krátkodobý test

M e r c e d e s - B e n z  S p r i n t e r  3 1 3  C D I
Král užitkáčů

Inovovaný sprinter dále posunul měřítka užitných vlastností a komfortu v kabině. Především však těží ze skvělých parametrů motorů CDI.

Úvodem: Už při testu minulé generace tohoto vozu jsem byl velice spokojen. Tentokrát mi byl k testu poskytnut automobil, učastnící se "Testu sedmi statečných" při veletrhu Autotec 2000, a sice v provedení podvozek s nástavbou od firmy KOV Velim. Nástavba byla vyrobena z dílů speciální sendvičové konstrukce Aluvan, které mají izotermické vlastnosti a jsou v České republice novinkou.

Design: Přes úctyhodné rozměry (délka 6400 mm) automobil nepůsobil přespříliš mohutným dojmem. Citlivě tvarované linie budky řidiče (nově delší přední partie a níže protažená kapota) dodávaly vozidlu svěží a mladistvý vzhled.

Interiér: V testované verzi bylo v kabině umístěno všestranně seřiditelné sedadlo řidiče a dvousedadlo spolujezdce. Sezení jsem shledal velice pohodlným, zejména díky anatomickému tvarování, optimální výšce opěradla a délce sedáku. Nový, menší volant a vylepšené ovládací prvky dále přiblížily interiér sprinteru osobním vozům (například otáčkoměr je nyní dodáván sériově). Velice příjemně na mne působily použité kvalitnější materiály, zejména plasty. Rovněž řazení se po vzoru menšího brášky vita přemístilo na přístrojovou desku v podobě joysticku, jeho ovládání lanovody však šlo trochu ztuha. V prostoru pro posádku jsem ocenil umístění užitečných drobností, jako například držáku nápojů, tužky a svorky na dokumenty na středové konzole. Škoda jen, že plastové kapsy ve dveřích nepojmou (ani litrovou) láhev s nápojem a že nelze k odkládání předmětů využít místo pod sedadly. Oproti předchozí generaci byl učiněn výrazný pokrok v dílenském zpracování, jež je nyní téměř dokonalé. V každodenním provozu jistě přijdou vhod promyšlené detaily, jako kupříkladu stupačky v předním nárazníku (využijí se při mytí předního skla) či trysky ostřikovače integrované ve stíračích. Do nástavby byl snadný přístup za pomoci dvoukřídlých dveří, aretovatelných v poloze otevření o 270 stupňů.

Motor a jízdní vlastnosti: Milé překvapení snad pro každého se skrývá pod kapotou. V mém případě to byla nejžádanější pohonná jednotka o výkonu 95 kW (129 k). Tento moderní (mimochodem velmi dobře odhlučněný) motor s šestnáctiventilovou technikou a vstřikováním systémem Common Rail je vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek. Nastavitelné rozváděcí lopatky zaručují motoru vysokou účinnost v širokém spektru otáček díky dosažení optimálního plnicího tlaku, což vede nejen ke snížení obsahu škodlivin a spotřeby paliva, ale také k lepšímu zrchylení a pružnosti motoru. Vždyť v testu si tento obr řekl v průměru o pouhých 10,2 l nafty na 100 km (vezměte prosím v úvahu velkou čelní plochu vozidla a fakt, že jsem jej vůbec nešetřil). Mimořádně dobré jízdní vlastnosti jsou dány výtečným, pečlivě vyladěným podvozkem. Účinné kotoučové brzdy na všech kolech vám dávají opravdovou jistotu v krizových situacích a umožňují citlivě dávkovat brzdnou sílu. Při jízdě testovanému vozu pomáhaly systémy ABS a protiprokluzový ASR. Pochválit musím taktéž snadnou manévrovatelnost, a to i navzdory obřím rozměrům automobilu, uvítal bych ale větší (v ideálním případě navíc ještě také dělená) vnější zpětná zrcátka.

Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI

Motor přeplňovaný vznětový 2,2 l V4 16V
Největší výkon 95 kW (129 k) při 3800 ot/min
Točivý moment 300 Nm při 1600-2400 ot/min
Pohon zadní
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 6400 × 2980 × 2111 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 2210/1290 kg
Objem nákladového prostoru 16,4 m3
Objem palivové nádrže 75 l
Maximální rychlost 147 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
10,2 l/9,15 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 741 958 Kč  (bez DPH, bez nástavby)

Veškeré údaje jsou platné
k 14. červenci 2000.

Závěr: Mercedes-Benz Sprinter opět dokázal, že jeho jméno mu právem náleží. Výborné vozidlo renomovaného výrobce však nenabízí jen skvělé dynamické vlastnosti a image značky, ale také praktičnost, nebývalý komfort (dá se říci až luxus) a hospodárnost. Myslím, že plným právem vídáme sprintery na našich silnicích stále častěji.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb