T a t a S a f a r i D i e s
e l 4 × 4 E X
Dobrodruh
Vozy, přicházející na náš trh z indické
automobilky Tata, jsou pro nás ještě pořád hodně exotické. Po užitkovém pick-upu
Tata Telcoline je nyní v nabídce libereckého dovozce, firmy Swisscar, i terénní vůz
Tata Safari.
Úvodem:
Na taty jsme si na našich silnicích zatím nezvykli; ostatně ani roční prodeje okolo
dvaceti kusů prozatím nehovoří pro jejich větší rozšíření. Sám jsem byl tedy
upřímně zvědav, jaká tato nová tata je a potěšilo mne, že jsem mohl převzít
vůz (s maďarskými poznávacími značkami) k testování již vzápětí po jeho
homologaci v České republice.
Design:
Karoserie rozměrného off-roadu mne mile překvapila líbivým (i když ne zcela
moderním) vzhledem. Na vnější podobě automobilu se totiž podílela britská firma
International Automotive Design. Dostatečná světlá výška, povedená kola 6,0J×15 s
pneumatikami 235/75 R15 a mohutná stavba karoserie dodávají automobilu dostatečně
"drsné" vzezření. Střešní lyžiny a specificky vykrojené okno s
plastovými prolisy v zadní části střechy demonstrují propracovanost designu. Vzhled
dovršuje plnohodnotné náhradní kolo, umístěné na zádi vozidla. Proti odření
chrání boky po celé délce automobilu ochranné plastové lišty. Plastů by však
mohlo být méně: zákazníci by jistě uvítali například nárazníky a vnější
zpětná zrcátka v barvě karoserie.
Interiér: Po otevření dveří na vás dýchnou staré časy. Vnitřní prostor sice
obsahuje celou řadu moderních prvků, avšak jako celek je (zejména díky použitým
materiálům, zejména nekvalitním plastům) o hodně let zpátky. Třebaže je vše
funkční, o ergonomii nemůže být ani řeč. Pěkný přístrojový panel vyšším
osobám zčásti zakrývá volant, který sice je výškově stavitelný, ale pouze v
zanedbatelném rozsahu. Volant má rovněž až příliš tenký věnec. K jeho otáčení
je třeba vynaložit větší sílu než je obvyklé, stejně jako k řazení, které
mimochodem není příliš přesné. Přesto je dojem z řízení příjemný. Tvar
předních sedadel je zvolen optimálně, zejména mne potěšilo vysoké opěradlo a
rozumná bederní opora. To samé se bohužel nedá říci o zadních sedadlech, na nichž
sice mají cestující dostatek místa do všech směrů, ale sedí na nikterak
netvarované rovné "lavici" (praktické je však její dělení 2:1). V
případě nutnosti převézt více pasažérů přijdou vhod nouzová sedátka, která se
vyklápí z bočnic zavazadlového prostoru, přístupného do strany otevíratelnými
pátými dveřmi. Dílenské zpracování interiéru není dokonalé, zejména
čalounění místy nepřiléhá. Výbava vozu zahrnuje mimo jiné centrální zamykání,
elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, imobilizér, přední mlhovky,
nezávisle nastavitelnou klimatizaci vpředu i vzadu, stírače s cyklovačem,
zamykatelnou schránku před spolujezdcem či zpožďovač zhasínání vnitřního
osvětlení. Bezpečnostní prvky jako ABS nebo airbagy budou k dispozici od letošního
léta.
Motor a jízdní vlastnosti: Vůz je poháněn zastaralým přeplňovaným vznětovým čtyřválcem (licence
Peugeot) o objemu 2,0 l s výkonem 64 kW (87 k) a točivým momentem 186 Nm. I když motor
není s moderními agregáty (zejména co se hluku a kultivovanosti chodu týče) vůbec
srovnatelný, automobil s ním rozhodně není brzdou provozu - i když výkon ani
točivý moment nejsou vzhledem k pohotovostní hmotnosti 2040 kg nikterak nadbytečné.
Zpřevodování nutí řidiče vytáčet motor do vyšších otáček (přeřazení při
jízdě po rovině minimálně při 3000 ot/min), to se ale překvapivě nepromítá
negativně do spotřeby paliva, která v testu činila 9,9 l/100 km. O bezpečné
zastavení vozu se stará dvojice kotoučových brzd vpředu a bubnové brzdy vzadu.
Brzdová soustava je až překvapivě účinná. I když jsou jízdní vlastnosti této
taty na silnicích vcelku dobré, jako doma se cítí zejména v terénu. Udávaná
stoupavost 80 %, nájezdové úhly 30° vpředu a 31° vzadu či světlá výška
minimálně 20,5 cm činí z vozu obratného a především odolného pomocníka. Lepší
stabilitě v extrémních podmínkách by však prospěl širší rozchod kol. Ke
stálému pohonu zadních kol lze ovladačem na středovém tunelu do rychlosti 65 km/h
přiřadit pohon kol předních či (za klidu) redukci. Hlavní nedostatek safari
spočívá v příliš malém rejdu, který vám způsobí vrásky na čele zejména ve
městech, při parkování.
Tata Safari Diesel 4×4
EX |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,0 l
V4 8V |
Největší výkon |
64 kW (87 k) při 4300 ot/min |
Točivý moment |
186 Nm při 2000-3000 ot/min |
Pohon |
zadní + připojitelný 4×4 |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4650 × 1810 × 1910 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
2040/630 kg |
Objem palivové nádrže |
65 l |
Maximální rychlost |
150 km/h |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
9,9 l/11,0 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
820 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 6.
březnu 2000. |
|
|
Závěr: Tata Safari je terénním automobilem, který má vcelku pěkný vzhled a
nepříliš moderní, ale prostorný a účelný interiér. Dodává se s bohatou
základní výbavou, která však prozatím postrádá vyspělé bezpečnostní prvky.
Automobil snese i méně ohleduplné zacházení a obstojí i v tvrdších podmínkách.
Bohužel, cena 820 000 Kč zřejmě nebude pro všechny případné zájemce přijatelná.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb