krátkodobý test

S u z u k i  C a r r y  V a n   1 , 3
Mrštný trpaslík

V centrech velkoměst jsme dennodenně svědky toho, jak u nás přibývá automobilů. Nedostatek místa nejen k zaparkování, ale často i k samotnému projetí pociťují asi nejcitelněji právě řidiči dodávkových automobilů. A v okamžiku, kdy začínají být auta velikosti transitu příliš velká, nastupuje s noblesou Suzuki Carry.

Design: Roztomilost zjevu tohoto mrňouse je dána nejen titěrnými rozměry (vozítko je je téměř o 21 cm kratší a 16 cm užší než felicia), ale i velice povedeným designem.

Interiér: Přísně účelný vnitřní prostor je vzhledem k určení vozidla logický. Jen mne mrzela absence více odkládacích míst, popř. držáku na dokumenty. Na pracovišti řidiče vládnou (pro vzrostlejší jedince) poněkud stísněné podmínky, avšak výhoda ve velikosti vozu tento nedostatek plně vyvažuje. I přesto by však mohla mít sedadla delší sedák i opěradlo a řidič by měl mít kam si odložit svou levou nohu (mezi podběhem kola a pedály již nezbylo místo). Jakoby v rozporu s vnějšími rozměry nabízí nákladový prostor objem nečekaných 2500 litrů. Dovnitř se vejde dokonce i europaleta. Nakládka a vykládka se realizuje prostřednictvím trojice dveří (boční posuvné na obou stranách a výklopná zadní stěna). Je ale třeba si uvědomit, že užitečná hmotnost vozu činí pouhých 585 kg, a tak musíme dávat pozor, abychom vozidlo nepřetěžovali. Pod výše položenou, zcela rovnou podlahou nalezneme šikovný odkládací prostor, který se hodí k uložení nejrůznějšího nářadí, kanystrů, apod.

Motor a jízdní vlastnosti: Po zvednutí kapoty budete možná šokováni tím, že vám někdo ukradl motor. Nebojte se, není tomu tak. Pohonná jednotka je uložena podélně nad přední nápravou a je přístupná po zvednutí sedadel řidiče a spolujezdce. Krátká zkosená příď tedy slouží zejména jako deformační zóna. "Kerinku" pohání zážehový šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 1,3 l s výkonem 58 kW a točivým momentem 101 Nm. Agregát zejména díky nízké hmotnosti vozidla umožňuje netušenou akceleraci a velice svižnou jízdu, a to i s nákladem. Točivý moment motoru je přenášen na zadní kola, což u prázdného vozidla mimo jiné kvůli tužšímu naladění podvozku způsobuje poněkud nejisté jízdní vlastnosti (poskakování na nerovnostech, atd.). S nákladem se však carry výrazně zklidní. Třebaže vozidlo bude zřejmě primárně využíváno pro rozvážkový provoz, ani rychlejší jízda mu není proti mysli. Sice musíme brát ohled na působení bočního větru, na který je suzuki náchylnější - přesto je schopno jet až stočtyřicítkou. Tomu také odpovídají účinné brzdy, vpředu kotoučové s vnitřním chlazením a vzadu bubnové. Zcela jednoznačnou devízou vozu je - hned po skromných rozměrech - skvělá manévrovatelnost, která spolu s účinným elektrickým posilovačem řízení a dobrým výhledem z automobilu umožňuje bezchybnou orientaci i v těch nejužších místech. Vůz se otočí doslova "na pětníku". Spotřeba plně odpovídá dynamice jízdy a faktu, že nejvíce se zřejmě bude jezdit po městě. Já jsem v testu dosáhl průměru 8 l/100 km, což považuji za slušný výsledek. Škoda jen, že se carry nenabízí rovněž se vznětovým agregátem.

Suzuki Carry Van 1,3

Motor zážehový 1,3 l V4 16V
Největší výkon 58 kW (78 k) při 5700 ot/min
Točivý moment 101 Nm při 3000 ot/min
Pohon zadní
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3675 × 1475 × 1800 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 865/585 kg
Objem nákladového prostoru 2500 l
Objem palivové nádrže 40 l
Maximální rychlost 140 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
8,0 l/7,4 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 289 900 Kč  (bez DPH)

  
Veškeré údaje jsou platné k 7. únoru 2000.

Závěr: V pořadí již druhá generace Suzuki Carry, nabízená na našem trhu v jediné úrovni výbavy, s jedním motorem a v karosářské variantě furgon, se znamenitě hodí zejména pro rozvážku zboží v městských aglomeracích. Minimální rozměry, skvělá manévrovatelnost a objemný nákladový prostor (k němuž je výborný přístup) činí z vozu užitečného pomocníka do ucpaných měst dneška. Základní výbava obsahuje airbag řidiče, posilovač řízení, centrální zamykání, atd. Vůz může být váš za nevelkou cenu 289 900 Kč bez DPH.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb