krátkodobý test

P e u g e o t  2 0 6  1 , 4   X T
Hravé lvíče

Vzápětí po rozjezdu zjistíte, že máte co do činění s mládětem šelmy, které si chce hrát: provokuje vás k rychlosti a sportovní jízdě, jako by chtělo všem ostatním vystavit na odiv, že právě ono je tím pravým dravcem a ukázat, co všechno již dokáže. To, co dělá, však činí čistě pro radost ze všeho možného – z rychlosti, ze silnice, z krajiny… Prostě z jízdy.

Úvodem: Zhruba před rokem jsem se v rámci krátkodobého testu měl možnost přesvědčit o kvalitách pětidvéřové verze Peugeotu 206 XRD 1,9 Présence s úsporným vznětovým motorem o objemu 1,9 l a s výkonem 51 kW (69 k). Mé tehdejší nadšení se znovu probudilo při zkoušení dalšího provedení, tentokrát o něco sportovnějšího, s motorem 1,4 l o výkonu 55 kW (75 k).

Design: Navzdory faktu, že se vůz na našem trhu již téměř dva roky úspěšně prodává a na silnicích se tedy vyskytuje v hojné míře, díky netypickému vnějšímu stylingu stále přitahuje pohledy úplně všech jako hodně silný magnet. Vskutku neotřelý, nevšední vzhled, překypující tvůrčí invencí a francouzským šarmem, působí především dynamicky a dravě. Dvěstěšestka se na vás stále sympaticky směje: šikmá, šibalská očička, "kočičí" úsměv (daný tvarem masky chladiče s integrovaným spoilerem)… Ladné tvary karoserie typu hatchback potěší všechny milovníky krásných objektů.

Interiér: Vnitřní prostor už na první pohled zaujme nejen ukázkovou ergonomií a vysokou úrovní dílenského zpracování, ale především specifickou uceleností. Oku nelahodící kouty a prostory, které jsou u jiných aut této třídy odhaleny, zakrývají v případě Peugeotu 206 líbivé krytky, téměř vzorová středová konzola či po stylistické stránce mimořádně zdařilá přístrojová deska (jejíž sympatická hloubka dodává pocit prostoru a bezpěčí). Použitý plast má efektní a maximálně vkusné zpracování. O levném vzhledu, tolik kritizovaném u jiných vozů, nemůže být vůbec řeč: vnitřek vozu je útulný a má pověstný francouzský šarm. Přístroje jsou přehledně uspořádány a veškeré ovládací prvky má řidič pěkně při ruce. Výškově nastavitelný volant obsahuje standardně dodávaný airbag. Pohodlná, tužší sedadla se zajímavým vzorem potahů nabízejí dobré boční vedení. Navzdory velikosti vozu je i pro cestující vzadu dostatek místa. Dobře přístupný zavazadelník sice neoplývá nadbytkem prostoru - základní objem je 245 l a 1130 l je vám k dispozici po sklopení zadních sedadel - na druhé straně je ale dostatečně široký a má zcela ploché dno.

Peugeot 206 1,4 XT

Motor zážehový 1,4 l V4 16V
Největší výkon 55 kW (75 k) při 5500 ot/min
Točivý moment 111 Nm při 2600 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3822 × 1673 × 1428 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 950/500 kg
Objem zavazadlového prostoru 245 l
Objem palivové nádrže 50 l
Maximální rychlost 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,2 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,4 l/6,6 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 352 900 Kč


Veškeré údaje jsou platné k 26. červnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Od pohonné jednotky s výkonem 55 kW (75 k) samozřejmě nemůžete očekávat bůhvíjaké zázraky, pokud však během jízdy setrváváte ve vyšších otáčkách, je živost auta o mnoho lepší, než byste čekali. Maximální rychlost 170 km/h zvládá lvíček zcela v pohodě, dokonce s jistou rezervou. Motoru sekundují účinné brzdy. Jízdní vlastnosti hodnotím jako mimořádně dobré. Odpružení, byť tvrdší nežli je u francouských vozů zvykem, je stále ještě dosti komfortní a přejezd i poměrně velkých nerovností nečiní posádce téměř žádné nepohodlí. V zatáčkách se dvěstěšestka chová překvapivě zcela neutrálně. Zážehová čtrnáctistovka, která poháněla testovaný vůz, poskytovala malému peugeotu dostatek výkonu i pro dynamičtější svezení. Spotřeba se v testu pohybovala těsně pod hranicí 7,5 l/100 km, což je vzhledem k agresivnější jízdě převážně v městském provozu relativně příznivá hodnota.

Závěr: Koupě tohoto peugeotu, jehož cena činí 352 900 Kč, se mi zdá být dobrou volbou, neboť za své peníze získáte vůz s výrazným designem, pohodlí skýtajícím interiérem a skvělými jízdními vlastnostmi. Navíc všechny vozy automobilky Peugeot vynikají spolehlivostí a vysokou užitnou hodnotou a dvěstěšestka není výjimkou. V základní výbavě naleznete mimo jiné dva airbagy, imobilizér, tónovaná skla, výškově nastavitelný volant, posilovač řízení s dálkovým ovládáním, nárazníky v barvě karoserie, přední mlhovky, hliníková kola či velurové potahy.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix