S u z u k i  W a g o n  R +
Minimax

Řada výrobců automobilů o malých rozměrech pouze hovoří, japonská Suzuki je učinila skutečností. Auto, s nímž se protáhnete i tou nejužší mezerou a už nikdy nebudete muset pracně hledat místo k zaparkování, se jmenuje Wagon R+.

Design: Je třeba přiznat, že malá Suzinka zřejmě nikoho neoslní svým vzhledem, který není ani novátorský ani dynamický. Toto okaté vozítko s roztomilým čumáčkem a poněkud bizarním tvarem však přesto poutá pozornost všude, kde se ukáže. Jeho tvary umožňují jedinečné využití vnitřního prostoru a tím zvýšení užitné hodnoty. Vždyť je toto autíčko kratší než mrňous Daewoo Matiz (a to je co říct!).

Interiér: Wagónek má titěrné rozměry (stojí-li vedle nákladního automobilu, vypadá spíše jako hračka), avšak pouze zevně. Uvnitř jako byste se působením jiných než pozemských fyzikálních zákonů náhle ocitli v autě minimálně o třetinu větším, a to ve všech směrech. To je dáno zejména "krabicovitým" tvarem karoserie a dokonalým využitím každičké skulinky v interiéru. Vysoký posaz zajišťuje řidiči dobrý přehled o okolním dění. Příjemné potahy na vcelku pohodlných sedadlech se snadno udržují. Prostoru mají všichni cestující dostatek, až na místo pro nohy cestujících, sedících vzadu. Pokud tedy budete jezdit ve větším počtu než ve dvou, musí se vpředu sedící dosti uskrovnit. Velikost zavazadlového prostoru je v kontextu vnějších rozměrů opět neuvěřitelná. Nevěřícně si říkáte, že to všechno se sem prostě nemůže vejít. A když už opravdu místa nezbývá, co takhle využít šikovnou vyjímatelnou schránku pod sedadlem spolujezdce?

Motor a jízdní vlastnosti: Použitý čtyřválec o objemu 1,2 l má nadprůměrný výkon 51 kW, který je navíc použitím čtyřventilové techniky soustředěn do vyšších otáček, při jejichž využívání můžete dosáhnout docela dynamické jízdy. Té nahrává i kratší zpřevodování, které ale na druhé straně bohužel přispívá k vyšší spotřebě. Při sportovnější jízdě se spotřeba pohybuje mezi 7 a 8 l/100 km, průměr v testu činil 7,3 l/100 km. Přes svoji výšku nemá wagon problémy se stabilitou. Dostatečný rozchod kol, koncepce "v každém rohu kolo" a pečlivě vyladěný podvozek zajišťují optimální jízdní vlastnosti. V zatáčkách se chová nad očekávání jistě a naklání se méně než leckterý konkurent. V městském provozu je tento vůz jednoznačně suverénní: nejenže projede i těmi nejužšími mezerami, ale svou hbitostí snadno získá náskok před neohrabanými dlouhými automobily. Ideální to auto pro pražskou magistrálu. Mrštně se proplete střídavě stojícími a jedoucími pruhy a zmizí v dáli. V zajíždění do řady stojících aut je toto suzuki přímo mistrem. Parkování "nadoraz" je sice třeba nejprve náležitě nacvičit, ale potom využijete opravdu i sebemenší mezeru.

Suzuki Wagon R+

Motor zážehový 1,2 l V4 16V
Největší výkon 51 kW (69 k) při 6000 ot/min
Točivý moment 95 Nm při 3250 ot/min
Vnější rozměry 3410 × 1575 × 1705 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 860/470 kg
Objem zavazadlového prostoru 275 l
Maximální rychlost 130 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,8 s
Průměrná spotřeba paliva v testu/údaj výrobce 7,3 l/5,9 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 329 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 29. říjnu 1999.

Závěr: Minimální zvenčí, maximální uvnitř - takový je Suzuki Wagon R+. Výbava GL, v níž se dováží na náš trh, obsahuje dva airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna i zrcátka, to vše za nepříliš nízkou, ale vzhledem k užitné hodnotě odpovídající cenu 329 900 Kč. Kdyby si takovéto vozy pořídili všichni, odstranil by se na několik let problém s dopravním zahlcením velkých měst. Avšak to je bohužel nereálné.

    
Text: Daniel Srb / foto: Suzuki