O p e l C o r s a F a m i l
y 1 , 2 1 6 V " 1 0 0 "
Malý divoch
Loňský rok se ve firmě Opel nesl v duchu oslav stého
výročí působení této značky v automobilovém průmyslu a ještě stále je v
nabídce pár zajímavých akčních modelů, v jejichž názvu se objevuje magické
zaklínadlo "100 Jubileum". Jedním z nich je i oblíbený typ Opel Corsa, u
něhož vám výběr jistě usnadní příznivá cena či atraktivní litá kola tohoto
modelu, dodávaná speciálně ke zmiňovanému výročí.
Design:
Typ corsa, nejmenší z opelů, jenž byl poprvé představen v roce 1982, prošel od té
doby celou řadou vylepšení a faceliftů. Jeho design byl vždy spojován s určitou
nadčasovostí; možná i proto si získal mnoho zákazníků. Vyznačuje se oblými
liniemi, které ústí do velkých předních světlometů. Ty jsou přivřeny jako velké
oči do středu vozu, kterému dominuje úzká mřížka sání se znakem výrobce.
Přední světla lze vůbec považovat za hlavní prvek, který dodává celému vozu
typickou tvář. Zajímavostí oproti běžným provedením světlometů je absence
přepážky mezi světlem a blikačem, což způsobuje působivé ozáření celého
světlometu v případě odbočování. Atraktivním prvkem námi testovaného modelu byla
litá kola 165/65 R13.
Interiér: Při své délce pouhých 3,73 m nabízí Opel Corsa pozoruhodně prostorný a
útulný interiér, který jsem, upřímně řečeno, při prvním pohledu na vůz z venku
nečekal. Myslím, že i v porovnání s řadou minivozů konkurenčních firem je právě
vnitřní prostor (a především jeho rozložení) opravdu bezkonkurenční. A to nejen
na předních sedadlech. I vzadu je cestování komfortní - v žádném případě se
nejedná o nouzová místa. Dominantou přístrojové desky je středový LCD panel
rádia, doplněný o ukazatel venkovní teploty a času. Na námi testované verzi Family
bylo vidět, že je dbáno především na bezpečnost, o čemž svědčily airbagy
(dokonce i příplatkové boční) či všestranně nastavitelné opěrky u všech
sedadel. Samozřejmostí je posilovač řízení, nastavitelná sedačka řidiče, či
protiblokovací systém brzd ABS. Naše verze "100 Jubileum" byla navíc
vybavena audio soustavou s přehrávačem CD a manuálně ovládaným střešním oknem.
Co se týče ovládacích prvků, není co dodat.Veškeré ovladače jsou lehce
dosažitelné a profesionálně zpracované a jejich ovládání je intuitivní. Do ruky
padnoucí trojramenný volant vám dodá při řízení pocit jistoty. Bohužel trochu
nepřesné bylo řazení pětistupňové převodovky. Výjimečně kvalitní sportovně
tvarovaná sedadla s dobrým bočním vedením zajišťují nejen příjemné posezení,
ale i potřebnou oporu těla v zatáčkách. Zavazadlový prostor je zcela dostačující
pro tento typ vozu a činí 260 l, navíc pod jeho podlahou naleznete plnohodnotné
náhradní kolo. U testované pětidvéřové verze Family musím ocenit dobrou
přístupnost zadních sedadel (u řady jiných malých aut to zdaleka není
samozřejmostí). Jediný vážný nedostatek, který jsme objevili, se týká umístění
baterie. Ta se nachází na vcelku typickém místě, jako ve většině vozů, pod
přední kapotou. Nicméně je překryta plastovou částí karosérie, připevněné
několika šrouby a pro její vyjmutí je nutno tuto část vymontovat. Na druhou stranu,
ti méně zruční mají dnes k dispozici hustou síť autoservisů, kde jim jistě
ochotně pomohou.
Opel Corsa Family 1,2
16V "100" |
Motor |
zážehový 1,2 l
V4 16V |
Největší výkon |
48 kW (65 k) při 5600 ot/min |
Točivý moment |
110 Nm při 4000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s
ručním řazením |
Vnější rozměry |
3729 × 1608 × 1420 mm |
Pohotovostní/užitečná
hmotnost |
905/495 kg |
Objem zavazadlového
prostoru |
280 l |
Objem palivové
nádrže |
46 l |
Maximální rychlost |
163 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
14,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,0 l/6,5 l (na 100 km) |
Základní cena
testovaného modelu |
362 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 7.
únoru 2000. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Hnacím agregátem testovaného vozu byl šestnáctiventilový čtyřválcový
motor ECOTEC s rozvodem DOHC o objemu 1,2 l s výkonem 65 k (48 kW), jenž nás
příjemně překvapil. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti automobilu, která činí 905
kg, je vůz schopen až nečekaně dynamické jízdy. Vrchol křivky výkonu i točivého
momentu je relativně vysoko, jak bývá u čtyřventilové techniky zvykem, a proto je
třeba motor více vytáčet. Tomu napomáhá i kratší zpřevodování. Námi
naměřená kombinovaná spotřeba se pohybovala okolo 7 l/100 km. Na českém trhu se
Opel Corsa dodává v nejvíce prodávané verzi s motorem 1.0 12V, který je velice
oblíben především díky své spotřebě a ceně a je výhradně montován do verzí
ECO. V nabídce agregátů pro verzi Family samozřejmě nemůže chybět motor naftový.
V tomto případě vznětový čtyřválec o objemu 1.7 l a výkonem 44 kW, který zaujme
především svou spolehlivostí a nenáročností na údržbu. Naprostou většinu
řidičů však uspokojí ten fakt, že spotřeba je jen 5,2 l nafty na 100 km. Znamenitý
podvozek je významnou devízou corsy. V obutí firmy Good Year vůz na vozovce výborně
seděl a byl slušně ovladatelný i na zasněžených vozovkách. Ocenili jsme
především lehkost a hravost, s kterou překonával všechny překážky. Na škodu by
možná nebyly trochu tužší tlumiče, avšak takto je jízda pro posádku
pohodlnější, bez výraznějšího negativního dopadu na jízdní vlastnosti. S corsou
se - díky jejím rozměrům, možnosti přesného odhadu vzdáleností okolo vozidla a
dobré manévrovatelnosti - v řadě případů vyhnete problémům s parkováním a
nutnosti příliš často tankovat. Průměr otáčení je slušných 10,1 m a obsah
nádrže činí 46 l.
Závěr:
Přestože již letos bude představena inovovaná corsa, původní model má stále co
nabídnout. Bohatá bezpečnostní výbava, nízká spotřeba a snadná ovladatelnost,
doplněná o atraktivní vzhled, to jsou atributy jednoznačně hovořící pro koupi
tohoto vozu. Automobil je vhodný pro začátečníky, dámy s nákupy, ale bohatě
uspokojí také jako menší rodinné auto. Za příplatek lze auto vybavit i širokou
škálou doplňků, které podtrhnou již tak zajímavý vzhled. To vše můžete mít u
akčního modelu za 362 900 Kč (i když třídvéřový model s motorem 1,0 l je v
případě zájmu k dispozici již od 219 900 Kč).
Text: Lukáš Růžička, Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím
digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix