M e r c e d e s - B e n z V
2 2 0 C D I F a s h i o n
Kolega
na dlouhé cesty
V případě, že máte mnohočlennou rodinu, jste
businessman nebo plánujete dlouhou cestu s přáteli, potom jste zde na správném
místě. Na českém trhu je v dnešní době celá řada velkoprostorových osobních
automobilů, ale žádný z nich nenabízí tolik prostoru, komfortu a bezpečnosti, jako
právě Mercedes-Benz třídy V.
Design:
Vzhledově se třída V ztotožňuje s celkovým pojetím designu automobilky. Nadčasový
vzhled se nesnaží provokovat výraznými úlety do neznáma, ale jen pečlivě
vybranými detaily vystihuje eleganci celého vozu. Za zajímavý a zároveň užitečný
prvek lze považovat boční výztuhu, která zdůrazňuje automobil v prostoru a působí
efektně. Opravdu pěkné je její úmyslné vedení přes víčko palivové nádrže.
Změny oproti starší verzi jsou evidentní hlavně u prahů, nárazníků, rukojetí
dveří a typické mřížky chladiče. Ta spolu s typickým logem a mohutnými světly
dává všem na vědomí příslušnost vozu k německému koncernu s třícípou hvězdou
ve znaku. Vše, kromě zmiňovaného loga a světel, je nově vyvedeno vždy v barevném
provedení zbytku karoserie a celek tak působí opravdu harmonicky. Třída V je
rozdělena do tří základních variant výbavy, zaručujících dostatečnou
individualitu při výběru. Základní provedení je uvedeno pod označením Trend,
méně konzervativní námi testovaná verze nesla pojmenování Fashion a pro
nejnáročnější zákazníky je v nabídce verze Ambiente.
Interiér: Hlavním znakem interiéru u třídy V Fashion je podle mého názoru vysoká
variabilita vnitřního prostoru, a to hlavně z pohledu spolujezdců. Přední sedadla
řidiče a spolujezdce jsou plně nastavitelná a jsou vybavena i praktickými
odkládacími přihrádkami. Nechybí ani pro každé z nich samostatné vyhřívání.
Vpředu jsou bezpečnostní pásy uchyceny ve sloupcích karosérie. U zbylých (až
pěti) sedadel jsou bezpečnostní pásy zabudovány přímo na nich. Všechna jsou
polohovatelná včetně opěrek hlavy a rukou. Poslední řada je navíc vybavena
praktickými ramínky na oblečení. Z pochopitelných důvodů se u těchto sedadel
nedodává jejich vlastní vyhřívání. Systém uvolňování a otáčení je poměrně
jednoduchý a praktický, nicméně lépe je se sedadly manipulovat ve dvou, jelikož
jejich hmotnost díky bytelné konstrukci a zabudovaným bezpečnostním pásům je
značná. Sedadla lze uspořádat buď po směru nebo proti směru jízdy.
Nejoblíbenější uspořádání během jízdy je však tzv. "tváří v
tvář". To oceňují hlavně podnikatelé či děti pro možnosti různorodé
činnosti na vyklápěcích stolcích. Pro podnikatele je zde ještě jedna varianta, kdy
lze místo vyklápěcích stolů a jednoho sedadla zabudovat konzoli s psací plochou,
dockstation pro počítač a sadou hands-free pro mobilní telefon.Co se týče
příplatkové výbavy, zajímavé jsou především záclonky v prostoru pro cestující,
záchytná síť na zavazdla, klimatizace, či rádio s přehrávačem CD. Pro řidiče to
bude především automatická převodovka doplněná o tempomat, bezpečnostní airbagy,
či volant a řadící páka v kůži. Mne osobně velmi uchvátila nožní parkovací
brzda, která je typickou záležitostí Mercedesu. Vnitřní uspořádání prostoru v
jakékoli poloze cestujících zaručuje dostatek pohodlí. Dá se říci, že si spíše
připadáte, že sedíte doma v křesle, než v autě. Ve verzi Fashion nechybí
samozřejmě různé odkládací plochy, držáky na nápoje, odpadkový koš či
praktický deštník. I přes vyklápěcí stolky a šest sedaček stále zbývá
úctyhodných 581 l na zavazadla.
Mercedes-Benz V 220 CDI
Fashion |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,2 l
V4 16V |
Největší výkon |
90 kW (122 k) při 3800 ot/min |
Točivý moment |
300 Nm při 1800-2500 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální šestistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4660 × 1880 × 1844 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
2010/690 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
581 l |
Objem palivové nádrže |
78 l |
Maximální rychlost |
164 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
14,9 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
9,2 l/8,0 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
1 285 143 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 4. září 2000. |

|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Srdcem námi testovaného vozu byl vznětový řadový čtyřválec o objemu 2,2
l, který byl vybaven vysokotlakou vstřikovací technikou Common Rail. Agregát
zajišťoval poměrně slušný výkon 90 kW (122 k) při 3800 ot/min a relativně
těžkého, 2010 kg vážícího drobečka dokázal vcelku slušně rozhýbat. Vozidla
třídy V s motory CDI, vyráběná v posledním čtvrtletí tohoto roku, budou již
standardně splňovat připravované předpisy pro osobní automobily EU3 (osobní
automobily s referenční hmotností do 1250 kg). Kola na přední nápravě mají
nezávislé zavěšení (vzpěra McPherson s tříprvkovým zavěšením). Na zadní
nápravě potom nezávislé zavěšení na příčných ramenech - vzduchové odpružení
regulací z místa řidiče. Co se týče brzd, jedná se o dvouokruhový systém s
podtlakovým posilovačem. Kotoučové brzdy vpředu mají vlastní vnitřní chlazení.
Zajímavostí je již zmiňovaná pedálem ovládaná parkovací brzda. Vozy jsou
standardně vybaveny bezpečnostními systémy ETS a ABS. V testu jsme s vozem najeli
něco kolem 330 km a je pravdou, že s jízdními vlastnostmi jsme byli po všech
stránkách spokojeni. Brzdový systém nevykazoval žádné nedostatky ani při plném
naložení. V zatáčkách automobil i přes svoji výšku 1844 mm dobře seděl, o což
se staraly především velice slušné pneumatiky Pirelli 195/70 R 15C a kvalitní
hřebenové servořízení s tlumičem rázů kol na volant. I přes to, že jsem osobně
spíše zastáncem manuální převodovky, jsem v tomto případě automat ocenil.
Jelikož je automobil dosti velký, máte hlavně v městském provozu stále co dělat a
automat je v těchto podmínkách příjemným pomocníkem. Také na dlouhých cestách na
dovolené je časté řazení únavné a automat doplněný o tempomat je neocenitelný. V
našem testu jsme naměřili průměrnou kombinovanou spotřebu 9,2 l nafty na 100 km,
což je na automobil tohoto typu velmi dobrý výsledek. V provedení s manuální
převodovkou lze očekávat hodnoty příznivější.
Závěr:
Jistě stojí za zmínění, že třída V se vyrábí ve španělské Vitorii společně
s dodávkovými vozy Vito. Námi testované provedení Fashion je primárně určeno pro
rodiny s dětmi a hodí se především na dovolené. Cena modelů třídy V začíná
již na 998 000 Kč, ale zkoušený vůz včetně doplňků vyšel až na 1 285 143 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička