H o n d a  M a g n a  V F  7 5 0 C
Rychlost v hávu elegance

Přesně toto přirovnání mě napadá po zkušenostech s motocyklem Honda Magna VF 750C: dokonalý design, skloubený s elegancí chromovaných dílů, který je vlastní právě jen tomuto luxusnímu customu a tradice, sahající někam do první poloviny osmdesátých let. To je to, co vás vtáhne do sedla a nepustí dříve, než zjistíte, co je to opravdový požitek z jízdy. O zábavu a omračující akceleraci - netypickou pro tuto třídu - se stará věhlasný a osvědčený vodou chlazený čtyřválec do "V", jenž nenechá nikoho na pochybách, kdo je na motocyklu vlastně pánem.

Design a celkový vzhled, to je jedna z mnoha předností, která na tomto customu uchvátí snad každého, kdo alespoň někdy snil o jízdě na velkém motocyklu. Celkový vzhled stroje, nízký posaz, usazení spínací skříňky z boku a konečně bohatě chromované detaily přímo koketují s náročným stylem, typickým pro americký trh. Celkový dojem ještě více uvozují jak pečlivě smaltované plechové výlisky, tak čtyři po obou stranách vyvedené výfuky, které při pohledu zezadu v kombinaci s masivně širokým obutím od firmy Dunlop působí vskutku monstrózně. Za zmínku jistě stojí také široká řídítka a oku skutečně lahodící ráfky z lehké opracované slitiny, vtiskující motocyklu opravdový punc luxusu.

Motor, osvědčený vodou chlazený vidlicový čtyřválec do "V" o obsahu 748 ccm, poslytuje tomuto motocyklu opravdu slušný výkon. Uvážíme-li max. rychlost kolem 200 km/h s hmotností téměř 230 kg, jistě uznáte, že je to už slušnej nářez na tuhle třídu. Na druhou stranu se není čemu divit, když uvážíme jeho původ pocházející z cestovních strojů. O tom vás ostatně přesvědčí jak první tóny motoru svojí relativní tichostí a vyvážeností v reakcích, tak i celková spolehlivost a především pružnost neuvěřitelně akcelerovat. Neobvyklost stroje podtrhují také čtyři netradiční chromované výfuky se zkosenými tlumiči. Co se týče jízdních vlastností, magna mne příjemně překvapila. Je na svoji váhu poměrně dobře ovladatelná a je doma nejen na otevřené silnici, ale také při jízdě v městských aglomeracích. Stroj je dobře ovladatelný díky nízkému těžišti a dobře zvolené geometrii řízení. Je jako stvořený na naše nepříliš kvalitní silnice, především dobrým rozložením hmot na motocyklu se podařilo odstranit nepříjemné vibrace předního kola při extrémnějším zrychlování. Svoje v tomto směru dělá dozajista také přední 41mm teleskopická vidlice a vzadu dva klasické tlumiče s nastavitelným předpětím pružiny. O vaši bezpečnost se stará přední 316mm dvoupístková kotoučová brzda a zadní 180mm brzda bubnová. Vzhledem k hmotnosti a možnostem stroje by motocykl určitě snesl kotouč i vzadu, ale na druhou stranu klasika je klasika a při rozumné jízdě úměrné stylu tohoto stroje je bohatě dostačující.

Co se pohodlí týče, je na tom magna velice dobře, tedy alespoň z pohledu řidiče. Mohutné, nízko posazené, velmi dobře čalouněné sedlo musí uspokojit i toho nejnáročnějšího jezdce. Horší je to už se sedačkou pro spolujezdce, který si příliš pohodlí neužije, nicméně i to by spravila vhodně zvolená opěrka. Avšak pokud byste chtěli jezdit s Magnou nadoraz, nechte radši spolujezdce doma, protože ten se vám potom při vyšších rychlostech snaží ukázat, že létání není zas takový problém. Ve vyšších rychlostech ovšem překáží vzpřímená poloha i jezdci a velice rychle si začnete uvědomovat, že v této kategorii rychlost není vším. V této souvislosti stojí za zmínku spotřeba. Ta úzce souvisí se stylem vaší jízdy. Pokud jste vyznavači klidné a duchalaskající jízdy, spokojí se Magna s cca 6 l naturalu 95 na 100 km. Nicméně pro ty sportovněji založené se může spotřeba vyšplhat až téměř k 8 l benzínu super na 100 km, i když to je opravdu extrém. Pro klidnější jízdu je potom přijatelná i menší, na první pohled robustní 13l nádrž na benzín.

Ačkoli magna pusobí tradičním dojmem, je prošpikována moderní technikou splňující veškeré evropské normy. Ovládacích prvků není příliš, ale přesně kopírují účelnost a tradici typickou pro Hondu. Vše potřebné se dozvídáte s přesných, bez chvění ručiček fungujících dvou budíků, které jsou zvlášť uloženy každý v chromovaném pouzdře. Za zmínku stojí ještě stojánek, který díky svému jedinečně navrženému tvaru zcela bezpečně udrží celý motocykl. Navíc jeho vysunutí je indikováno na přístrojové desce a při náhodném zařazení rychlostního stupně motocykl zhasne. Celkově lze říci, že Honda VF 750C Magna působí dozajista ve své třídě rozruch a rozhodně nezůstává nic dlužna letité tradici. S cenou 299 000 Kč je zcela srovnatelná s konkurencí.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Daniel Srb (5)