krátkodobý test

C i t r o ë n  X s a r a  P i c a s s o  1 , 8 i  1 6 V
Šarm & užitek

Jako vůbec první automobil značky Citroën jsem k testu převzal žabičkově zelený vůz vejčitého tvaru, Xsaru Picasso. Toto kompaktní velkoprostorové auto, které se na našem trhu ještě ani nestačilo ohřát, mne již na první pohled zaujalo především orginálním designem a variabilním interiérem.

Design: Vzhled je u tohoto citroënu skutečně mistrovským dílem, a tak si právem zaslouží název, doplněný jménem slavného španělského malíře Pabla Picassa. Elegantní karoserie celkově působí mimořádně vyváženým dojmem, ladné křivky potěší nejen oko znalce. Při testovacích jízdách jsem byl častokrát svědkem obdivných pohledů.

Interiér: Vnitřní prostor je dobře přístupný čtveřicí bočních dveří a výklopnou zadní stěnou (zajímavostí je možnost jejího fixování ve dvou polohách). Sedadla jsem shledal dosti pohodlnými, avšak uvítal bych, kdyby poskytovala lepší boční vedení a kdyby potahový materiál lépe sál pot. Naopak spokojen jsem byl s optimálně dlouhým sedákem i opěradlem. Pracoviště řidiče se konstruktérům podařilo vytvořit maximálně útulné a přehledné. Podstatné údaje (včetně digitálního zobrazení rychlosti jízdy) poskytuje vícefunkční displej, umístěný v kapličce uprostřed přístrojové desky. Na to jsem si rychle zvykl, ale dosti výrazně jsem postrádal otáčkoměr. Volant s optimálně silným věncem dobře padl do ruky. Řazení prostřednictvím krátké řadicí páky umístěné na dolní části přístrojového panelu bylo mírně nepřesné. Všichni cestující mají dostatek prostoru, zejména pak pro nohy. Tři zadní sedadla lze jednotlivě sklápět nebo vyjímat z vozu. Ocenil jsem dostatek odkládacích míst ve voze, včetně schránek v podlaze a zásuvky pod předním sedadlem spolujezdce. Navzdory oble se svažující linii střechy v zadní části automobilu nabízí zavazadelník slušný objem 550 l. V prostoru pro zavazadla se zcela rovnou podlahou se nachází mimořádně praktická skládací plastiková "taška" na kolečkách. Jak bývá u vozů této kategorie obvyklé, v dílenském zpracování jsou jisté rezervy.

Motor a jízdní vlastnosti: Přední kola testovaného picassa poháněl konstrukčně nový šestnáctiventilový motor o objemu 1,8 l s výkonem 85 kW (117 k). Ten se měl čile k světu, bohužel jeho snažení trochu omezovalo spíše delší zpřevodování. Dynamičtější jízda byla rovněž vykoupena vyšší spotřebou (v testu 10,1 l/100 km). Jízdní vlastnosti se ukázaly jako velmi dobré, náklon v zatáčkách byl minimální. I díky nadprůměrně dlouhému rozvoru se automobil choval dlouho zcela neutrálně. I přes měkčí naladění povozku se nerovnosti na karoserii přenášely znatelnými rázy. Úplně dobře vozu nedělaly ani podélné nerovnosti. Nicméně celkové hodnocení v této oblasti je pozitivní.

Citroën Xsara Picasso 1,8i 16V

Motor zážehový 1,8 l V4 16V
Největší výkon 85 kW (116 k) při 5500 ot/min
Točivý moment 160 Nm při 4000 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4276 × 1751 × 1637 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1245/550 kg
Objem zavazadlového prostoru 550 l
Objem palivové nádrže 55 l
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,8 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
10,1 l/7,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 520 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 3. červenci 2000.

Závěr: Citroën Xsara Picasso je velice krásný automobil, určený zejména pro rodinné využití. Nabízí útulný a praktický interiér a dobré jízdní vlastnosti za dosti nízkou cenu - se zkoušeným motorem za 520 000 Kč. Základní výbava zahrnuje mimo jiné palubní počítač, ABS, posilovač řízení, dva airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, vše v elektrice, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tónovaná skla a přední mlhovky.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb