybranými detaily vystihuje eleganci celého vozu. Za zajímavý a zároveň užitečný prvek lze považovat boční výztuhu, která zdůrazňuje automobil v prostoru a působí efektně. Opravdu pěkné je její úmyslné vedení přes víčko palivové nádrže. Změny oproti starší verzi jsou evidentní hlavně u prahů, nárazníků, rukojetí dveří a typické mřížky chladiče. Ta spolu s typickým logem a mohutnými světly dává všem na vědomí příslušnost vozu k německému koncernu s třícípou hvězdou ve znaku. Vše, kromě zmiňovaného loga a světel, je nově vyvedeno vždy v barevném provedení zbytku karoserie a celek tak působí opravdu harmonicky. Třída V je rozdělena do tří základních variant výbavy, zaručujících dostatečnou individualitu při výběru. Základní provedení je uvedeno pod označením Trend, méně konzervativní námi testovaná verze nesla pojmenování Fashion a pro nejnáročnější zákazníky je v nabídce verze Ambiente.

Interiér: Hlavním znakem interiéru u třídy V Fashion je podle mého názoru vysoká variabilita vnitřního prostoru, a to hlavně z pohledu spolujezdců. Přední sedadla řidiče a spolujezdce jsou plně nastavitelná a jsou vybavena i praktickými odkládacími přihrádkami. Nechybí ani pro každé z nich samostatné vyhřívání. Vpředu jsou bezpečnostní pásy uchyceny ve sloupcích karosérie. U zbylých (až pěti) sedadel jsou bezpečnostní pásy zabudovány přímo na nich. Všechna jsou polohovatelná včetně opěrek hlavy a rukou. Poslední řada je navíc vybavena praktickými ramínky na oblečení. Z pochopitelných důvodů se u těchto sedadel nedodává jejich vlastní vyhřívání. Systém uvolňování a otáčení je poměrně jednoduchý a praktický, nicméně lépe je se sedadly manipulovat ve dvou, jelikož jejich hmotnost díky bytelné konstrukci a zabudovaným bezpečnostním pásům je značná. Sedadla lze uspořádat buď po směru nebo proti směru jízdy. Nejoblíbenější uspořádání během jízdy je však tzv. "tváří v tvář". To oceňují hlavně podnikatelé či děti pro možnosti různorodé činnosti na vyklápěcích stolcích. Pro podnikatele je zde ještě jedna varianta, kdy lze místo vyklápěcích stolů a jednoho sedadla zabudovat konzoli s psací plochou, dockstation pro počítač a sadou hands-free pro mobilní telefon.Co se týče příplatkové výbavy, zajímavé jsou především záclonky v prostoru pro cestující, záchytná síť na zavazdla, klimatizace, či rádio s přehrávačem CD. Pro řidiče to bude především automatická převodovka doplněná o tempomat, bezpečnostní airbagy, či volant a řadící páka v kůži. Mne osobně velmi uchvátila nožní parkovací brzda, která je typickou záležitostí Mercedesu. Vnitřní uspořádání prostoru v jakékoli poloze cestujících zaručuje dostatek pohodlí. Dá se říci, že si spíše připadáte, že sedíte doma v křesle, než v autě. Ve verzi Fashion nechybí samozřejmě různé odkládací plochy, držáky na nápoje, odpadkový koš či praktický deštník. I přes vyklápěcí stolky a šest sedaček stále zbývá úctyhodných 581 l na zavazadla.

Mercedes-Benz V 220 CDI Fashion

Motor přeplňovaný vznětový 2,2 l V4 16V
Největší výkon 90 kW (122 k) při 3800 ot/min
Točivý moment 300 Nm při 1800-2500 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální šestistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4660 × 1880 × 1844 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 2010/690 kg
Objem zavazadlového prostoru 581 l
Objem palivové nádrže 78 l
Maximální rychlost 164 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,9 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,2 l/8,0 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 285 143 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 4. září 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Srdcem námi testovaného vozu byl vznětový řadový čtyřválec o objemu 2,2 l, který byl vybaven vysokotlakou vstřikovací technikou Common Rail. Agregát zajišťoval poměrně slušný výkon 90 kW (122 k) při 3800 ot/min a relativně těžkého, 2010 kg vážícího drobečka dokázal vcelku slušně rozhýbat. Vozidla třídy V s motory CDI, vyráběná v posledním čtvrtletí tohoto roku, budou již standardně splňovat připravované předpisy pro osobní automobily EU3 (osobní automobily s referenční hmotností do 1250 kg). Kola na přední nápravě mají nezávislé zavěšení (vzpěra McPherson s tříprvkovým zavěšením). Na zadní nápravě potom nezávislé zavěšení na příčných ramenech - vzduchové odpružení regulací z místa řidiče. Co se týče brzd, jedná se o dvouokruhový systém s podtlakovým posilovačem. Kotoučové brzdy vpředu mají vlastní vnitřní chlazení. Zajímavostí je již zmiňovaná pedálem ovládaná parkovací brzda. Vozy jsou standardně vybaveny bezpečnostními systémy ETS a ABS. V testu jsme s vozem najeli něco kolem 330 km a je pravdou, že s jízdními vlastnostmi jsme byli po všech stránkách spokojeni. Brzdový systém nevykazoval žádné nedostatky ani při plném naložení. V zatáčkách automobil i přes svoji výšku 1844 mm dobře seděl, o což se staraly především velice slušné pneumatiky Pirelli 195/70 R 15C a kvalitní hřebenové servořízení s tlumičem rázů kol na volant. I přes to, že jsem osobně spíše zastáncem manuální převodovky, jsem v tomto případě automat ocenil. Jelikož je automobil dosti velký, máte hlavně v městském provozu stále co dělat a automat je v těchto podmínkách příjemným pomocníkem. Také na dlouhých cestách na dovolené je časté řazení únavné a automat doplněný o tempomat je neocenitelný. V našem testu jsme naměřili průměrnou kombinovanou spotřebu 9,2 l nafty na 100 km, což je na automobil tohoto typu velmi dobrý výsledek. V provedení s manuální převodovkou lze očekávat hodnoty příznivější.

Závěr: Jistě stojí za zmínění, že třída V se vyrábí ve španělské Vitorii společně s dodávkovými vozy Vito. Námi testované provedení Fashion je primárně určeno pro rodiny s dětmi a hodí se především na dovolené. Cena modelů třídy V začíná již na 998 000 Kč, ale zkoušený vůz včetně doplňků vyšel až na 1 285 143 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička