krátkodobý test

M u l t i p l a  F i a t  1 , 9  J T D  E L X
3 krát 2 je 6,
kdo jezdí je Multipla

Trochu netradičního zástupce kompaktních velkoprostorových automobilů na podvozku nižší střední třídy, model Multipla ze stáje italského Fiatu, jsem měl možnost vyzkoušet zrovna o Vánocích. Vůz, který by byl ideální pro Ježíška (vejde se do něj pěkná kupa dárků) ve mě zanechal silný a hluboký dojem.

Úvodem: Vozítko s názvem Multipla již před časem ve výrobním programu turínské automobilky bylo. Tehdy se jednalo o velkoprostorový derivát Fiatu 600. I když šlo o na tehdejší dobu neobvyklý počin, vůz si v Itálii získal velkou popularitu. Po téměř pětatřiceti letech přišel Fiat s další multiplou. Avšak asi jediné, co mají tato dvě auta (samozřejmě s výjimkou výrobce) společného, je zřejmě orientace na dokonalé využití obestavěného prostoru. Kvality nového fiatu stvrdilo nedávné úspěšné umístění v anketě Car of the Year 2000 (2. místo).

Design: Multipla je výjimečná každým coulem. V každém detailu lze nalézt snahu se odlišit. Jménem počínaje (Multipla Fiat, nikoli Fiat Multipla), přes extravagantní tvary karoserie, až k nekonvenčně uspořádanému interiéru. Designéři se při navrhování vnějšího vzhledu opravdu vyřádili. Někomu vůz připomíná ptakopyska, jinému delfína - někdo dokonce říká, že jsou to dvě auta nad sebou. Myslím, že odvážně střižená oblá karoserie popouští uzdu naší fantazii, a to je dobře. Jak vidno, novátorství může být zabaleno i v roztomilém hávu. Ještě žádný jiný testovaný vůz nepřitahoval tolik pohledů jako právě bizarní multipla. Přestože je již nějakou dobu na našem trhu, stále je v neočekávané míře středem pozornosti. K jedinečnému vzhledu přispívá i umístění tří párů kruhových světlometů nad sebou. Úplně dole, v nárazníku, byly jsou mlhovky, nad nimi tlumená světla a ještě výše (zhruba v úrovni vnějších zpětných zrcátek) světlomety dálkové. V noci je tedy pohled na multiplu obzvlášť působivý. Dále jsem zjistil, že více sympatií tomuto široce rozkročenému vozítku věnují ženy.

Interiér: Navzdory obecnému trendu spíše užších delších vozidel se konstruktéři rozhodli nehledět na zvyklosti a dát se cestou kratšího širšího automobilu (délka necelé 4 m) a umístit tak dovnitř dvě řady sedadel po třech místech. Cestující se však nikterak netísní - ba naopak. Využití prostoru je obdivuhodné. Příjemně konstruovaná sedadla jsou pohodlná a vyhovující, k dokonalosti jim ale chybí ještě delší sedák, vyšší opěradlo a především účinné boční vedení. Uprostřed přístrojové desky naleznete kromě rychloměru, ovládání klimatizace, rádia a výdechů topení/větrání i krátkou řadicí páku (joystick). Řazení, které je takto konstruováno kvůli úspoře místa pro prostředního pasažéra, je snadné a poměrně přesné. I ruční brzdu se ze stejného důvodu nachází na druhé straně řidičova sedadla - tedy vlevo. Je trochu škoda, že mezi ukazateli na přístrojové desce už nezbylo místo nejen na teploměr chladicí kapaliny, ale ani na otáčkoměr, jenž je u přeplňovaného motoru takřka nezbytností. Také mne nepotěšila rezonance plastů při přejezdu nerovností. Bohaté prosklení s nízko umístěnou spodní hranou bočních oken, dvojitá vnější zpětná zrcátka a vysoký posaz řidiče umožňují ve spojení s účinným posilovačem řízení, malým poloměrem otáčení a krátkou délkou vozu jisté manévrování, a to nejen při jízdě, ale zejména při parkování. Interiér multiply je jaksepatří variabilní. Sedadla lze buď sklopit (přičemž prostřední v každé řadě tak vytvoří praktický stolek) nebo jednoduše zcela vyjmout z vozidla a získat tak potřebné místo. Zavazadlový prostor (s nízkým vstupním prahem), přístupný vysoko výklopnou zadní stěnou, má podle polohy a umístění sedadel objem od 430 do 1300 l. Odkládací plochy se vyskytují doslova všude kam se podíváte: v přístrojové desce, za oběma slunečními clonami, ve výplních bočních dveří, pod pravým předním sedadlem. Vůz je jako stvořen pro cestování.

Motor a jízdní vlastnosti: Pohonnou jednotkou byl v testovaném voze výborně odhlučněný turbodiesel o objemu 1,9 l, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem Garrett s chladičem stlačeného vzduchu a přímým vyskotlakým vstřikováním paliva Unijet. Velice pružný agregát - třebaže nepřekypuje nadbytečným výkonem - pro rodinné cestování bohatě stačí. Jeho výhodou je nízká spotřeba (v testu průměrně 6,4 l/100 km) a potřebná pružnost zejména ve středním pásmu otáček. Na skvělých jízdních vlastnostech a jistém chování vozu v zatáčkách se velkou měrou podílí široký rozchod kol. Stejně tak jako u většiny vozů této třídy je odpružení spíše tužší, jízdní komfort je však přitom na solidní úrovni.

Multipla Fiat 1,9 JTD ELX

Motor přeplňovaný vznětový 1,9 l V4 8V
Největší výkon 77 kW (105 k) při 4000 ot/min
Točivý moment 200 Nm při 1500 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3994 × 1872 × 1670 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1370/560 kg
Objem zavazadlového prostoru 430 l
Objem palivové nádrže 63 l
Maximální rychlost 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 12,4 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,4 l/6,4 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 639 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 10. lednu 2000.

Závěr: Standardní výbava testované, nejlépe vybavené multiply obsahuje dva airbagy, ABS, posilovač řízení, klimatizaci, vše v elektrice, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, imobilizér, determální skla, kola z lehkých slitin, atd. Vůz pořídíte za 639 900 Kč, pokud ale trváte na nižší ceně, můžete jej mít v o něco chudší výbavě se stejným motorem za 569 900 Kč, popřípadě s benzínovým čtyřválcem o objemu 1,6 l dokonce už za 499 900 Kč. Multipla Fiat je praktickým rodinným automobilem, s nímž si užijete hodně legrace.

    
Text: Daniel Srb / foto: Fiat