krátkodobý test

P e u g e o t  8 0 6  S T   2 , 0  H D I
Plynulý zátah

Ze společného projektu čtyř automobilek vznikli čtyři takřka úplně shodní sourozenci: Peugeot 806, Citroën Evasion, Fiat Ulysse a Lancia Z. A právě 806ku jsem měl možnost vyzkoušet již podruhé, tentokrát v polovině září.

Design: Peugeot 806 prošel vloni kosmetickými změnami vzhledu a další modernizace se dočkáme v dohledné době. Skalní příznivci futuristického designu v souvislosti se vzezřením vozu hovoří o přílišném konzervatismu, Peugeoty jsou však zkrátka elegantní. S noblesou sobě vlastní, bez okázalosti, ukazují svoji nevtíravou krásu a francouzský šarm. MPV s označením 806 vám umožní poznat své přednosti postupně, jak se do něj budete více a více zamilovávat.

Interiér: Variabilní vnitřní prostor umožňuje převézt až 8 cestujících. Mnou testovaná verze měla uspořádání 2-3-2 (každé sedadlo samostatně vyjímatelné), celkem zde tedy bylo místo pro 7 cestujících, kteří mají do vozu přístup předními dveřmi a bočními posuvnými dveřmi na obou stranách automobilu. Možných kombinací přestavování sedaček je přitom bezpočet, vyjmutím všech kromě řidičovy počínaje, přes vytvoření obrovského "letiště" až ke konferenční podobě. Velikost zavazadlového prostoru, přístupného zadní výklopnou stěnou, činí při všech instalovaných sedadlech dostatečných 497 litrů. V pohodlných sedadlech s ne přílišným, ale dostačujícím bočním vedením se cestující cítí velmi příjemně, únava nepřichází ani po dlouhé cestě. Vyšší posaz a dobrý výhled potom asi nejvíce ocení řidič, sedící za výškově nastavitelným čtyřramenným volantem. Řízení i řazení krátkou řadicí pákou (joystickem), umístěnou na středovém výběžku přístrojové desky, jde maximálně zlehka. Páka parkovací brzdy se nachází vlevo vedle sedadla řidiče a působí nezvykle na přední kola.

Motor a jízdní vlastnosti: Ta pravá lahůdka pro znalce se skrývá pod kapotou. Výtečný přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,0 l s přímým vstřikováním nafty se systémem Common Rail s výkonem 80 kW (110 k) se chová téměř jako zážehový agregát a přitom jeho spotřeba ani při nejrazantnější jízdě nepřesáhla v průměru 9 l nafty na 100 km (v testu 8,5 l/100 km). Jezdíte-li ale ekonomicky, není problémem dostat se na hodnotu pod 7 l/100 km. Motor je pružný a v automobilu obsazeném pouze řidičem je možné hovořit o možnosti vskutku dynamické (možná až sportovní) jízdy. Mohutný točivý moment 250 Nm, vrcholící při 2000 ot/min je hodně znát: i plně naložený vůz má slušný tah, přitom ale neztrácí sílu ani ve vyšších otáčkách a dosažení maximální rychlosti 173 km/h (ani při naloženém voze) mu nečiní nejmenší problém. Přitom je agregát výtečně izolován a do interiéru se přenáší jen minimum hluku a vibrací. Charakteristika odpružení je zvolena velice dobře, jízda je komfortní, takže svezení je dostatečně pohodlné, ale vůz současně skvěle drží stopu i v rychle projížděných zatáčkách a působení jeho úctyhodné pohotovostní hmotnosti (1595 kg) není vůbec znát.

Peugeot 806 ST 2,0 HDI

Motor přeplňovaný vznětový 2,0 l V4 8V
Největší výkon 80 kW (110 k) při 4000 ot/min
Točivý moment 250 Nm při 2000 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4454 × 1834 × 1714 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1595/800 kg
Objem zavazadlového prostoru 497 l
Objem palivové nádrže 80 l
Maximální rychlost 173 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 15,8 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
8,5 l/6,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 967 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 25. září 2000.

Závěr: Peugeot 806 je komfortním automobilem pro rodinné či firemní využití. Výborně se hodí pro pohodlné cestování zejména na delší cesty. Jeho interiér lze přestavovat dle momentálních potřeb. Ukázkové dílenské zpracování a elegantní vzhled vytvářejí image solidního vozu, jehož cena 967 000 Kč vzhledem k užitným vlastnostem rozhodně není vysoká. V testované výbavě ST jsou mimo jiné obsaženy dva airbagy, posilovač řízení, ABS, vše v elektrice, imobilizér, tónovaná skla, přední mlhovky, loketní opěrky, ručně otočná přední sedadla, elektricky výklopná třetí boční okna, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a střešní lyžiny. Tento vůz patří ve své třídě k tomu vůbec nejlepšímu, co lze koupit.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb