krátkodobý test

T a t a  T e l c o l i n e  2 , 0  T D I  4 × 4
Tvrdý chlap

Užitkový pick-up Tata Telcoline je na našem trhu nejlevnějším automobilem ve své třídě. Velmi mne proto zajímalo, jak tento produkt indického automobilového průmyslu obstojí v redakčním testu.

Úvodem: Koncern Tata je jedním ze zakladatelů moderního indického průmyslu. Jeho součást, výrobce automobilů TELCO, se díky spolupráci s firmou Mercedes-Benz stal počátkem devadesátých let největším výrobcem automobilů v Indii a od této doby se jeho výrobky vyvážejí do asijských zemí i do Evropy. Zastoupení v České republice zajišťuje liberecká společnost Swisscar. Tata Telcoline se dodává ve dvou verzích: buď s kratší karoserií, dvoumístnou budkou, vznětovým motorem s atmosférickým plněním a pohonem zadních kol nebo s prodlouženou délkou, pětimístnou budkou a přeplňovaným vznětovým motorem (oba agregáty jsou o shodném objemu 2,0 l) a volitelným pohonem všech čtyř kol. Já jsem měl k týdennímu testu k dispozici druhý z nich.

Design: S vnějším vzhledem, výrazně připomínajícím starší americké pick-upy nevypadá telcoline (vzhledem k tomu, že se jedná o užitkový, pracovní automobil) vůbec špatně. Velice praktické jsou mohutné plastové nárazníky a lemy blatníků. Ochranné lišty jsou i na bocích vozidla a na střeše. Díky úctyhodné délce i vyšší stavbě karoserie působí vůz skutečně robustním dojmem. K tomu přispívají i nezvyklá, ale hezká kola s velkoplošnými kryty, obutá do pneumatik Kumho Radial Powerguard LT o rozměru 215/75 R15.

Interiér: Poměrně prostorná prodloužená kabina pojme pět cestujících. Její vzhled je zastaralý, ale to jí nikterak neubírá na funkčnosti. Co je však méně příjemné, je patrné horší dílenské zpracování a použití některých nekvalitních materiálů (zejména plastů a gumy). Přehledná přístrojová deska obsahuje i otáčkoměr. Odkládací plochy tvoří kapsy v bočních dveřích s držáky na nápoje, uzamykatelná schránka před spolujezdcem a menší prostor ve středové konzoli. Velký čtyřramenný volant se správně silným věncem má výškově seřiditelný sloupek řízení. Nepříjemné je však ztuha jdoucí řízení i méně přesné řazení. Při nízkých teplotách mne potěšila účinná topná soustava, ventilátor by ale mohl být méně hlučný. Pohodlně tvarovaná přední sedadla obšitá koženkou mají dlouhý sedák a optimálně nastavitelné opěrky hlavy. Naproti tomu na spíše nouzových zadních sedadlech nemají cestující mnoho pohodlí ani příliš místa nazbyt, avšak to bývá u vozů této kategorie obvyklé. Nákladový prostor o rozměrech 155 × 140 cm je dobře přístupný výklopným zadním čelem. Kromě podběhů kol je jeho podlaha zcela rovná a jeho využitelnost tudíž dostatečná. Za kabinou je namontován ochranný rám, sloužící k připevnění plachty či plastové nástavby, ale který má i své bezpečnostní opodstatnění. Laminátová nástavba dodávaná dovozcem přijde na 28 000 Kč.

Motor a jízdní vlastnosti: Vpředu podélně uložený vznětový dvoulitr s nepřímým vstřikováním (licence Peugeot), přeplňovaný turbodmychadlem, má výkon 66 kW. Protože vůz měl při přebírání k testu najeto již téměř 40 000 km, agregát byl dobře zajetý a ochotně, bez nutnosti přílišného vytáčení, tak propůjčoval svůj potenciál. I přes pohotovostní hmotnost 1920 kg udílel automobilu solidní dynamiku. Přitom spotřebu se mi - i při razantní jízdě a zkouškách v terénu s pohonem všech kol - podařilo udržet na průměru 13,3 l nafty na 100 km. Jediné, co bych přivítal, by bylo snížení hlučnosti motoru. Se startováním nebyly problémy ani za nižších teplot, žhavení by však mohlo trvat kratší dobu. Jízdní stabilita je díky dlouhému rozvoru i rozchodu kol dobrá. Rovněž s účinností brzd jsem byl víceméně spokojen. Pro zlepšení trakčních schopností na nekvalitních cestách nebo například na sněhu je možné kruhovým ovladačem, umístěným na přístrojové desce, přiřadit pohon předních kol, popřípadě redukci. Nedostatkem je poměrně malý rejd předních kol, ovšem dá se předpokládat, že se vozidlo tohoto druhu nebude většinou příliš pohybovat v městských aglomeracích a parkování do řady aut - které tak není příliš pohodlné - se ho nebude týkat.

Tata Telcoline 2,0 TDI 4×4

Motor přeplňovaný vznětový 2,0 l V4 8V
Největší výkon 66 kW (91 k) při 4300 ot/min
Točivý moment 186 Nm při 2000-3000 ot/min
Pohon zadní + připojitelný 4×4
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4910 × 1810 × 1840 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1920/860 kg
Objem palivové nádrže 60 l
Maximální rychlost 130 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
13,3 l/11,2 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 545 000 Kč  (bez DPH)

  
Veškeré údaje jsou platné k 20. březnu 2000.

Závěr: Tata Telcoline je konstruována pro nenáročnou obsluhu a tvrdé pracovní podmínky. Zejména ji lze doporučit pro všestranné využití ve stavebnictví, lesnictví či zemědělství, apod. Dovozce na automobil poskytuje záruku 18 měsíců, na karoserii 5 let. Za cenu 545 000 Kč (bez DPH) dostanete odolného pomocníka do nepohody.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb