krátkodobý test

M e r c e d e s - B e n z  E   2 7 0  C D I
Elegance
samozřejmosti

Třída E je nejprodávanější v nabídce automobilky s třícípou hvězdou ve znaku. Vůz, který je pro svého majitele většinou symbolem úspěchu, prošel vloni rozsáhlou modernizací, při níž bylo změněno 1800 dílů. Asi nejvýznamnější novinkou bylo přitom zavedení nových motorů CDI.

Design: Ačkoli éčko prodělalo facelift, konkrétních vylepšení si na první pohled všimnou jen fajnšmekři. Změny (zejména přední části) byly totiž natolik decentní, že zachovaly původní vzhled vozu a současně jej učinili dynamičtějším a atraktivnějším. Karoserie s dlouhými ladnými liniemi dodává rozměrnému a mohutnému automobilu punc elegance a síly.

Interiér: Uvnitř vozu je cestujícím dopřána vrchovatá porce prostoru ve všech směrech. Díky solidnímu dílenskému zpracování a dobrému odhlučnění se do interiéru nedostávají žádné rušivé zvuky, a tak se při cestování éčkem cítíte jakoby ve svém vlastním světě a problémy okolo se vás netýkají. Není potom divu, že - usazeni ne do sedadel, ale do pohodlných křesel - vystoupíte na konci sebedelší cesty svěží a bez pocitu únavy. Řidiče po prvním usednutí do vozu možná překvapí, že jinak velice povedený multifunkční volant není možné jakkoli nastavit, avšak varianty horizontálního i vertikálního seřízení sedadla zajistí nalezení optimální polohy snad každému (nastavitelný volant je možné mít za příplatek). Nejen zvenku, ale i uvnitř je tento mercedes "svůj". Kupříkladu tradiční ovládání parkovací brzdy nohou (malým pedálem vedle spojky) či existence pouze jediné páčky pod volantem (vlevo) - tím vším dává stuttgartský výrobce najevo jedinečnost tohoto automobilu. Zavazadelník je svým objemem 520 litrů jistě dostačující, uvítal bych ovšem možnost jeho zvětšení sklopením opěradel zadních sedadel.

Motor a jízdní vlastnosti: Zadní kola testovaného vozu poháněl přeplňovaný vznětový pětiválec o objemu 2,7 l s vysokotlakým přímým vstřikováním nafty systémem Common Rail, turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek a čtyřventilovou technikou. Tento agregát, nezvykle ve spojení s (mimochodem výtečnou) pětistupňovou automatickou převodovkou s možností řazení jednotlivých rychlostních stupňů, udílel vozu výjimečné dynamické vlastnosti, o nichž své napovídají hodnota maximálního výkonu 125 kW (170 k) a opravdu mohutného točivého momentu 400 Nm. Protože právě maximální točivý moment je k dispozici v širokém spektru otáček (1800 - 2800 ot/min), není třeba motor nijak zvlášť vybízet k přílišnému vytáčení. Jeho chod je tak tichý a velice kultivovaný. I když je méně dynamická, pohodová jízda v tomto voze velice příjemná, byla by škoda dělat ostudu značce a občas nepředvést, co se ve voze skrývá. Stačí sešlápnou plynový pedál až k podlaze a po minimální prodlevě automat podřadí a s tlumeným "Rrrrrrr..." a zasvištěním turbodmychadla se éčko vyřítí vpřed a zatlačí vás do sedadel. Ani při vyšších rychlostech (ta maximální je elektronicky omezena na 220 km/h) neztrácíte za volantem tohoto mercedesu pocit jistoty a bezpečí. O to, aby nezůstalo jen u pocitu, se starají elektronické bezpečnostní systémy ABS, ASR, brzdový asistent BAS (maximalizace brzdného účinku při maximálním sešlápnutí pedálu) a ESP. Zkoušený automobil byl navíc ve sportovně laděné výbavě Avantgarde s tužším podvozkem, takže ukázkově držel stopu i v rychle projížděných zatáčkách Spotřebu se mi - navzdory vysoké hmotnosti vozu - podařilo udržet na neskutečně příznivé hodnotě 7,6 l/100 km.

Mercedes-Benz E 270 CDI Avantgarde

Motor přeplňovaný vznětový 2,7 l V5 20V
Největší výkon 125 kW (170 k) při 4200 ot/min
Točivý moment 400 Nm při 1800-2800 ot/min
Pohon zadní
Převodovka automatická pětistupňová s možností řazení jednotlivých rychlostních stupňů
Vnější rozměry 4818 × 1799 × 1441 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1630/500 kg
Objem zavazadlového prostoru 520 l
Objem palivové nádrže 65 l
Maximální rychlost 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,3 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,6 l/7,2 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 437 688 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 3. dubnu 2000.

Závěr: Mercedes-Benz E je vozem, u něhož se jen těžko hledají stinné stránky. Za odpovídající cenu 1 437 688 Kč svého majitele dokonale reprezentuje: má elegantní design, prostorný interiér, perfektní jízdní vlastnosti a nabízí pohodlí a bezpečnost. Co víc si tedy přát?!

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb