krátkodobý test

T a t a  S a f a r i  D i e s e l  4 × 4 E X
Dobrodruh

Vozy, přicházející na náš trh z indické automobilky Tata, jsou pro nás ještě pořád hodně exotické. Po užitkovém pick-upu Tata Telcoline je nyní v nabídce libereckého dovozce, firmy Swisscar, i terénní vůz Tata Safari.

Úvodem: Na taty jsme si na našich silnicích zatím nezvykli; ostatně ani roční prodeje okolo dvaceti kusů prozatím nehovoří pro jejich větší rozšíření. Sám jsem byl tedy upřímně zvědav, jaká tato nová tata je a potěšilo mne, že jsem mohl převzít vůz (s maďarskými poznávacími značkami) k testování již vzápětí po jeho homologaci v České republice.

Design: Karoserie rozměrného off-roadu mne mile překvapila líbivým (i když ne zcela moderním) vzhledem. Na vnější podobě automobilu se totiž podílela britská firma International Automotive Design. Dostatečná světlá výška, povedená kola 6,0J×15 s pneumatikami 235/75 R15 a mohutná stavba karoserie dodávají automobilu dostatečně "drsné" vzezření. Střešní lyžiny a specificky vykrojené okno s plastovými prolisy v zadní části střechy demonstrují propracovanost designu. Vzhled dovršuje plnohodnotné náhradní kolo, umístěné na zádi vozidla. Proti odření chrání boky po celé délce automobilu ochranné plastové lišty. Plastů by však mohlo být méně: zákazníci by jistě uvítali například nárazníky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie.

Interiér: Po otevření dveří na vás dýchnou staré časy. Vnitřní prostor sice obsahuje celou řadu moderních prvků, avšak jako celek je (zejména díky použitým materiálům, zejména nekvalitním plastům) o hodně let zpátky. Třebaže je vše funkční, o ergonomii nemůže být ani řeč. Pěkný přístrojový panel vyšším osobám zčásti zakrývá volant, který sice je výškově stavitelný, ale pouze v zanedbatelném rozsahu. Volant má rovněž až příliš tenký věnec. K jeho otáčení je třeba vynaložit větší sílu než je obvyklé, stejně jako k řazení, které mimochodem není příliš přesné. Přesto je dojem z řízení příjemný. Tvar předních sedadel je zvolen optimálně, zejména mne potěšilo vysoké opěradlo a rozumná bederní opora. To samé se bohužel nedá říci o zadních sedadlech, na nichž sice mají cestující dostatek místa do všech směrů, ale sedí na nikterak netvarované rovné "lavici" (praktické je však její dělení 2:1). V případě nutnosti převézt více pasažérů přijdou vhod nouzová sedátka, která se vyklápí z bočnic zavazadlového prostoru, přístupného do strany otevíratelnými pátými dveřmi. Dílenské zpracování interiéru není dokonalé, zejména čalounění místy nepřiléhá. Výbava vozu zahrnuje mimo jiné centrální zamykání, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, imobilizér, přední mlhovky, nezávisle nastavitelnou klimatizaci vpředu i vzadu, stírače s cyklovačem, zamykatelnou schránku před spolujezdcem či zpožďovač zhasínání vnitřního osvětlení. Bezpečnostní prvky jako ABS nebo airbagy budou k dispozici od letošního léta.

Motor a jízdní vlastnosti: Vůz je poháněn zastaralým přeplňovaným vznětovým čtyřválcem (licence Peugeot) o objemu 2,0 l s výkonem 64 kW (87 k) a točivým momentem 186 Nm. I když motor není s moderními agregáty (zejména co se hluku a kultivovanosti chodu týče) vůbec srovnatelný, automobil s ním rozhodně není brzdou provozu - i když výkon ani točivý moment nejsou vzhledem k pohotovostní hmotnosti 2040 kg nikterak nadbytečné. Zpřevodování nutí řidiče vytáčet motor do vyšších otáček (přeřazení při jízdě po rovině minimálně při 3000 ot/min), to se ale překvapivě nepromítá negativně do spotřeby paliva, která v testu činila 9,9 l/100 km. O bezpečné zastavení vozu se stará dvojice kotoučových brzd vpředu a bubnové brzdy vzadu. Brzdová soustava je až překvapivě účinná. I když jsou jízdní vlastnosti této taty na silnicích vcelku dobré, jako doma se cítí zejména v terénu. Udávaná stoupavost 80 %, nájezdové úhly 30° vpředu a 31° vzadu či světlá výška minimálně 20,5 cm činí z vozu obratného a především odolného pomocníka. Lepší stabilitě v extrémních podmínkách by však prospěl širší rozchod kol. Ke stálému pohonu zadních kol lze ovladačem na středovém tunelu do rychlosti 65 km/h přiřadit pohon kol předních či (za klidu) redukci. Hlavní nedostatek safari spočívá v příliš malém rejdu, který vám způsobí vrásky na čele zejména ve městech, při parkování.

Tata Safari Diesel 4×4 EX

Motor přeplňovaný vznětový 2,0 l V4 8V
Největší výkon 64 kW (87 k) při 4300 ot/min
Točivý moment 186 Nm při 2000-3000 ot/min
Pohon zadní + připojitelný 4×4
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4650 × 1810 × 1910 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 2040/630 kg
Objem palivové nádrže 65 l
Maximální rychlost 150 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,9 l/11,0 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 820 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 6. březnu 2000.

Závěr: Tata Safari je terénním automobilem, který má vcelku pěkný vzhled a nepříliš moderní, ale prostorný a účelný interiér. Dodává se s bohatou základní výbavou, která však prozatím postrádá vyspělé bezpečnostní prvky. Automobil snese i méně ohleduplné zacházení a obstojí i v tvrdších podmínkách. Bohužel, cena 820 000 Kč zřejmě nebude pro všechny případné zájemce přijatelná.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb