krátkodobý test

I V E C O  D a i l y  3 5   S  1 3  V a n
Nádherný dříč

Již jednadvacet let uplynulo od představení modelové řady IVECO Daily. Italští konstruktéři se rozhodli oslavit tyto narozeniny prací a představili novou generaci vozů pod označením Daily City Truck (městský náklaďák).

Úvodem: Daily patří mezi nejrozšířenější vozidla své kategorie v Evropě. Oblíbená jsou především kvůli robustnosti a variabilitě využití. Vyrábí se v šesti rozvorech, s celou řadou variant karoserií, od podvozku s kabinou (k instalaci speciálních nástaveb) přes furgony po dvojkabiny atd. Celková hmotnost se pohybuje od 3,2 t do 6,5 t, přičemž těžší verze - určené zejména pro náročnější provoz - mají dvojmontáž zadních kol. K testu jsem převzal Daily ve verzi 35 S 13 Van (s italskými poznávacími značkami), tedy vůz s karoserií typu furgon a celkovou hmotností 3,5 t, k jehož řízení postačuje řidičský průkaz skupiny B. Abych získal co možná nejvěrohodnější poznatky a dojmy, snažil jsem se jezdit po všech druzích komunikací v ČR, tedy od úzkých venkovských silniček až po dálnice. Kvůli posouzení jízdních vlastností naloženého vozidla byl automobil zatížen pytli s cementem o hmotnosti 900 kg (při užitečné hmotnosti 1345 kg).

Design: Po řadu let se vzhledu užitkových automobilů nepřikládala větší důležitost. Naštěstí nyní přichází období, kdy zákazník požaduje atraktivní vnější tvary například i u dodávek. Výrobci se tedy předhánějí i v této oblasti a úsilí, věnované designu je u řady "užitkáčů" plně srovnatelné s vývojem v této sféře u osobních vozů. Ale co naplat, některý z automobilů musí být vždycky nejhezčí. Já se domnívám, že je jím právě nové IVECO, jehož sympatické vzezření přitáhne oko i toho, kdo dodávkami pohrdá. Pověstný italský smysl pro krásné tvary se tak odrazil do nádherně tvarované karoserie. Zatímco jiní výrobci se trochu obávají využití většího množství ochranných plastů zevně vozidla (zřejmě aby vzhled automobilu nebyl příliš laciný), IVECO se vydalo cestou přesně opačnou a nutno říci, že dobrá věc se podařila. Plast je ve výši předního nárazníku po obvodu celého automobilu, což je navýsost praktické a navíc to vypadá velmi dobře (například vysoká karoserie je tak opticky snížena). Osobitý výraz vozu dodávají přední světlomety s čirou optikou a propracovaná maska chladiče. Robustní vzhled karoserie odlehčují prolisy, ozdobné blikače a kliky dveří či plastové lišty, chránící před poškrábáním střechu vozidla. Zajímavým řešením je dlouhý schůdek, integrovaný do zadního nárazníku. Ten nejenže je praktický při nakládání a vykládání přepravovaných předmětů, ale slouží i jako zadní spoiler zabraňující zašpinění zadní části karoserie při jízdě.

Interiér: Kabina je - vyjádřeno jedním slovem - příjemná. Komfortem se hodně přibližuje standardům osobních vozů. Vše je ergonomicky tvarováno; výtečnými sedadly počínaje, přehledně rozmístěnými ovládacími prvky konče. Výtečný je také neobvykle tvarovaný volant. Řidič i spolujezdec (spolujezdci), kteří ve vozidle stráví celý den, jistě ocení dostatek odkládacích ploch - za vše jmenujme například široké plastové kapsy ve dveřích, síťovou a plastovou přihrádku před prostředním spolujezdcem, uzamykatelnou schránku v pravé části přístrojové desky či prohlubeň k uložení mobilního telefonu. Nezanedbatelnou výhodou je nízký hluk pronikající do kabiny od motoru a takřka žádné vibrace, přenášející se na karoserii. Jedinou významnější výhradu jsem měl pouze k přesnosti řazení, a to zejména 3. a 4. převodového stupně. Nakonec jsem však zjistil, že se zřejmě jedná o závadu výhradně konkrétního vozidla, které si navíc již "užilo svoje" při nejrůznějších prezentacích. Objem nákladového prostoru činil u testované verze 12 m3 (přičemž nejvyšší a nejdelší daily do 3,5 t nabízí plných 17,2 m3). U dodávkových karoserií má "dailina" jedny z největších zadních i bočních dveří. Těmi bočními (1250 × 1780 mm) bez problémů naložíte europaletu a zadní (1540 × 1780 mm) je možné aretovat v poloze 90°, 180° i 270°. Přístup do zavazadlového prostoru zezadu, který je pro vozy této kategorie klíčový, tedy IVECO plní na jedničku. Kompletní povinná výbava se včetně podkládacích klínů nachází v kabině, pod sedadly. Náhradní kolo je uloženo v nákladovém prostoru, ale v případě potřeby není problém umístit jej pod zadní převis rámu.

IVECO Daily 35 S 13 Van

Motor přeplňovaný vznětový 2,8 l V4 8V
Největší výkon 92 kW (125 k) při 3600 ot/min
Točivý moment 290 Nm při 1800 ot/min
Pohon zadní
Převodovka manuální šestistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 6030 × 1996 × 2660 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 2155/1345 kg
Objem nákladového prostoru 12 m3
Objem palivové nádrže 70 l
Maximální rychlost 150 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,0 l/- l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 743 700 Kč  (bez DPH, při kurzu 18,50 Kč/DEM)

  
Veškeré údaje jsou platné k 8. květnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Chloubou testovaného vozu byl přeplňovaný vznětový motor Unijet s vysokotlakým vstřikováním nafty systémem Common Rail. S výkonem 92 kW a velmi plochou momentovou charakteristikou s maximem 290 Nm umožňovala i naloženému automobilu překvapivě dynamickou jízdu. Zejména zásluhou velkého točivého momentu bylo i v největších stoupáních či v členitém terénu nutné podřazovat pouze minimálně. Navíc v kombinaci s velmi dobře zpřevodovanou šestistupňovou převodovkou byl optimální poměr výkonu a spotřeby paliva. Pokud by vám ale tento motor nevyhovoval, v nabídce jsou i další pohonné jednotky: motor s klasickým systémem přímého vstřikování o výkonu 78 kW a největším točivým momentem 250 Nm či nepřeplňovaný agregát s nepřímým vstřikováním o výkonu 63 kW a točivém momentu 179 Nm. V brzké době bude k dispozici ještě jeden motor Unijet, tentokrát navíc vybavený turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek s výkonem 103 kW. Všechny motory mají shodný objem 2,8 l. K agregátu je velice dobrý přístup: pod kapotou je hodně volného místa, takže práce techniků v servisu je o to jednodušší. Od většiny konkurence se tyto italské automobily liší zejména konstrukcí podvozku, jenž je tvořen jednoduchým ocelovým žebřinovým rámem, jehož hmotnost sice ubírá na užitečné hmotnosti (zvláště v provedení do 3,5 t), má však nesporné výhody v menším poškození vozidla při případném nárazu (a v jeho snadnější opravě) a automobil díky němu může bez úhony převézt i nějaký ten kilogram nad povolené zatížení. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na lichoběžníkové nápravě s pérováním příčným listovým perem, doplněným teleskopickými tlumiči. Tuhá, poháněná zadní náprava je odpružena podélnými půleliptickými listovými pery. Aby se zvýšila aktivní bezpečnost a automobil mohl i z vysokých rychlostí vždy snadno zastavit, jsou na všechna kola ve standardu montovány kotoučové brzdy, které lze na přání doplnit ABS, samočinným závěrem diferenciálu ABD a elektronickým rozdělovačem brzdného účinku EBD. Z kontextu konstrukce a určení vozidla jako užitkového je pochopitelné použití tužšího odpružení, které posádce nenabízí vždy stoprocentní pohodlí (zejména u takto dlouhého a těžkého automobilu). V testovaném voze bylo alespoň namontováno hydropneumaticky odpružené sedadlo řidiče, které minimalizovalo přenos všech rázů při přejezdu nerovností. Díky opravdu výbornému výhledu, velkým vnějším zpětným zrcátkům (s integrovaným širokoúhlým zrcátkem, sloužícím k vykrytí slepého úhlu), účinnému posilovači řízení (u všech verzí) a velkému rejdu předních kol je manévrování s rozměrným vozidlem i v těch nejužších místech zcela snadné. Vůz se ukázal jako přiměřeně úsporný. Při jízdě ve městě se spotřeba vyšplhala až k hranici 12 l/100 km, po dálnici jezdil za necelých 10 l, mimo město za zhruba 8 l a v kombinovaném cyklu z nádrže odčerpal v průměru 9 l nafty na 100 km.

Závěr: Není vůbec divu, že nová daily získala titul Van of the Year 2000. Myslím, že je možné považovat toto IVECO za jeden z nejlepších užitkových vozů současnosti, a to ať již hovoříme o užitných vlastnostech, pohonné jednotce, pohodlí a bezpečnosti či vzhledu. Tento automobil je novou štikou v rybníku dodávkových automobilů. Ostatní "rybky" se rozhodně mají čeho obávat. Svědčí o tom i počet prodaných kusů nové daily, naznačující, že řada provozovatelů právě na toto auto čekala. Základní cena testovaného vozu činí 743 700 Kč (bez DPH, při kurzu 18,50 Kč/DEM). Dovozce poskytuje jednoletou záruku na celý automobil, dva roky nebo do ujetí 200 000 km na hnací soustavu a pět let na neprorezivění karoserie.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix

    

    


I V E C O  D a i l y  2 9   L  1 1  V a n
Obratný ve městě, suverénní všude

Jako v pořadí druhou daily jsem vyzkoušel verzi 29 L 11, opět v provedení van, v krásné modré barvě.

O něco menší vůz (celková délka 5510 mm) s užitečnou hmotností 1140 kg (pohotovostní 2060 kg) a objemem nákladového prostoru 9 m3, nejkratším rozvorem a střední střechou se mi zamlouval ještě více než dříve testovaný "obr". Jeho silnou stránkou je výjimečná obratnost, daná bezkonkurenčním průměrem otáčení 10,4 m (!), která je při zásobování v centrech přeplněných měst tolik potřebná. I jízdní dynamika byla nečekaně dobrá. Vozidlo, zatížené opět cementem o celkové hmotnosti 900 kg, se chovalo téměř jako prázdné - ani při svižné jízdě či rychlém projíždění zatáček nevykazovalo jinak obvyklé negativní vlivy zatížení. Navíc optimálně výkonný motor o objemu 2,8 l s výkonem 78 kW (105 k) při 3600 ot/min a točivým momentem 250 Nm při 2000 ot/min dodával dostatek síly v širokém rozpětí otáček a ani ta největší šumavská stoupání pro něj nebyla překážkou. Přitom kombinovaná spotřeba na velice náročné trati jen těsně přesáhla desetilitrovou hranici. Rovněž standardně dodávaná pětistupňová převodovka se spíše kratším zpřevodováním mne potěšila více než šestistupňová. Při manévrování jsem opět ocenil výborný výhled z místa řidiče. Jízdní vlastnosti kratšího provedení jsou - co se pohodlí posádky týče - o trochu lepší, takže mi (ačkoli jsem s krátkými přestávkami jel téměř osm hodin v jednom kuse) vůbec nescházelo ani odpružené sedadlo. Nastupování do vozidla bylo velice snadné, stejně jako nakládání a vykládání nákladu. Ověřil jsem, že "dailina" jednoznačně má co nabídnout. A její výhody oproti konkurenci jsou možná u tohoto provedení ještě znatelnější. Cena činí v tomto případě 620 000 Kč (bez DPH, při kurzu 18,50 Kč/DEM).

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb