krátkodobý test

P e u g e o t  B o x e r  3 5 0  L H  2 , 5  D T I D
Mistr v lehké váze

Peugeot Boxer vznikl za spolupráce francouzských firem Peugeot a Citroën a italského Fiatu. Představen byl v roce 1994 a vyrábí se v italském Sevelu na stejné lince jako jeho "sourozenci", Citroën Jumper a Fiat Ducato.

Úvodem: Automobil se u nás dodává se třemi délkami rozvorů a třemi výškami karoserie. Motory jsou k dispozici čtyři - o objemu 1,9 l a 2,5 l, oba v nepřeplňované i přeplňované verzi. Boxera si můžete objednat jako furgon, šasi s kabinou, šasi s dvojkabinou, valník a minibus.

Design: Karoserie je po designové stránce mimořádně zdařilá - však ji také navrhovalo proslulé studio Ital Design. Kromě opravdu  atraktivního vzhledu má i skvělé aerodynamické vlastnosti.

Interiér: Interiér je řešen moderně a ergonomicky. Všechna tři sedadla jsou anatomicky tvarovaná a především plnohodnotná. Necítil jsem se unaven ani po delší době strávené ve vozidle. Nebývale vysoký posaz poskytuje dokonalý přehled o dění na silnici. Velice příjemný je nádherně tvarovaný volant o optimálním (tedy nikoli zbytečně malém) průměru. Veškeré ovládací prvky jsou v dobrém dosahu řidiče. Vpravo vedle volantu se nachází krátká řadicí páka (joystick), jejíž ovládání je snadné a řazení rychlé, přesné a pohodlné. Před spolujezdci se nachází uzamykatelná schránka na drobnosti. Parkovací brzda našla své místo vlevo vedle sedadla řidiče. Ke standardní výbavě patří posilovač řízení, elektricky ovládaná vyhřívaná rozměrná zpětná zrcátka, imobilizér, otáčkoměr, tónovaná skla, výškově stavitelné sedadlo řidiče, dvoumístné sedadlo spolujezdce a přídavná sada odhlučnění. Nákladový prostor je dobře přístupný bočními posuvnými i zadními dvoukřídlými dveřmi (možnost otevření v úhlu 180°). Zejména díky přednímu pohonu může být výška podlahy jen 54 cm nad vozovkou.

Peugeot Boxer LH 2,5 DITD

Motor přeplňovaný vznětový 2,5 l V4 8V
Největší výkon 79 kW (107 k) při 4000 ot/min
Točivý moment 235 Nm při 2250 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 5505 × 1998 × 2470 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1875/1375 kg
Objem nákladového prostoru 12 m3
Objem palivové nádrže 80 l
Maximální rychlost 140 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
10,4 l/10,6 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 721 230 Kč  (bez DPH)

Veškeré údaje jsou platné
k 31. červenci 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený agregát, výkonný a pružný turbodiesel, propůjčuje vozu nemalou sílu, umožňující nečekaně dynamickou jízdu s rozumnou spotřebou paliva. Při testování převážně v městském provozu jsem dosáhl velice příznivé spotřeby 10,4 l/100 km. Automobil má značné rozměry a pohyb v centrech měst (např. zásobování) je často obtížný. Proto jsem ocenil výbornou manévrovatelnost (průměr otáčení 13,7 m), účinný posilovač řízení a slušný výhled z vozu. Boxer v testovaném nejdelším provedení je - navzdory svým rozměrům - velice příjemný a ovladatelný. Jízda v něm je pohodová a bezproblémová. Poměrně snadné je i odhadování vzdáleností okolo vozidla při jízdě i parkování.

Závěr: S touto délkou a výškou se dodávka hodí pro přepravu objemného (ale ne až tak těžkého) zboží, na kratší i střední vzdálenosti. Vysoká užitná hodnota spolu s komfortem ovládání (v němž se blíží osobnímu automobilu) činí z boxera užitečného pomocníka pro všechny druhy podnikání.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


P e u g e o t  B o x e r  2 7 0  C  1 , 9  D T
Hbitý a příjemný

Velice rád jsem využil příležitosti ještě jednou vyzkoušet Peugeot Boxer, tentokrát jeho verzi se slabším, ale přeplňovaným agregátem o objemu 1,9 l, nejkratším rozvorem a nejnižší střechou.

Test byl v tomto případě opravdu důkladný, neboť naše redakce se vydala na týdenní 2211 km dlouhou cestu okolo hranic České republiky. Při tom vozidlo projelo všechny druhy silnic, dálnicemi počínaje a polními a lesními cestami konče. Velice jsem ocenil zejména dvě věci: obratnost automobilu, vyplývající z jeho délky pouhých 4655 mm a malého poloměru otáčení a také komfort v kabině, ve spojení s jednoduchým ovládáním. Výborné jízdní vlastnosti nepokazilo ani o něco málo komfortnější (a pro posádku tedy pohodlnější) naladění podvozku než je zvykem u některých konkurentů. Motor, přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1,9 l s výkonem 68 kW (92 k) při 4000 ot/min a točivým momentem 196 Nm při 2250 ot/min, se ukázal být dostatečně silný, prázdnému vozu uděloval dokonce nevšední dynamiku (mimo jiné také díky kratšímu zpřevodování, jež se zejména hodí pro jízdu ve městech). Se spotřebou 9,8 l/100 km, jíž jsem v testu dosáhl (a to jsem automobil vůbec nešetřil), může být majitel vozu myslím velmi spokojen. Díky pohonu přední nápravy má boxer hranu nákladového prostoru zhruba o dvacet centimetrů níže, a to je při nakládání obrovská výhoda. Nevýhodou je naopak nižší užitečná hmotnost. Jelikož řidiči užitkových automobilů s sebou potřebují vozit řadu věcí, uspokojí boxer i počtem odkládacích ploch. Praktické se ukázaly i úchyty v dobře přístupném nákladovém prostoru (objem 7,5 m3). Cena ve výši 508 115 Kč (bez DPH) je přiměřená kvalitám automobilu.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb