krátkodobý test

D a e w o o  L e g a n z a  2 , 2  C D X
Limuzína,
co potěší

Tradiční design s osobitou tváří východu, typickou pro Daewoo, okořeněný navíc notnou dávkou razance a honosící se přívlastkem vyšší střední třída, to vše je Leganza. Když se k tomu přidá ještě pozlátko v podobě bohaté výbavy a pro tuto kategorii až neobvykle příznivé ceny, vznikne limuzína, co opravdu potěší.

Design: Jak jsem již nastínil v úvodu, designéři se příliš nesnaží experimentovat a drží se spíše tradičních oblých čistě protáhlých linií, které jsou pro automobily Daewoo až na výjimky typické. Leganza však nikoho nenechá na pochybách, že se jedná o limuzínu. Celkově nijak zvláště neprovokuje (jako např. hi-end Chairman), nicméně když kolem vás projede, hned poznáte, s jakým vozem máte tu čest.

Interiér: Konstruktéři se podle mého názoru nejvíce "vyřádili" právě na vnitřním prostoru. Uvnitř vozu je nepřeberné množství odkládacích ploch, přes držáky nápojů a tužek až po podsvícený popelník pro posádku vzadu. Cestující se nemusí obávat, že by trpěli nedostatkem místa, ať do výšky či šířky. Dekorace je vcelku ucházející a imitace dřeva na dveřích a palubní desce dodává punc elegance, jenž je leganze vlastní. Mě osobně velice mile překvapila pohodlná sedadla, která (především vpředu) nabízejí širokou škálu nastavení. Za jediný a poměrně vážný nedostatek považuji absenci palubního počítače, udávajícího spotřebu a počty ujetých kilometrů. Poměrně zajímavou věcí, kterou Leganza nabízí, je posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti. V Daewoo se také tradičně myslí na bezpečnost, a proto nikoho nepřekvapí airbagy či ABS. Ve verzi 2,2 CDX je vůz navíc ještě vybaven systémem TCS (Traction Control System), který se stará o bezpečné přenášení točivého momentu na poháněná kola na kluzké vozovce. K zavazadelníku o objemu 411 l, je velice snadný přístup a k jeho otevření není zapotřebí vynakládat příliš mnoho energie.

Daewoo Leganza 2,2 CDX

Motor zážehový 2,2 l V4 16V
Největší výkon 100 kW (136 k) při 5200 ot/min
Točivý moment 191 Nm při 4000 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4671 × 1779 × 1437 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1400/500 kg
Objem zavazadlového prostoru 411 l
Objem palivové nádrže 65 l
Maximální rychlost 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8,4 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,8 l/9,2 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 689 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 3. dubnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: O dostatečný výkon a sílu se v leganze stará čtyřválcový benzínový agregát se čtyřventilovou technikou o objemu 2,2 l. Je to opravdu silný borec, který dokáže hravě rozhýbat 1400 kg pohotovostní hmotnosti vozu na 100 km/h za pohodových 8,4 s. Potom už vám kromě silnice a vašich schopností nebrání nic v tom, aby se ručička tachometru zastavila až na úctyhodné hranici 207 km/h. Motor je opravdu silný a pružný. Dokáže velice dobře zabírat i z nízkých otáček a věřte mi, že maximální výkon 100 kW (136 k), je opravdu dostačující. Velice mě potěšila snadná přístupnost agregátu. Po odjištění předního víka jsem čekal tradiční tyč, která chrání před "připlácnutím" technika do částí motoru. Místo toho jsem však uslyšel drobné zasvištění dvou pístků, které elegantně uvedly víko do správné polohy. Agregát je také poměrně slušně odhlučněn, což ocení posádka hlavně při poslechu hudby. Díky měkčí charakteristice podvozku je jízda pohodlná a plynulá. Je pravdou, že Leganza je koncipována spíše pro klidnější jízdu a kvalitnější silnice, nicméně v zatáčkách se vyznačuje slušnou stabilitou a vcelku nepatrnými výkyvy. K brzdám nemám žádných připomínek - snad jen, že jejich nástup by mohl být rychlejší. Námi testovaný model byl vybaven přímo řazenou převodovkou, ale v nabídce samozřejmě nechybí ani automat, který skýtá ještě pohodlnější jízdu. Případní zájemci však při této volbě musí počítat s trochu vyšší spotřebou. Ta námi naměřená se pohybovala pod 10 l naturalu na 100 km, což není na tak objemný motor špatné. K dispozici a k zajištění slušného dojezdu na dlouhé vzdálenosti je vůz vybaven nádrží o objemu 65 l.

Závěr: Leganza je jednoznačně reprezentativní automobil ale hravě si poradí i s rodinou na cestách, či v námi testované verzi s dravější jízdou. To vše můžete získat za slušnou cenu 689 900 Kč, která je pro tuto kategorii velice příznivá. Ostatně, jak je u Daewoo zvykem, poměr cena versus užitná hodnota je tradičně pozitivní.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Daewoo

    

    


D a e w o o  L e g a n z a  2 , 0  C D X
Dostupný luxus

Reprezentativní vůz, jehož jméno má evokovat eleganci a sílu, se nachází na rozhraní střední a vyšší střední třídy, čemuž odpovídá i jeho cena. Vzhledově však připomíná spíše luxusní limuzínu. Hlavní výhoda je tedy nasnadě: jako již tradičně u automobilky Daewoo dostanete za málo peněz hodně muziky.

Design: Karoserie tohoto rozměrného tříprostorového sedanu působí mohutně a atraktivně. Elegantní design využívá celé řady typicky "evropských" prvků, přesto je jedinečný a už na první pohled těžko zaměnitelný s jiným vozem. Vyvážené proporce a čisté linie mají za cíl ukázat okolí, že leganza je "něčím víc". Při bližším pohledu jistě oceníte kvalitní dílenské zpracování.

Interiér: Uvnitř vozu je patrné úsilí konstruktérů o získání image leganzy jako luxusního vozu - za vše jmenujme imitaci dřeva či chromované díly. Tvarově mimořádně povedený je nezvyklý tvar přístrojové desky. Vnitřní prostor je velký jak do šířky tak do délky. Dobrý přístup je zajištěn dveřmi, které se dají otevřít ve větším úhlu než bývá obvyklé. Sedadla mají dlouhá opěradla i sedáky (ale bohužel téměř žádné boční vedení) a při cestování poskytují cestujícím odpovídající komfort. Vzadu však nemají vyšší lidé dostatek místa nad hlavou. Zavazadlový prostor o objemu pouhých 400 l je zpřístupněn velice snadno otevíratelným víkem na plynových vzpěrách - k otevření není potřeba žádné síly a navíc je zde menší riziko ušpinění rukou při zavírání.

Daewoo Leganza 2,0 CDX

Motor zážehový 2,0 l V4 16V
Největší výkon 98 kW (133 k) při 5400 ot/min
Točivý moment 184 Nm při 4600 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4671 × 1179 × 1437 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1325/505 kg
Objem zavazadlového prostoru 400 l
Objem palivové nádrže 65 l
Maximální rychlost 206 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,2 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
11,5 l/9,2 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 649 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 3. dubnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Čtyřválcový dvoulitr se čtyřventilovou technikou je pružný a pro běžnou jízdu plně dostačující, chcete-li však oslňovat hodnotou zrychlení či maximální rychlostí, obraťte se raději jinam nebo si pořiďte leganzu s výkonnějším motorem o objemu 2,2 l. Přesto lze ve vyšších otáčkách dosahovat docela dynamické jízdy. Agregát je dobře odhlučněn, při sportovnější jízdě potom krásně přede jako veliký kocour. Jeho lehce zvonivý zvuk a temné hučení znějí vskutku impozantně. Opravdu dobré jízdní vlastnosti se projevují téměř neutrálním chováním a skvělou stabilitou v zatáčkách. Díky měkčí charakteristice podvozku je jízda pohodlná a bezproblémová, překonávání větších nerovností je ale doprovázeno výrazným houpáním. Dostatečně účinné brzdy by mohly mít rychlejší nástup. Díky ochotě českého dovozce jsem měl možnost vyzkoušet dvě leganzy, jednu s přímo řazenou převodovkou a druhou se čtyřstupňovým automatem. Musím říci, že ta druhá se mi líbila o něco více - dosažená spotřeba byla zhruba obdobná a jízda přitom daleko pohodovější. Převodovka řadila bez výrazných rázů, jediné, co mi scházelo, bylo tlačítko pro okamžité podřazení (kick down). Například při rychlejší jízdě není podřazování ovládané pouze pedálem plynu vždy dostačující. Tato zmínka však platí jen pro sportovněji založené řidiče. Já osobně bych dal v tomto případě samočinné převodovce rozhodně přednost - leganze totiž jednoznačně svědčí.

Závěr: Pokud si chcete pořídit luxusní auto k reprezentativním účelům, ale nechcete za něj zaplatit příliš mnoho, pak je leganza ideálním řešením. Za příznivou cenu 649 900 Kč (bez rozdílu, zda si přejete převodovku s ručním řazením nebo automat) vám přinese majestátný vzhled, komfort a pohodlí na cestách a mimořádně bohatou základní výbavu. Poměr užitné hodnoty k ceně je v tomto případě skutečně bezkonkurenční.

    
Text: Daniel Srb / foto: autotesty.cz