krátkodobý test

H o n d a  H R - V  5 D  1 , 6 i   4 W D
Splní Vaše sny

V rámci modelové nabídky Honda jsem uvítal možnost také osobně vyzkoušet Hondu HR–V. Po redakčním testu 3–dvéřové a 5-dvéřové verze s motorem VTEC se nám do redakce dostala další 5-dvéřová verze, tentokrát však “pouze“ s motorem 1,6i. Osobně jsem se s tímto vozem setkal v redakčním testu prvně a tudíž jsem byl zvědav, nakolik se bude shodovat můj názor na toto SUV s poznatky kolegy.

Design: Netradiční vzhled HR-V opravdu nelze upřít. Již na první pohled je patrné, že vůz má i terénní ambice. Důkazem tohoto tvrzení je například výše položený podvozek, či samočinně přiřaditelný pohon všech čtyř kol. Na ryze terénní kousky však zapomeňte a spíše počítejte s pohodlným průjezdem polní cesty nebo travnaté louky při vyjížďce za přírodou. Dominantou vozu jsou bezesporu jeho zadní partie. Osobně mě zaujaly především vertikálně umístěné mohutné svítilny a střešní spoiler s přídavnou “brzdovkou“ z led diod. Ta se táhne v celé jeho délce a přehlédnou, že brzdíte, by tak skutečně nikdo neměl. Zajímavě působí vůz i z boku, kdy vynikne především jeho jednolitá uniformní koncepce, jenž je narušena pouze vytaženými blatníky a středovým prolisem. V přední části na sebe poutají pozornost jednoznačně oddělené svítilny s krytem z čirého skla a vzhůru vytažený přední nárazník. Konkrétně u mnou testovaného modelu byly v rámci příplatkové výbavy v předním nárazníku navíc bodové mlhovky. Vůz má standardně montována 16“ litá kola a je pravdou, že v případě HR-V se rozhodně neztratí.

Interiér: Přesně podle tradice Hondy je interiér vozu zaměřen spíše na praktickou stránku věci bez zbytečně křiklavých detailů. Vše má své místo a řidič intuitivně nachází i při složitějších situacích všechny ovládací prvky snadno a rychle. I když je vše v interiéru myšleno spíše prakticky, neznamená to, že by výsledný dojem působil nějak fádně. Palubní deska je vcelku zajímavě tvarována v oblasti budíků a celkově je vyvedena v dvojbarevné kombinaci černé a imitace hliníku. Myšleno bylo i na různé odkládací plochy především v dosahu řidiče. Dobře tvarovaný je rovněž tříramenný volant a v našem případě řadící páka pěti rychlostní ručně řazené převodovky. Vzhledem k povaze automobilu je řidič a posádka usazena výše nad vozovkou a tudíž při jízdě rozhodně netrpíte nedostatečným přehledem o dění kolem vozu. Drobných výhrad bych osobně měl jen k poněkud měkčím sedadlům a opěrkám hlavy, jenž drží trochu hůře cestující při větším náklonu v zatáčkách. Našinec by také u vozu této kategorie čekal poněkud objemnější zavazadlový prostor, který činí skromných 285 l. Menší zavazadlový prostor je způsoben především výše položenou podlahou. Na druhou stranu, když pomineme menší rozměry, nalezneme zde schránku nad rezervním kolem a háky k uchycení zavazadel. Za kosmetickou záležitost, kterou však lze napravit v rámci příplatkové výbavy, je absence reproduktorů na zadních sedadlech. Naopak za velmi efektní považuji dobře vymyšlené uchycení bezpečnostních pásů ve střeše.

Motor a jízdní vlastnosti: V nabídce Hondy je HR-V, jak již psal kolega v předchozích článcích, nabízena s dvojice zážehových motorů o objemu 1590 cm3. Volba je pro případného kupce vcelku jednoduchá, záleží jen pokud chcete výkonnější variantu (VTEC),či nikoliv. Samozřejmě, že vozy jsou nabízeny také v provedení s manuální, i automatickou převodovkou. S jízdními vlastnostmi vozu jsem byl vcelku spokojen. Sympatický je především v terénu samočinně přiřaditelný pohon všech čtyř kol, který bez kompromisu zabrání případným potížím. Lehkou daní za všestrannější použitelnost je na tento objem lehce vyšší spotřeba, která se v redakčním testu ustálila na 8,9 l / 100 km. Jízdní vlastnosti jsou velice uspokojivé a vzhledem k možnostem vozu na českých silnicích i patřičně komfortní. Jen v zatáčkách se mi jevil vůz mírně přetáčivý, což způsobují zřejmě celkově větší rozměry a vyšší těžiště. Nejedná se však o nic dramatického, co by nějak výrazně pokazilo jinak celkově pozitivní dojem z jízdy. Jistě zajímavým zjištěním je, že HR-V má v základní výbavě ABS a rozdělovač brzdné síly EBD. Samozřejmostí je také posilovač řízení, dva airbagy a imobilizér.

Honda HR-V 5D 1.6i 4WD

Motor zážehový 1590 cm3, 16V napříč uložený čtyřválec SOHC
Největší výkon 77 kW (105 k) při 6200 ot/min
Točivý moment 135 Nm při 3400 ot/min
Pohon přední + samočinně připojitelný 4x4
Převodovka pětistupňová
Vnější rozměry 4110 × 1695 × 1580 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1309 / 331 kg
Objem zavazadlového prostoru 285 l
Objem palivové nádrže 55 l
Maximální rychlost 162 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 12,8 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
8,9 l / 8,6 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 599 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 5. března 2003.

Závěr: Cena testované 5D verze začíná v základní výbavě na 599 000 Kč. Vůz se mi jeví především vhodný jako všestranný pomocník pro lidi, kteří např. neustále cestují mezi většími městy a venkovem. Jeho přednostní je schopnost zvládnout jakoukoli vozovku na výbornou i v těch nejhorších klimatických podmínkách a rozmarech počasí. Honda HR-V rozhodně není uniformní záležitostí, svou celkovou koncepcí doslova vybízí k jízdě za dobrodružstvím a vyžaduje proto i náležitě individualistický přístup. Jako jedinou nevýhodu spatřuji menší zavazadlový prostor a možná i absenci širší nabídky dodávaných motorů.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    

    


H o n d a  H R - V  3 D  1 , 6 i   4 W D
HRaVá

Odvážné a netradiční tvary vám hned při setkání s tímto vozem naznačují, že se jedná o "něco jiného". Automobil pro vyznavače svobody a individuality se na našem trhu objevil sice teprve nedávno, ale zato se tu rychle zabydlel a na srdce (a také peněženky) zákazníků útočí se vší vervou.

Design: HR-V dává ostatním okázale najevo, že se nehodlá přizpůsobovat uniformitě vzhledu a jedinečnost z něho přímo srší. Automobil se řadí do kategorie SUV (Sport Utility Vehicles) - vozidel pro volný čas. Tváří se jako off-road, ačkoli má k terénnímu vozu hodně daleko. Atraktivní vzhled umocňují dravé přední světlomety a zadní, vertikálně umístěné skupinové svítilny, stejně jako netradiční profil karoserie.

Interiér: I uvnitř je znát svěží sportovní styl - specificky vybarvené potahy sedadel s dobrým bočním vedením, boční výplně dveří a části přístrojové desky. Cestující vpředu mají dostatek místa, vzadu je to ale kvůli krátkému rozvoru už horší (zejména v oblasti kolen). Rozměrná zpětná zrcátka se dají i při jízdě elektricky sklápět, takže si jistě - stejně jako já - užijete hodně legrace. Zavazadelník není, díky vysoko položené podlaze, přespříliš objemný, ale uživatelům automobilů pro volný čas zřejmě stačí. Navíc je dobře přístupný a vybavený kotevními oky pro upevnění nákladu a schránkou pod krytem náhradního kola. A v případě, že potřebujete převézt větší náklad, lze samozřejmě zadní sedadlo sklopit. Třídvéřová HR-V má sice široké dveře, ale systém sklápění předních sedadel pro přístup k těm zadním není k mé lítosti dopracován k dokonalosti. U místa pro řidiče lze sklopit jen opěradlo, u spolujezdce i posunout sedadlo vpřed. Není zde však žádná paměť předchozího nastavení, takže se sedadlo musí pokaždé znovu nastavit do odpovídající polohy. S využitím zadních míst se zřejmě moc nepočítá. Praktičtější zájemci proto raději sáhnou po žhavé novince - pětidvéřovém HáeR-Véčku. Při řízení vozu oceníte vyšší posaz a výbornou ovladatelnost, danou účinným posilovačem řízení a velkým rejdem kol.

Honda HR-V 1,6i 4WD

Motor zážehový 1,6 l V4 16V
Největší výkon 77 kW (105 k) při 6200 ot/min
Točivý moment 135 Nm při 3400 ot/min
Pohon přední + samočinně připojitelný 4x4
Převodovka samočinná - variátor převodů
Vnější rozměry 4010 × 1695 × 1700 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1185/395 kg
Objem zavazadlového prostoru 285 l
Objem palivové nádrže 55 l
Maximální rychlost 152 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 13,2 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
8,8 l/8,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 649 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 3. lednu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Jedinou dodávanou pohonnou jednotkou je čtyřválec o objemu 1,6 l s výkonem 77 kW (105 k) se čtyřventilovou technikou a přímým vstřikováním paliva, který splňuje nároky na svižnou, i když nikterak přehnaně sportovní jízdu. Živý motor, postrádající bohužel známý systém proměnlivého časování ventilů VTEC, se - jak už je u Hondy tradicí - rád nechá vytáčet do otáček, ale při snaze o dynamičtější jízdu je třeba o to více atakovat pedál akcelerátoru. Testovaný vůz byl vybaven automatickou převodovkou, respektive variátorem převodů CVT. Ten neřadí přímo rychlostní stupně, ale vyhodnocuje styl jízdy a dle získaných poznatků nastavuje vhodný převodový poměr. Jízdní vlastnosti jsou dobré, při vyloženě ostrém projíždění zatáček si ale musíte dát pozor: vůz má těžiště poněkud výše, a tak se rád naklání a má sklon k přetáčivosti. Tužší charakteristika podvozku je velice příjemná, při pokusu o jízdu v lehčím terénu však zjistíte, že o trochu komfortnější odpružení by nebylo na škodu. Stejně jako "starší bráška" CR-V má i HR-V (v dražším provedení) samočinně připojitelný pohon zadní nápravy Real Time 4WD, který se aktivuje v okamžiku prokluzu předních kol. Systém se připojuje velice brzy, a tak je s ním bezpečnější nejen jízda na nezpevněných cestách a v lehkém terénu, ale i na zimních zasněžených a zamrzlých silnicích. Automobil patří vzhledem ke své velikosti k těm žíznivějším, obzvlášť pokud od něj vyžadujete vyšší výkony. Já jsem dosáhl průměrné spotřeby 8,8 l naturalu na 100 km, ale to rozhodně není maximum!

Závěr: Na 529 000 Kč začíná cena Hondy HR-V, atraktivního vozu, který působí mladistvě a dynamicky, nezalekne se lehčího terénu a bude vaším autem pro radost. Je vhodný pro aktivní lidi, do města i na víkendové radovánky.

    
Text: Daniel Srb / foto: Honda

    

    


H  o n d a  H R - V  5 D  1 , 6 i  V T E C  4 W D
Živější a také praktičtější

Po třídvéřovém HáeR-Véčku jsem měl možnost vyzkoušet tento vůz i v provedení s pěti dveřmi a přímo řazenou pětistupňovou převodovkou.

Tato verze známého nekonvenčního automobilu jakoby "opravila" všechny nedostatky třídvéřového brášky: je o 10 cm delší (tudíž mají cestující na zadních sedadlech více místa pro nohy), má v nabídce motor s variabilním časováním ventilů (VTEC) a konečně má o dvoje dveře navíc, čili potíže s přístupem na zadní sedadla jsou ty tam. A ještě - samočinně přiřaditelný pohon všech čtyř kol je dodáván u všech modelů. Takže zázračný vůz? To rozhodně ne. Alespoň se tak nebude zdát zejména starším lidem nebo těm, kteří úpěnlivě lpí na každém ušetřeném litru pohonných hmot. HR-V je tu pro radost, čili zahoďte konvence a užívejte si. Použitá pohonná jednotka o objemu 1,6 litru se čtyřmi ventily na válec a technologií VTEC, která dává maximální výkon 91 kW (124 k) při 6600 ot/min a největší točivý moment 144 Nm při 4900 ot/min, je oproti slabšímu kolegovi bez proměnlivého časování ventilů 77 kW (105 k) již dostatečně silný. Ovšem, jak napovídají čísla i použitá čtyřventilová technika, motor musíte vytáčet, vytáčet a ještě jednou vytáčet, abyste z něj výkon dostali. Vždyť při zařazeném pátém rychlostním stupni agregát točí ve 100 km/h 3200 ot/min a ve stotřicítce plných 4200 ot/min! Motor dostává nádherně jadrný zvuk a hladina adrenalinu stoupá. To vám ale nemůže stačit - podřadíte a za dalšího vytáčení se HR-V řítí vpřed a vy vychutnáváte pocit svobody. Přitom spotřeba se ani při takovém způsobu jízdy nijak neúměrně nezvyšuje - já jsem v testu dosáhl solidního průměru 8,9 l/100 km. Vozu nevadí lehčí terén, takže je jako auto do přírody ideální. Dobré jízdní vlastnosti bez výraznějšího naklánění zajišťují dobrou stabilitu v zatáčkách. Sportovně a mladistvě laděný interiér je nejen dostatečně prostorný, ale především velmi příjemný; vyznačuje se dostatečným počtem neotřelých odkládacích prostorů. S pěti dveřmi a motorem s VTEC HR-V konečně dostává tu pravou šťávu. Testované provedení je k dispozici v základní ceně 679 000 Kč. Standardní výbava mimo jiné obsahuje ABS, rozdělovač brzdné síly EBD, dva airbagy, posilovač řízení, imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední boční okna i vnější zpětná zrcátka, klimatizaci, nárazníky v barvě karoserie, 16" kola z lehkých slitin či střešní spoiler.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix