krátkodobý test

O p e l  C o r s a  F a m i l y  1 , 2  1 6 V  " 1 0 0 "
Malý divoch

Loňský rok se ve firmě Opel nesl v duchu oslav stého výročí působení této značky v automobilovém průmyslu a ještě stále je v nabídce pár zajímavých akčních modelů, v jejichž názvu se objevuje magické zaklínadlo "100 Jubileum". Jedním z nich je i oblíbený typ Opel Corsa, u něhož vám výběr jistě usnadní příznivá cena či atraktivní litá kola tohoto modelu, dodávaná speciálně ke zmiňovanému výročí.

Design: Typ corsa, nejmenší z opelů, jenž byl poprvé představen v roce 1982, prošel od té doby celou řadou vylepšení a faceliftů. Jeho design byl vždy spojován s určitou nadčasovostí; možná i proto si získal mnoho zákazníků. Vyznačuje se oblými liniemi, které ústí do velkých předních světlometů. Ty jsou přivřeny jako velké oči do středu vozu, kterému dominuje úzká mřížka sání se znakem výrobce. Přední světla lze vůbec považovat za hlavní prvek, který dodává celému vozu typickou tvář. Zajímavostí oproti běžným provedením světlometů je absence přepážky mezi světlem a blikačem, což způsobuje působivé ozáření celého světlometu v případě odbočování. Atraktivním prvkem námi testovaného modelu byla litá kola 165/65 R13.

Interiér: Při své délce pouhých 3,73 m nabízí Opel Corsa pozoruhodně prostorný a útulný interiér, který jsem, upřímně řečeno, při prvním pohledu na vůz z venku nečekal. Myslím, že i v porovnání s řadou minivozů konkurenčních firem je právě vnitřní prostor (a především jeho rozložení) opravdu bezkonkurenční. A to nejen na předních sedadlech. I vzadu je cestování komfortní - v žádném případě se nejedná o nouzová místa. Dominantou přístrojové desky je středový LCD panel rádia, doplněný o ukazatel venkovní teploty a času. Na námi testované verzi Family bylo vidět, že je dbáno především na bezpečnost, o čemž svědčily airbagy (dokonce i příplatkové boční) či všestranně nastavitelné opěrky u všech sedadel. Samozřejmostí je posilovač řízení, nastavitelná sedačka řidiče, či protiblokovací systém brzd ABS. Naše verze "100 Jubileum" byla navíc vybavena audio soustavou s přehrávačem CD a manuálně ovládaným střešním oknem. Co se týče ovládacích prvků, není co dodat.Veškeré ovladače jsou lehce dosažitelné a profesionálně zpracované a jejich ovládání je intuitivní. Do ruky padnoucí trojramenný volant vám dodá při řízení pocit jistoty. Bohužel trochu nepřesné bylo řazení pětistupňové převodovky. Výjimečně kvalitní sportovně tvarovaná sedadla s dobrým bočním vedením zajišťují nejen příjemné posezení, ale i potřebnou oporu těla v zatáčkách. Zavazadlový prostor je zcela dostačující pro tento typ vozu a činí 260 l, navíc pod jeho podlahou naleznete plnohodnotné náhradní kolo. U testované pětidvéřové verze Family musím ocenit dobrou přístupnost zadních sedadel (u řady jiných malých aut to zdaleka není samozřejmostí). Jediný vážný nedostatek, který jsme objevili, se týká umístění baterie. Ta se nachází na vcelku typickém místě, jako ve většině vozů, pod přední kapotou. Nicméně je překryta plastovou částí karosérie, připevněné několika šrouby a pro její vyjmutí je nutno tuto část vymontovat. Na druhou stranu, ti méně zruční mají dnes k dispozici hustou síť autoservisů, kde jim jistě ochotně pomohou.

Opel Corsa Family 1,2 16V "100"

Motor zážehový 1,2 l V4 16V
Největší výkon 48 kW (65 k) při 5600 ot/min
Točivý moment 110 Nm při 4000 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3729 × 1608 × 1420 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 905/495 kg
Objem zavazadlového prostoru 280 l
Objem palivové nádrže 46 l
Maximální rychlost 163 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,0 l/6,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 362 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 7. únoru 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Hnacím agregátem testovaného vozu byl šestnáctiventilový čtyřválcový motor ECOTEC s rozvodem DOHC o objemu 1,2 l s výkonem 65 k (48 kW), jenž nás příjemně překvapil. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti automobilu, která činí 905 kg, je vůz schopen až nečekaně dynamické jízdy. Vrchol křivky výkonu i točivého momentu je relativně vysoko, jak bývá u čtyřventilové techniky zvykem, a proto je třeba motor více vytáčet. Tomu napomáhá i kratší zpřevodování. Námi naměřená kombinovaná spotřeba se pohybovala okolo 7 l/100 km. Na českém trhu se Opel Corsa dodává v nejvíce prodávané verzi s motorem 1.0 12V, který je velice oblíben především díky své spotřebě a ceně a je výhradně montován do verzí ECO. V nabídce agregátů pro verzi Family samozřejmě nemůže chybět motor naftový. V tomto případě vznětový čtyřválec o objemu 1.7 l a výkonem 44 kW, který zaujme především svou spolehlivostí a nenáročností na údržbu. Naprostou většinu řidičů však uspokojí ten fakt, že spotřeba je jen 5,2 l nafty na 100 km. Znamenitý podvozek je významnou devízou corsy. V obutí firmy Good Year vůz na vozovce výborně seděl a byl slušně ovladatelný i na zasněžených vozovkách. Ocenili jsme především lehkost a hravost, s kterou překonával všechny překážky. Na škodu by možná nebyly trochu tužší tlumiče, avšak takto je jízda pro posádku pohodlnější, bez výraznějšího negativního dopadu na jízdní vlastnosti. S corsou se - díky jejím rozměrům, možnosti přesného odhadu vzdáleností okolo vozidla a dobré manévrovatelnosti - v řadě případů vyhnete problémům s parkováním a nutnosti příliš často tankovat. Průměr otáčení je slušných 10,1 m a obsah nádrže činí 46 l.

Závěr: Přestože již letos bude představena inovovaná corsa, původní model má stále co nabídnout. Bohatá bezpečnostní výbava, nízká spotřeba a snadná ovladatelnost, doplněná o atraktivní vzhled, to jsou atributy jednoznačně hovořící pro koupi tohoto vozu. Automobil je vhodný pro začátečníky, dámy s nákupy, ale bohatě uspokojí také jako menší rodinné auto. Za příplatek lze auto vybavit i širokou škálou doplňků, které podtrhnou již tak zajímavý vzhled. To vše můžete mít u akčního modelu za 362 900 Kč (i když třídvéřový model s motorem 1,0 l je v případě zájmu k dispozici již od 219 900 Kč).

    
Text: Lukáš Růžička, Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix