krátkodobý test

V o l k s w a g e n  P o l o   1 , 0
Nové a vyzývavé

Automobilka Volkswagen je tradičně velmi úspěšná v segmentu automobilů nižší třídy a nikoho snad ani nepřekvapilo vykročení na trh přelomu milénia uvedením modernizované řady pola. To si chce i nadále udržet prim v této kategorii, a proto vyráží do urputného boje s mnoha technickými vylepšeními. V porovnání s předchozí verzí výrobce slibuje přepracování až 65 % všech dílů a komponentů. Nakolik se dílo zdařilo, zhodnotí až samotní řidiči. My jsme měli možnost vyzkoušet si nové polo v nejslabší prodávané verzi s litrovým motorem o výkonu 37 kW.

Design: Nejzajímavější je na nové karoserii její galvanizace, která zaručuje větší odolnost proti případnému prorezivění. Díky tomu si může výrobce dovolit poskytovat záruku 12 let, což by mělo bezproblémově pokrýt životnost průměrně jetého automobilu. Vzrostla i celková tuhost karoserie. Na první pohled upoutají větší, uvnitř zajímavě uspořádané světlomety s čirým krycím sklem. Zvětšen byl také znak koncernu, jenž se zakusuje až do přední kapoty. Ta se nyní lehčeji otvírá, protože ji jistí dvě spolehlivé plynokapalinové teleskopické vzpěry. Nelze si také nevšimnout robustnějších bočních nárazníků s lištami a především přepracování zadních dveří. Zde je nejpatrnější změnou přesunutí značky vozu ze dveří do prohlubně na zadním nárazníku. Když přidáme i zvětšení rozchodu předních kol v kombinaci s některými z nabízených litých kol, automobil na vás působí opravdu čistým, až sportovním dojmem. Jinak však vůz vzhledem rozhodně nikoho neurazí a je spíše ukázkou střízlivějšího pojetí designu.

Interiér: I zde proběhly četné změny oproti staršímu modelu. Změněny byly ukazatele, jež dostaly stříbrné lemování a velice pěkné tmavomodré podsvícení, které v kombinaci s oranžovým u zbylých částí (rádio, ventilace atd.) působí hlavně při noční jízdě opravdu úchvatně. Na druhou stranu bych měl menší výhrady k dostupnosti topné a ventilační soustavy, jež byla na náš vkus možná až příliš utopená za řadicí pákou. Vcelku spokojeni jsme byli s tříramenným volantem, vybaveným airbagem. Za povedené dále považujeme maličkosti, jako jsou například madla nad dveřmi, vybavená pružinami, jež nedovolí nepříjemné bouchnutí do střechy vozu při jejich puštění. Námi testovaná pětidvéřová varianta měla zavazadlový prostor o objemu 245 l. Asymetricky dělená zadní sedadla, která jsou kromě základního modelu u všech variant, umožňují zvětšit prostor pro případný náklad až na 975 l. Jak již jsem nastínil, nové polo nabízí širokou škálu provedení a záleží jen na zákazníkovi, co si vybere. K dispozici je kromě základního modelu také několik předdefinovaných řad dle různé výbavy pod názvy Trendline, Comfortline a Highline. Vrcholem pro sportovní nadšence je pak provedení GTI, které v sobě skýtá speciálně navržený design interiéru včetně sportovních sedaček. Tato verze disponuje samozřejmě nejsilnějším dodávaným zážehovým motorem o objemu 1,6 l 16V (92 kW/125k). Kromě toho je k dispozici ABS, ESP či u GTI sériově dodávaná uzávěrka diferenciálu (EDS). Modely, jež doplňují výrobní program, jsou Polo Classic (sedan) a Variant (kombi). U nich se setkáme s adekvátními pohonnými jednotkami hodnými velikosti vozů. Stejně dobře však můžete začít u modelu základního a vybavit si ho dle obrazu svého, přičemž limitujícím faktorem bude jen vaše finanční hotovost. V doplňcích, ostatně jako u konkurence, je vždy z čeho vybírat.

Volkswagen Polo 1,0

Motor zážehový 1,0 l V4 8V
Největší výkon 37 kW (50 k) při 5000 ot/min
Točivý moment 86 Nm při 3000-3600 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3743 × 1632 × 1418 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 933/527 kg
Objem zavazadlového prostoru 245 l
Objem palivové nádrže 45 l
Maximální rychlost 151 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 18,4 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,4 l/5,8 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 269 400 Kč


Veškeré údaje jsou platné k 12. červnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Motor námi testované verze byl zážehový čtyřválec o objemu 1,0 l  s výkonem 37 kW (50 k), jenž nesliboval zas až takové jízdní zázraky. Nicméně osvědčil se zvláště v městském provozu, a to svým tichým chodem, silou v nízkých otáčkách a vcelku příjemnou spotřebou. Tedy přesně tím, co by se od motoru této kategorie dalo očekávat. Na mimoměstských komunikacích se projevila jeho slabší "duše" a zejména na třetí rychlostní stupeň při menší nepozornosti nebylo problém agregát přetočit. Naštěstí je jednotka vybavena příslušným omezovačem, jenž nedovolí motoru ublížit a v pravý čas sníží otáčky na požadovanou mez. V nabídce koncernu je celkem pět zážehových a tři vznětové agregáty. Vůz je vybaven nádrží na 45 l (7 l rezerva). My jsme v testu jezdili za 6,4 l/100 km. Co se týče jízdních vlastností, nezapře se tužší podvozek, typický pro vozy koncernu Volkswagen. Ten sice někdy nezaručí zcela pohodlnou jízdu, ale na druhou stranu si můžete být jisti bezproblémovým souzněním s povrchem vozovky v zatáčkách a pohodovou ovladatelností. K požitku z jízdy přispívá i přesné řazení s optimálně účinným posilovačem řízení. Námi testovaná verze měla k dispozici navíc i ABS. V základní výbavě je polo obuto do 175/65 R13, ale i zde je možná variabilita hlavně pro model GTI.

Závěr: Při dnešních cenách benzínu a houstnoucí dopravě bude asi stále větší počet řidičů preferovat menší a úspornější vozy. Toho si jsou automobilky plně vědomy, a proto se sortiment v této kategorii stále více rozrůstá a jednotliví výrobci se předhání v rozmanitosti svých služeb a doplňků. My řidiči z toho můžeme mít jedině radost (u nás z toho benzínu již méně). Nové polo je spíše z kategorie těch úspěšnějších, o čemž svědčí i fakt, že dle výrobce bude denní produkce činit 1800 vozů. Cena námi testovaného základního modelu začíná na 269 400 Kč, Volkswagen však připravil pro své zákazníky mimořádnou nabídku v podobě limitované série základního modelu s motorem 1.0 l 37 kW/50 k s rozšířenou sériovou výbavou začínající na 261 700 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička
Foto: Lukáš Růžička prostřednictvím digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix