krátkodobý test

D a e w o o  N u b i r a  S e d a n  1 , 6  S X
Komfort a prostor
za málo peněz

Na přelomu listopadu a prosince jsem měl možnost otestovat plnokrevníka ze stáje Daewoo, čtyřdvéřový sedan Nubira. Tento luxusně vzhlížející vůz střední třídy prošel na podzim modernizací, a tak jsem se mu rád "podíval na zoubek".

Design: Vnější vzhled řadí nubiru k těm hodně zdařilým. Zásluhou Giorgetta Giugiara, tradičně spolupracujícího s Daewoo, nese jasné znaky evropské karosářské školy. Nedávný facelift posunul styling v porovnání s předchozí podobou vozu minimálně o dvě generace vpřed a přidal automobilu typické prvky značky (sjednocující všechny modely korejské automobilky). Nubira nyní z různých pohledů připomíná své konkurenty (Audi A6, Opel Vectra, ...), přesto zůstává jedinečnou. Zvláště povedená je přední část vozu s velkoplošnými světlomety s čirou optikou a výraznou maskou chladiče. Čistá aerodynamická silueta s výraznými, propracovanými liniemi lahodí oku.

Interiér: Uvnitř je nubira až neuvěřitelně prostorná, za což vděčí zejména delšímu rozvoru. V tomto ohledu jde Daewoo se všemi svými vozy příkladem evropským konkurentům a ukazuje, že ne všechna auta je vhodné posadit na stejnou platformu (viz VW Group). Plasty v interiéru nepůsobí laciným dojmem. Uvítal bych ale, kdyby byl volant vyroben z materiálu příjemnějšího na omak. Sedadla jsou velice pohodlná, postrádají však výraznější boční vedení. Nubira má OPRAVDU dostatek místa pro nohy (a hlavu) na zadních sedadlech i úžasný prostor pro zavazadla. Objemný zavazadelník 434 l) se otevírá buď pomocí klíčku nebo páčkou z místa řidiče. Dostatečně rozměrný vstupní otvor umožňuje i nakládání předmětů atypických rozměrů. Převezete všechno, co potřebujete a přitom pojedete ve vysoce komfortním, luxusním a elegantním autě. Dojem z dobře zpracovaného interiéru při testu bohužel kazilo povrzávání v ukotvení předních sedadel a při jízdě po větších nerovnostech i kdesi v přístrojové desce. Nepříliš vhodná jsou podle mého názoru rovněž vnější zpětná zrcátka, která - kromě toho že jsou obě konvexní - mají zužující se kapkovitý tvar, jenž nepřispívá k ideálnímu zobrazení situace za vozidlem. Naopak velice povedené jsou dlouhé stírače, zajišťující kvalitní otěr předního skla.

Daewoo Nubira Sedan 1,6 SX

Motor zážehový 1,6 l V4 16V
Největší výkon 78 kW (106 k) při 5800 ot/min
Točivý moment 145 Nm při 3800 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4495 × 1700 × 1430 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1253/467 kg
Objem zavazadlového prostoru 434 l
Objem palivové nádrže 62 l
Maximální rychlost 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
8,4 l/7,8 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 439 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 1. květnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Šestnáctiventilový zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l, který poháněl testovanou nubiru, mne svým výkonem 78 kW (106 k), dostatečným točivým momentem 145 Nm a živým chováním vůbec velmi mile překvapil. Agregát, využívající proměnlivou délku (resp. dvě různé délky) sacího potrubí, se při klidné jízdě chová velice tiše, nebrání se ale vytáčení, při němž vydává pro uši motoristického fandy příjemný, jadrně bublavý zvuk a podává uspokojivé výkony. Kromě toho je motor dosti pružný v širokém spektru otáček, takže není třeba příliš často řadit. Dynamika výkonnější pohonné jednotky svádí k ostřejšímu sešlápnutí pedálu plynu a využití jeho potenciálu, což se však kupodivu téměř nepromítá do spotřeby paliva. Já jsem dosáhl průměru 8,4 l/100 km. Značný účinek posilovače řízení, který je tak příjemný při jízdě ve městě, už plně nevyhovuje ve vyšších rychlostech, kdy je nutná stálá korekce pro udržení přímého směru. Brzdy (vpředu kotoučové, vzadu bubnové) mají po výraznějším zahřátí sklon k mírnému vadnutí. Měkké až vláčné vyladění podvozku (odpružení i tlumení) nabízí solidní komfort rodinného vozu či automobilu pro podnikatele, od kterého však nelze očekávat - zejména při ostřejší jízdě v zatáčkách - vlastnosti sportovního automobilu. Vůz se totiž nejenom pohupuje na nerovnostech, ale v mezní situaci má i znatelnou tendenci k přetáčivosti. Spojení vynikajícího motoru, který umí nubiru pořádně rozhýbat, a velmi komfortních jízdních vlastností umožňuje jak velmi plynulou, plavnou a tichou jízdu, tak i svižnou a rychlou, ve vyšších otáčkách, avšak spíše po kvalitnějších rychlostních komunikacích.

Závěr: Osobně pokládám Daewoo Nubira (obzvlášť v kombinaci se zážehovou jedna-šestkou) za vůbec nejlepší produkt automobilky Daewoo, který je navíc ideální pro český trh. Navzdory popsaným výhradám nabízí tento automobil za příznivou cenu neobvykle bohatou standardní výbavu a neobvykle velký vnitřní prostor. Je to ideální rodinný či reprezentativní vůz, který kromě mimořádného komfortu a líbivého vzhledu nabízí i dobré jízdní a dynamické vlastnosti. Navíc se řidič v nubiře cítí příjemně. Za Nubiru Sedan s motorem 1,6 l zaplatíte 439 900 Kč (verze CDX s motorem 2,0 l přijde na 529 000 Kč). V ceně dostanete mimo jiné posilovač řízení, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, airbag řidiče, nárazníky, zrcátka a kliky v barvě karoserie, přední mlhovky, třetí brzdové světlo, elektrické stahování oken, přípravu na rádio, imobilizér, centrální zamykání, sklopná dělená zadní opěradla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, aj. Připlatit si musíte za dva airbagy, střešní okno, ABS, klimatizaci či rádio. Poměr ceny a užitné hodnoty – v porovnání s produkty konkurenčních firem – jednoznačně hovoří pro tento vůz.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


D a e w o o  N u b i r a  K o m b i   2 , 0  C D X
Nubira Kombi: Ještě více prostoru

Kromě výše popsaného sedanu jsem se krátce seznámil i s nubirou v karosářské verzi kombi, navíc s dvoulitrovým motorem o výkonu 133 k a s mohutným točivým momentem 184 Nm.

Zkušenosti: Za cenu o 110 000 Kč vyšší oproti variantě sedan s příslušným motorem nabízí kombi o 116 litrů objemu zavazadelníku více (se sklopenými sedadly dokonce o celých 940 litrů) v o 5,5 cm delší, o 2 cm širší a o 4 cm vyšší karoserii. Kvality vozu, jako jízdní vlastnosti a komfort, zůstaly přirozeně stejné jako u tříprostorového "sourozence", navíc pohodlí (zejména cestujících na zadních sedadlech) se ještě zvětšuje. Dvoulitrový agregát se čtyřventilovou technikou je pochopitelně agilnější než jeho slabší kolega, na druhou stranu má o něco vyšší spotřebu (v testu o necelý litr naturalu na 100 km). Verze s tímto motorem je dodávána výhradně v bohatší výbavě CDX, která navíc obsahuje airbag pro spolujezdce, systémy ABS a EBD, alarm, automatickou klimatizaci a přístrojovou desku v imitaci dřeva. Kombi má řadu výhod například pro rodinné využití, znamenitě se ale hodí i pro podnikání. Domnívám se však, že s dvoulitrovým motorem - jakkoli je kvalitní - nubira trochu ztrácí body tam, kde je nepřekonatelná: v neskutečném poměru ceny a užitné hodnoty. Přesto musím tento vůz pochválit a vřele jej doporučit všem, kdo o jeho koupi uvažují.

    
Text: Daniel Srb

    

    


D a e w o o  N u b i r a  S e d a n  2 , 0  C D X
Síla s novou tváří

Pod naše redakční spáry se nám po menší odmlce dostalo i silnější dvojče výše testovaného sedanu, tentokrát se silnějším dvoulitrovým motorem. A věřte mi, že tento model o výkonu 133 k, navíc okořeněný o bohatší provedení CDX, se opravdu neztratí. Zájemce, kteří za svými nožními kreacemi mají rádi i patřičnou odezvu svého miláčka (ale ne jen ty) silnější verze jistě potěší.

Design: Vnější vzhled se oproti své slabší verzi nijak neliší. Design karoserie plně navazuje na image značky, která je v tomto případě obohacena navíc určitými evropskými prvky. Oproti svým soukmenovcům je nubira svá především velikostí opravdu povedených jasných světel, které jsou bezesporu dominantou přední části vozu. Celkově lze říci, že úsilí, které věnovali konstruktéři a designéři každému detailu vozu, se plně vyplatilo. Já osobně považuji novou nubiru, co se vzhledu týče, mezi modely Daewoo za nejvyvedenější. Opravdu propracovaně a čistě působí drobné detaily na přední kapotě a zádi vozu.

Interiér: Vnitřku vozu jednoznačně kraluje prostor, jenž dosahuje vůz především díky svému rozvoru (2570 mm) a vnitřnímu uspořádání nastavitelných sedaček a přístrojové desky. Rodiny s dětmi jistě potěší i příjemných 434 l zavazadlového prostoru. Verze CDX je oproti verzi SX navíc vybavena některými pokrokovějšími technologiemi, které zlepšují celkový pocit jízdy a bezpečí. Automatická klimatizace (lze objednat vzduchový filtr pro alergiky) je v tomto provedení samozřejmostí, stejně jako ABS+EDB. Za zmínku určitě stojí airbag a nastavitelná sedačka pro spolujezdce. Zajímavostí oproti jiným modelům (pouze sedan) je anténa autorádia, která je integrována v zadním okně. U Daewoo - na rozdíl od jiných značek - evidentně myslí také na rozměrnější cestující na zadních sedadlech, a proto nikoho nepřekvapí pohodlné sedačky s dostatečným prostorem pro nohy. Interiér patří obecně ke kladům většiny nabízených modelů a v automobilce je na něj kladen náležitý důraz, což ve finále jistě ocení především zákazník. Za pokrokový lze považovat polyuretan kombinovaný s imitací dřeva (pro některé členy redakce zas tak pokrokový asi nebyl, jelikož konstatovali, že volant je nepříjemný na omak), jenž je použit na části přístrojové desky nebo odstínění proti elektromagnetickému vlnění. Já osobně bych oželel ochranu proti elektromagnetickému vlnění a vyměnil bych ji za sice ne tak krásná, ale určitě praktičtější vnější zpětná zrcátka.

Daewoo Nubira Sedan 2,0 CDX

Motor zážehový 2,0 l V4 16V
Největší výkon 98 kW (133 k) při 5400 ot/min
Točivý moment 184 Nm při 4400 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4495 × 1700 × 1430 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1264/456 kg
Objem zavazadlového prostoru 434 l
Objem palivové nádrže 62 l
Maximální rychlost 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,5 l/8,6 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 529 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 1. květnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: O zábavu se nám v této verzi stará šestnáctiventilový zážehový čtyřválec D-TEC o objemu 2 l o výkonu 98 kW (133 k). Předností motoru by měl být podle výrobce GM HOLDEN (jiný než u 1,6 l) především dobrý poměr hmotnost/výkon. Pravdou je, že motor má dobrý výkon už od nízkých otáček a šířka mezi jednotlivými stupni řazení je dostatečná, což ocení řidiči hlavně v hustém provozu. Agregát se však nebrání ani razantnějšímu přišlápnutí plynového pedálu a hbitě vyráží vstříc dobrodružství, které je omezeno snad jen hloubkou vaší peněženky. Jedná se přece jen o dvoulitr a ten už něco spolyká. Nicméně námi naměřená kombinovaná spotřeba 9,5 l/100 km je pro tento objem vcelku uspokojivá. Velikost palivové nádrže 62 l je také přiměřená. Příjemným překvapením bylo pro mne odhlučnění pohonné jednotky. Motor dal o sobě znát až při vyšších rychlostech, kdy se projevil uchu lahodícím pobubláváním. Spojka je vybavena hydraulickým posilovačem s pružinou o dvoufázovém působení, jenž účinně eliminuje rázy od řazení, což znásobuje požitek z jízdy. Co se životnosti týče, výrobce udává, že vůz v testovacích fázi podrobil celodenním zkouškám v červeném poli otáčkoměru a že vyhovuje přísným americkým předpisům (záruka 3 roky nebo do ujetí 100 000 km). Na mne osobně udělala pohonná jednotka spolu s designem asi největší dojem z celého vozu. V jízdních vlastnostech je na tom nubira vcelku dobře. Verze CDX je oproti slabší SX vybavena vzadu namísto bubnových kotoučovými brzdami, které zajišťují dostatečnou razanci a u tohoto objemu jsou zcela na místě. Horší je to s měkčím vyladěním podvozku, který je dostačující pro běžnou jízdu ve městě, či na kvalitních komunikacích, nicméně při vyšších rychlostech v zatáčkách a na nerovnostech je spíše překážkou. U slabšího modelu je to vcelku pochopitelné, ale silnější motor by snesl klidně i o trochu tužší podvozek. Na druhou stranu je vůz koncipován především jako rodinný automobil a není tedy na místě vytýkat mu příliš negativa, která jsou sledována spíše u sportovnějších tříd.

Závěr: Daewoo Nubira je celkově velmi vydařený automobil, jenž si ve své silnější verzi jistě také najde své zákazníky. Ve provedení CDX se silnějším agregátem přinese oproti verzi SX svým zájemcům větší komfort a lepší jízdní vlastnosti hlavně v oblasti výkonu. Tyto výhody jsou však logicky kompenzovány vyšší cenou. I tak zůstává toto silnější dvojče velice zajímavým rodinným vozem.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička