krátkodobý test

D a e w o o  L u b l i n  I I   V a n  3 3 8 4
Pracovitý dobrák

Na polský užitkový vůz Daewoo Lublin lidé obvykle hledí se značným despektem. Dílem k tomu zřejmě přispěla nevalná pověst první generace těchto automobilů, dílem je lublin neprávem odsuzován díky nemodernímu vnějšímu vzhledu.

Úvodem: Automobil byl vyvinut v Polsku a vyráběn v polském městě Lublinu. První genereace lublinů byla dosti nespolehlivá a nehospodárná, situace se zlepšila až poté, co začalo být určité množství vozů montováno v letňanské Avii a nejporuchovější části byly nahrazeny jinými. Lublin je vozem klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Dodává se v osmi základních verzích, s celkovou hmotností 2,9 nebo 3,5 t. Jeho druhá generace přinesla především novou přístrojovou desku s otáčkoměrem, přípravu pro montáž rádia a přesnější převodovku KIA.

Design: Vzhled auta není podle poslední módy, je však účelný a vyhovující.

Interiér: Interiér budky je vcelku příjemný a funkční, i když na pohled poněkud zastaralý. Vysoký posaz poskytuje řidiči dokonalý přehled o dění na silnici, což je zejména ve městě opravdu potřeba. U docela pohodlného sedadla řidiče je možné nastavit jak pozici v podélném směru, tak i sklon opěradla. Dva lidé mohou v kabině cestovat pohodlně, třetí místo je vysloveně nouzové. Trochu mne mrzela horší viditelnost kontrolních svítilen. Testovaný vůz byl v provedení van (furgon), s nižší celkovou hmotností (2,9 t) a se zvýšenou střechou. S ní může průměrně vysoký člověk procházet vnitřkem vzpřímeně a objem nákladového prostoru se zvýší na 8 m3 oproti 6,8 m3 u klasického, "nízkého" typu. Přístup k prostoru pro náklad zajišťují boční posuvné a zadní dvoukřídlé dveře (s úhlem otevření 90°), k jejichž velikosti ani ovládání nemám výhrady. Zavírání dveří - stejně jako zamykání a odemykání jednoduchých, ale robustních zámků - jde trochu ztuha, ale funguje bezchybně.

Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný turbodiesel se v průběhu testu jevil jako dostatečně silný (i ve strmých stoupáních) a překvapivě pružný, i když chová se většinou poněkud hlučněji. Nově montovaná převodovka KIA umožňuje poměrně přesné řazení. S ohledem na maximální možné využití výkonu jsou odstupňovány převody: po velice "krátkém" prvním a druhém následují delší třetí až pátý. Nejpříjemnější je jízda v rozmezí 2000-3000 ot/min, na pátý rychlostní stupeň pak 2500-3500 ot/min. Účinek brzd (vpředu kotoučových, vzadu bubnových) je uspokojivý. Díky komfortnímu pérování i vysokému podvozku vůz bez problémů překonává i větší nerovnosti. Ocenit musím i velice dobrou manévrovatelnost, která je dána velkým rejdem kol a účinným posilovačem řízení. Trochu vyšší je spotřeba paliva, jejíž hodnota se v testu vyšplhala na 11,5 l/100 km. Na druhou stranu lze bez problémů použít cenově výhodnější bionaftu.

Zážitky: Na vlastní kůži jsem zažil pocity řidičů větších vozů, když jsem musel asi půl kilometru couvat, neboť jsem se nevešel na úzkou silnici vedle protijedoucího kombajnu. Obtížné bylo i parkování v úzkých uličkách nyní tak přeplněné Prahy. Podlaha nákladového prostoru nad vozovkou (nakládací hrana) je - díky využití pohonu zadní nápravy - trochu výše, takže je třeba dát si pozor. Mně se například smekla noha a udělal jsem si pořádnou modřinu.

Daewoo Lublin II Van 3384

Motor přeplňovaný vznětový 2,4 l V4 8V
Největší výkon 64 kW (87 k) při 4100 ot/min
Točivý moment 195 Nm při 2500 ot/min
Pohon zadní
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4797 × 1940 × 2600 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1900/1000 kg
Objem nákladového prostoru 8 m3
Objem palivové nádrže 85 l
Maximální rychlost 120 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
11,5 l/11,4 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 399 900 Kč  (bez DPH)

  
Veškeré údaje jsou platné k 6. březnu 2000.

Praktické využití: Automobil se výborně hodí pro rozvážkovou službu ve městech a jejich okolí (na kratší vzdálenosti), lze jej využít jako pojízdnou dílnu, vůz pro řemeslníky a díky možnosti velkého množství nástaveb i k dalším účelům. Příjemný je fakt, že celková koncepce umožňuje i hrubější zacházení s lublinem, aniž by to způsobovalo závady.

Závěr: Daewoo Lublin II je vozem, který vám za příznivou cenu (automobilu i náhradních dílů) může přinést velký užitek. Dostatečný výkon motoru, uspokojivé jízdní vlastnosti (zejména manévrovatelnost), jednoduché ovládání a možnost rozličných nástaveb jsou jeho klady; o něco větší hlučnost, vyšší spotřeba pohonných hmot, horší komfort pro posádku a zastaralý design jsou zase jeho zápory. Vůz splňuje očekávání levného, spolehlivě fungujícího automobilu, na který nemusíte být až tak hodní a on vám bude přesto věrně sloužit. Domnívám se, že pro využití, zmíněné v předchozím odstavci, je koupě vozu dobrou investicí.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


D a e w o o  L u b l i n  3   V a n  3 3 0 2
Ještě lepší

Po klasickém testu lublinu druhé generace v závěru léta loňského roku jsem si nyní nemohl nechat ujít příležitost alespoň krátce vyzkoušet již třetí řadu tohoto bezesporu zajímavého užitkového automobilu.

Poznatky: Třebaže opravdu významných změn není u nového lublinu mnoho, přesto přináší něco, co budou zákazníci jistě kvitovat s povděkem: s trojkou v názvu totiž přichází především výrazný pokrok v kvalitě dílenského zpracování, kterým se nyní již může směle měřit se svými konkurenty. Pro ty, kdo znají ze zkušenosti úroveň zpracování předchozích verzí, bude Lublin 3 alespoň v tomto ohledu jistě příjemným překvapením. Kosmetickými úpravami prošel vnější vzhled vozu, zaoblení přední části karoserie a kapoty, nové přední ukazatele směru a kryt zavírání bočních posuvných dveří automobil přece jen přiblížily současnějším designovým trendům. Naprostá většina dílů karoserie je nyní vyrobena z pozinkovaných plechů, takže vůz bude určitě odolnější (navíc dutiny jsou ošetřeny ochrannými prostředky firmy Henkel). Motor je nově bezvložkový, což se jistě pozitivně projeví na jeho životnosti. Příjemné je lepší odhlučnění kabiny. V interiéru byly dále použity nové plasty a potahové materiály, které již nepůsobí tak laciným dojmem a navíc nevydávají nepříjemný technický zápach, tak jako u dříve vyráběných lublinů.

Daewoo Lublin 3 Van 3302

Motor vznětový 2,4 l V4 8V
Největší výkon 52 kW (70 k) při 4200 ot/min
Točivý moment 146 Nm při 2500 ot/min
Pohon zadní
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4797 × 1940 × 2320 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1800/1100 kg
Objem nákladového prostoru 6,8 m3
Objem palivové nádrže 85 l
Maximální rychlost 105 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
11,8 l/12,1 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 349 900 Kč  (bez DPH)

  
Veškeré údaje jsou platné k 6. březnu 2000.

Zkušenosti: Testovaný tmavomodrý vůz v provedení van s kratším ze dvou rozvorů a s nízkou střechou byl úplně nový - počítadlo ujetých kilometrů ukazovalo jen něco přes 20 km a sedadla byla ještě potažena ochranným igelitem z výroby. Použitý motor, atmosférický vznětový agregát o objemu 2,4 l, poskytoval dostatečný výkon i pružnost. Stejně jako u předchozího lublina jsem ocenil zejména jízdní vlastnosti, dobrou manévrovatelnost (včetně přesného řízení s japonským posilovačem JKC) a výhled z vozu. Automobil díky robustní konstrukci náprav, velké světlé výšce a plavnému odpružení listovými pružinami vpředu i vzadu dobře překonává i větší nerovnosti a nabízí pohodlnou jízdu také po nekvalitních komunikacích, například po polních cestách. Co se mi dále líbilo, byl jednoduchý odhad vzdáleností od vozidla při průjezdu užšími místy a manévrování, jemuž napomáhají nová, opravdu povedená vnější zpětná zrcátka. Uvnitř mne potěšila lepší viditelnost přístrojů, dostatek odkládacích ploch a pohodlná sedadla, poskytující rozumnou bederní oporu (jen jejich opěradla by mohla být delší). Díky neočekávanému defektu pneumatiky jsem "otestoval" i bezchybné služby asistenčního servisu Daewoo Avia. Lublin 3 je k mání za stejnou cenu jako předchozí verze, v tomto případě za 349 900 Kč bez DPH.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix