V o l k s w a g e n P o l o
1 , 0
Nové a vyzývavé
Automobilka Volkswagen je tradičně velmi úspěšná v
segmentu automobilů nižší třídy a nikoho snad ani nepřekvapilo vykročení na trh
přelomu milénia uvedením modernizované řady pola. To si chce i nadále udržet prim v
této kategorii, a proto vyráží do urputného boje s mnoha technickými vylepšeními.
V porovnání s předchozí verzí výrobce slibuje přepracování až 65 % všech dílů
a komponentů. Nakolik se dílo zdařilo, zhodnotí až samotní řidiči. My jsme měli
možnost vyzkoušet si nové polo v nejslabší prodávané verzi s litrovým motorem o
výkonu 37 kW.
Design:
Nejzajímavější je na nové karoserii její galvanizace, která zaručuje větší
odolnost proti případnému prorezivění. Díky tomu si může výrobce dovolit
poskytovat záruku 12 let, což by mělo bezproblémově pokrýt životnost průměrně
jetého automobilu. Vzrostla i celková tuhost karoserie. Na první pohled upoutají
větší, uvnitř zajímavě uspořádané světlomety s čirým krycím sklem. Zvětšen
byl také znak koncernu, jenž se zakusuje až do přední kapoty. Ta se nyní lehčeji
otvírá, protože ji jistí dvě spolehlivé plynokapalinové teleskopické vzpěry.
Nelze si také nevšimnout robustnějších bočních nárazníků s lištami a
především přepracování zadních dveří. Zde je nejpatrnější změnou přesunutí
značky vozu ze dveří do prohlubně na zadním nárazníku. Když přidáme i
zvětšení rozchodu předních kol v kombinaci s některými z nabízených litých kol,
automobil na vás působí opravdu čistým, až sportovním dojmem. Jinak však vůz
vzhledem rozhodně nikoho neurazí a je spíše ukázkou střízlivějšího pojetí
designu.
Interiér: I zde proběhly četné změny oproti staršímu modelu. Změněny byly
ukazatele, jež dostaly stříbrné lemování a velice pěkné tmavomodré podsvícení,
které v kombinaci s oranžovým u zbylých částí (rádio, ventilace atd.) působí
hlavně při noční jízdě opravdu úchvatně. Na druhou stranu bych měl menší
výhrady k dostupnosti topné a ventilační soustavy, jež byla na náš vkus možná až
příliš utopená za řadicí pákou. Vcelku spokojeni jsme byli s tříramenným
volantem, vybaveným airbagem. Za povedené dále považujeme maličkosti, jako jsou
například madla nad dveřmi, vybavená pružinami, jež nedovolí nepříjemné
bouchnutí do střechy vozu při jejich puštění. Námi testovaná pětidvéřová
varianta měla zavazadlový prostor o objemu 245 l. Asymetricky dělená zadní sedadla,
která jsou kromě základního modelu u všech variant, umožňují zvětšit prostor pro
případný náklad až na 975 l. Jak již jsem nastínil, nové polo nabízí širokou
škálu provedení a záleží jen na zákazníkovi, co si vybere. K dispozici je kromě
základního modelu také několik předdefinovaných řad dle různé výbavy pod názvy
Trendline, Comfortline a Highline. Vrcholem pro sportovní nadšence je pak provedení
GTI, které v sobě skýtá speciálně navržený design interiéru včetně sportovních
sedaček. Tato verze disponuje samozřejmě nejsilnějším dodávaným zážehovým
motorem o objemu 1,6 l 16V (92 kW/125k). Kromě toho je k dispozici ABS, ESP či u GTI
sériově dodávaná uzávěrka diferenciálu (EDS). Modely, jež doplňují výrobní
program, jsou Polo Classic (sedan) a Variant (kombi). U nich se setkáme s adekvátními
pohonnými jednotkami hodnými velikosti vozů. Stejně dobře však můžete začít u
modelu základního a vybavit si ho dle obrazu svého, přičemž limitujícím faktorem
bude jen vaše finanční hotovost. V doplňcích, ostatně jako u konkurence, je vždy z
čeho vybírat.
Volkswagen Polo 1,0 |
Motor |
zážehový 1,0 l V4 8V |
Největší výkon |
37 kW (50 k) při 5000 ot/min |
Točivý moment |
86 Nm při 3000-3600 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3743 × 1632 × 1418 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
933/527 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
245 l |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Maximální rychlost |
151 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
18,4 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,4 l/5,8 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
269 400 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 12. červnu 2000. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Motor námi testované verze byl zážehový čtyřválec o objemu 1,0 l s
výkonem 37 kW (50 k), jenž nesliboval zas až takové jízdní zázraky. Nicméně
osvědčil se zvláště v městském provozu, a to svým tichým chodem, silou v
nízkých otáčkách a vcelku příjemnou spotřebou. Tedy přesně tím, co by se od
motoru této kategorie dalo očekávat. Na mimoměstských komunikacích se projevila jeho
slabší "duše" a zejména na třetí rychlostní stupeň při menší
nepozornosti nebylo problém agregát přetočit. Naštěstí je jednotka vybavena
příslušným omezovačem, jenž nedovolí motoru ublížit a v pravý čas sníží
otáčky na požadovanou mez. V nabídce koncernu je celkem pět zážehových a tři
vznětové agregáty. Vůz je vybaven nádrží na 45 l (7 l rezerva). My jsme v testu
jezdili za 6,4 l/100 km. Co se týče jízdních vlastností, nezapře se tužší
podvozek, typický pro vozy koncernu Volkswagen. Ten sice někdy nezaručí zcela
pohodlnou jízdu, ale na druhou stranu si můžete být jisti bezproblémovým souzněním
s povrchem vozovky v zatáčkách a pohodovou ovladatelností. K požitku z jízdy
přispívá i přesné řazení s optimálně účinným posilovačem řízení. Námi
testovaná verze měla k dispozici navíc i ABS. V základní výbavě je polo obuto do
175/65 R13, ale i zde je možná variabilita hlavně pro model GTI.
Závěr:
Při dnešních cenách benzínu a houstnoucí dopravě bude asi stále větší počet
řidičů preferovat menší a úspornější vozy. Toho si jsou automobilky plně
vědomy, a proto se sortiment v této kategorii stále více rozrůstá a jednotliví
výrobci se předhání v rozmanitosti svých služeb a doplňků. My řidiči z toho
můžeme mít jedině radost (u nás z toho benzínu již méně). Nové polo je spíše z
kategorie těch úspěšnějších, o čemž svědčí i fakt, že dle výrobce bude
denní produkce činit 1800 vozů. Cena námi testovaného základního modelu začíná
na 269 400 Kč, Volkswagen však připravil pro své zákazníky mimořádnou nabídku v
podobě limitované série základního modelu s motorem 1.0 l 37 kW/50 k s rozšířenou
sériovou výbavou začínající na 261 700 Kč.
Text: Lukáš Růžička
Foto: Lukáš Růžička prostřednictvím
digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix