krátkodobý test

M a z d a  6 2 6  2 , 0 i   E x c l u s i v e
Nevtíravá
a prostorná

Mazda 626 přináší s novou tváří opět dojem solidnosti. Zároveň však zaujme milým vzezřením, velkorysým vnitřním prostorem a zajímavými pohonnými jednotkami.

Design: Střízlivé a nadčasové tvary 626ky (i když přeci jen sportovnější než u předchozí generace) působí elegantně, v některých barevných provedeních bychom mohli vůz dokonce označit za nenápadný. Image důvěryhodnosti má zřejmě přilákat zejména firemní zákazníky (kterým automobil slouží pro reprezentaci) a rodiny s dětmi (toužící po neokázale ztvárněném prostorném voze). Auto je v ČR dosti oblíbené: například jen za první čtvrtletí roku 2000 se prodalo 215 kusů. Zkoušené vozidlo mělo karoserii typu čtyřdvéřový sedan, která ze tří karosářských variant této mazdy (sedan, hatchback, kombi) vypadá myslím nejpřitažlivěji.

Interiér: Upřímně obdivuji jednoduchost a přitom přehlednost rozmístění jednotlivých ovládacích prvků v interiéru. To cestující uklidňuje a cítí se příjemně - tento pocit mne provázel při všech jízdách s 626kou. Široká sedadla se spíše průměrným bočním vedením jsou pohodlná, cestující vzadu kupodivu nemají o mnoho méně pohodlí než ti vpředu, jak bývá častým zvykem - místem se tady zkrátka nešetří. Rovněž jsem ocenil dostatečný výhled z vozu. Zavazadlový prostor poskytuje nadprůměrný objem 502 l.

Motor a jízdní vlastnosti: Pohonnou jednotkou byl v mém případě dvoulitrový čtyřválec. Ten měl vzhledem k jeho objemu nijak oslnivý výkon 85 kW, ale zato dostatečný točivý moment, vrcholící hodnotou 170 Nm. Velice dobře odhlučněný motor je jako stvořený pro klidnou, pohodlnou jízdu. Sportovní svezení pro něj není to pravé zejména díky delšímu zpřevodování. Ovšem dynamika (i temperamentní zvuk agregátu) při jízdě ve vyšších otáčkách jednoznačně naznačuje, že motor "na to má". Především ve městě se projeví patrně jedna z mála slabin Mazdy 626: horší rejd předních kol a tím pádem do jisté míry omezená manévrovatelnost. Naladění podvozku je spíše tužší, což přispívá k dobrému držení stopy při razantnějším projíždění zatáček, i když koncepční nedotáčivost je v tomto případě dosti znatelná. Průměrná spotřeba v kombinovaném režimu činila při testu 8,9 l/100 km, a to je rozumná hodnota.

Mazda 626 2,0i Exclusive

Motor zážehový 2,0 l V4 16V
Největší výkon 85 kW (116 k) při 6000 ot/min
Točivý moment 170 Nm při 4500 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4575 × 1710 × 1430 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1175/515 kg
Objem zavazadlového prostoru 502 l
Objem palivové nádrže 64 l
Maximální rychlost 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,9 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
8,9 l/7,9 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 649 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 15. květnu 2000.

Závěr: Vůz, který si na nic nehraje a jehož synonymem by mohlo být slovo "příjemný", to je zástupce střední třídy, Mazda 626. V testovaném provedení automobil přijde na 649 900 Kč. V základní výbavě mimo jiné naleznete nárazníky v barvě karoserie, ABS včetně TCS a EBD, airbag řidiče i spolujezdce a boční airbagy, imobilizér, loketní opěrku, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, el. ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a automatickou klimatizaci. Vysoká míra pohodlí a příznivý poměr ceny a užitné hodnoty činí vůz velice atraktivním a já jej nemohu než doporučit.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb