P e u g e o t 2 0 6 1 , 4
X T
Hravé lvíče
Vzápětí po rozjezdu zjistíte, že máte co do
činění s mládětem šelmy, které si chce hrát: provokuje vás k rychlosti
a sportovní jízdě, jako by chtělo všem ostatním vystavit na odiv, že právě ono je
tím pravým dravcem a ukázat, co všechno již dokáže. To, co dělá, však činí
čistě pro radost ze všeho možného – z rychlosti, ze silnice, z krajiny…
Prostě z jízdy.
Úvodem:
Zhruba před rokem jsem se v rámci krátkodobého testu měl možnost přesvědčit o
kvalitách pětidvéřové verze Peugeotu 206 XRD 1,9 Présence s úsporným
vznětovým motorem o objemu 1,9 l a s výkonem 51 kW (69 k). Mé tehdejší
nadšení se znovu probudilo při zkoušení dalšího provedení, tentokrát o něco
sportovnějšího, s motorem 1,4 l o výkonu 55 kW (75 k).
Design:
Navzdory faktu, že se vůz na našem trhu již téměř dva roky úspěšně prodává a
na silnicích se tedy vyskytuje v hojné míře, díky netypickému vnějšímu stylingu
stále přitahuje pohledy úplně všech jako hodně silný magnet. Vskutku neotřelý,
nevšední vzhled, překypující tvůrčí invencí a francouzským šarmem, působí
především dynamicky a dravě. Dvěstěšestka se na vás stále sympaticky směje:
šikmá, šibalská očička, "kočičí" úsměv (daný tvarem masky chladiče
s integrovaným spoilerem)… Ladné tvary karoserie typu hatchback potěší
všechny milovníky krásných objektů.
Interiér: Vnitřní prostor už na první pohled zaujme nejen ukázkovou ergonomií a
vysokou úrovní dílenského zpracování, ale především specifickou uceleností. Oku
nelahodící kouty a prostory, které jsou u jiných aut této třídy odhaleny,
zakrývají v případě Peugeotu 206 líbivé krytky, téměř vzorová středová
konzola či po stylistické stránce mimořádně zdařilá přístrojová deska (jejíž
sympatická hloubka dodává pocit prostoru a bezpěčí). Použitý plast má efektní a
maximálně vkusné zpracování. O levném vzhledu, tolik kritizovaném u jiných vozů,
nemůže být vůbec řeč: vnitřek vozu je útulný a má pověstný francouzský šarm.
Přístroje jsou přehledně uspořádány a veškeré ovládací prvky má řidič
pěkně při ruce. Výškově nastavitelný volant obsahuje standardně dodávaný airbag.
Pohodlná, tužší sedadla se zajímavým vzorem potahů nabízejí dobré boční
vedení. Navzdory velikosti vozu je i pro cestující vzadu dostatek místa. Dobře
přístupný zavazadelník sice neoplývá nadbytkem prostoru - základní objem je 245 l
a 1130 l je vám k dispozici po sklopení zadních sedadel - na druhé straně je ale
dostatečně široký a má zcela ploché dno.
Peugeot 206 1,4 XT |
Motor |
zážehový 1,4 l V4 16V |
Největší výkon |
55 kW (75 k) při 5500 ot/min |
Točivý moment |
111 Nm při 2600 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3822 × 1673 × 1428 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
950/500 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
245 l |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Maximální rychlost |
170 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
14,2 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,4 l/6,6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
352 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 26. červnu 2000. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Od pohonné jednotky s výkonem 55 kW (75 k) samozřejmě nemůžete očekávat
bůhvíjaké zázraky, pokud však během jízdy setrváváte ve vyšších otáčkách,
je živost auta o mnoho lepší, než byste čekali. Maximální rychlost 170 km/h
zvládá lvíček zcela v pohodě, dokonce s jistou rezervou. Motoru sekundují
účinné brzdy. Jízdní vlastnosti hodnotím jako mimořádně dobré. Odpružení, byť
tvrdší nežli je u francouských vozů zvykem, je stále ještě dosti komfortní a
přejezd i poměrně velkých nerovností nečiní posádce téměř žádné nepohodlí.
V zatáčkách se dvěstěšestka chová překvapivě zcela neutrálně. Zážehová
čtrnáctistovka, která poháněla testovaný vůz, poskytovala malému peugeotu dostatek
výkonu i pro dynamičtější svezení. Spotřeba se v testu pohybovala těsně pod
hranicí 7,5 l/100 km, což je vzhledem k agresivnější jízdě převážně
v městském provozu relativně příznivá hodnota.
Závěr:
Koupě tohoto peugeotu, jehož cena činí 352 900 Kč, se mi zdá být dobrou volbou,
neboť za své peníze získáte vůz s výrazným designem, pohodlí skýtajícím
interiérem a skvělými jízdními vlastnostmi. Navíc všechny vozy automobilky Peugeot
vynikají spolehlivostí a vysokou užitnou hodnotou a dvěstěšestka není výjimkou. V
základní výbavě naleznete mimo jiné dva airbagy, imobilizér, tónovaná skla,
výškově nastavitelný volant, posilovač řízení s dálkovým ovládáním,
nárazníky v barvě karoserie, přední mlhovky, hliníková kola či velurové potahy.
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím
digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix