krátkodobý test

H o n d a  S  2 0 0 0
Nesnesitelná lehkost létání

Dokonalé auto pro letní slunečné počasí, vůz, který v sobě skrývá nejmodernější techniku a nabízí zážitky, beroucí dech - taková je Honda S 2000.

Úvodem: Dvoumístný kabriolet Honda S 2000 vskutku není pro všechny. Téměř 1,6 milionu Kč nemůže obětovat každý z nás a každému se také striktně sportovní automobil nemusí zamlouvat. Avšak ten, kdo jednou okusil ďábelské zrychlení při vytáčení motoru až k hranici 9000 ot/min s větrem ve vlasech, získá nový náhled na automobily. Buď se při jízdě rychlostí až 240 km/h bezhlavě zamiluje do závodění, nebo se bude až do konce života budit ze sna s krůpějemi studeného potu na čele... Extáze při zrychlení, kdy jste doslova zatlačeni do sportovních sedadel, radost z rychlosti, z modrého nebe nad vámi a celá řada dalších dojmů se jen stěží popisuje v plné kráse a barevnosti. Některé věci totiž člověk nutně musí zakusit na vlastní kůži.

Design: Již první pohled na klenot japonské automobilky napoví vše: dráždivě červená barva, nízká stavba karoserie, futuristické xenonové světlomety s čirou optikou či zajímavě tvarovaný přední spoiler. Ovšem při jízdě většina motoristů stejně uvidí jen rychle se vzdalující záď se dvěma chromovanými koncovkami výfuku a třetím brzdovým světlem v ladné křivce víka zavazadlového prostoru.

Interiér: Obešli jsme vůz zvenčí a můžeme nastupovat. Po otevření dveří se musíte nasoukat pod téměř vodorovně položený sloupek řízení. Kůží potažená anatomická sportovní sedadla s perfektním bočním vedením pevně obepínají tělo, těsně kolem vás jdou dveře z jedné strany a mohutný středový tunel ze strany druhé. Zkrátka téměř jako v opravdovém závodním autě, akorát že v hondě je dostatek místa pro ovládání odvrtávaných pedálů, které jsou rovněž dostatečně daleko od sebe. Tříramenný kožený volant má šikovně malý průměr a optimální sílu věnce. Analogové přístroje nahrazuje víceúčelový digitální panel (což je možná v podobném autě škoda, ale výrobce tím zřejmě ukazuje na moderní pojetí a technickou vyspělost eska). Na středovém tunelu naleznete krátkou řadicí páku s úzkou hliníkovou hlavicí a rozměrnou rukojeť ruční brzdy. Co mne trochu zklamalo, byla absence signalizace rozsvícených světel. Startování motoru má opět připomenout závodní vůz: sice je třeba otočit klíčkem ve spínací skříňce, ovšem potom musíte ještě zmáčknout samostatné tlačítko s nápisem "START". Pokud svítí slunce, stačí již jen odjistit pojistky na rámu čelního skla a tlačítkem vedle řadicí páky během 6,5 s stáhnout elektricky ovladatelnou střechu. Zavazadelník (143 l) je dle očekávání vhodný tak k převozu kabelky, batohu a plyšového medvěda. S Hondou S 2000 se prostě na nákupy nejezdí.

Honda S 2000

Motor zážehový 2,0 l V4 16V
Největší výkon 177 kW (240 k) při 8300 ot/min
Točivý moment 208 Nm při 7500 ot/min
Pohon zadní
Převodovka manuální šestistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4135 × 1750 × 1285 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1260/275 kg
Objem zavazadlového prostoru 143 l
Objem palivové nádrže 50 l
Maximální rychlost 240 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 6,2 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
12,6 l/9,9 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 590 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 14. červenci 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Hodnota výkonu a točivého momentu jsou tím, čím se S 2000 může chlubit, obzvlášť, pokud je vyvine pouze dvoulitrový čtyřválec, pohánějící zadní kola: 177 kW (240 k) a 208 Nm. Stejně tak zrychlení z 0 na 100 km/h, jež zvládá za 6,2 s. Jízdní vlastnosti i ovládání plně odpovídají charakteru vozu. Tuhá spojka, krátké dráhy řazení šestistupňové převodovky, citlivé řízení, ostré brzdy ... a samozřejmě zcela tuhé vyladění podvozku. Řízení této hondy přináší celou řadu příjemných zážitků, vyžaduje však jistou dávku řidičského umění. Velice snadno se totiž může stát, že se už v první zatáčce dostanete mimo vozovku, pokud budete zkoušet, zda fyzikální zákony doopravdy platí. Chování eska zůstává hodně dlouho neutrální, avšak vzápětí poté jako by mávnutím kouzelného proutku se z dobrého sluhy stane zlý pán. Předně je třeba mít stále obě ruce na volantu a být připraven zvládnout přetáčivý smyk, kterého si v tomto voze užijete do sytosti. Při ustřelení zádě se vám nádherně rozbuší srdce, ale vše je v pořádku jen tehdy, když neskončíte (v lepším případě) ve svodidlech. Honda má sice diferenciál s omezenou svorností, ale ani ten na mohutnou porci točivého momentu, přenášeného na poháněná kola, někdy nestačí. Velice zrádné je rovněž chování auta na mokré vozovce. Ten pravý zátah má motor zhruba v rozmezí 7000-8500 ot/min, nejste-li však na dálnici, budete mít se zkrocením tohoto bujného oře plné ruce práce. A zvuk motoru? Šestiválcům a osmiválcům se bezesporu nevyrovná, ale jeho brumlavý projev, měnící se při vytáčení v nezkrotný řev má rozhodně něco do sebe.

Závěr: Honda S 2000 má jedinečné kouzlo. Jízda v otevřeném voze přináší obrovskou radost a pokud je to automobil takto výkonný, je zážitek několikanásobný. Vše je ale podřízeno vzhledu a jízdním vlastnostem, takže si neužijete ani prostoru ani komfortu. Navíc je třeba s vozem zacházet s rozmyslem, neboť potenciál motoru vás může snadno zaskočit. Průměrná spotřeba 12,6 l naturalu 98 na 100 km, naměřená v testu, není nejnižší, ale když si někdo za 1 590 000 Kč koupí toto krásně nepraktické auto, patrně nebude mít hluboko do kapsy.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb