S e a t T o l e d o 1 , 9
T D I S i g n o
Horkokrevný Španěl
Nový Seat Toledo se na našem trhu objevil počátkem
května 1999. Inovace v případě tohoto modelu neznamenala jen drobný facelift - vůz
je po všech stránkách skutečně nový. Řadu jeho komponentů ale známe z jiných
automobilů z produkce koncernu VW Group.
Design:
Toledo je celkově méně "klasické" než jeho koncernoví konkurenti Škoda
Octavia či Volkswagen Bora. Konstruktéři byli při navrhování automobilu vedeni
snahou prosadit značku Seat mezi přední evropské výrobce a konkurovat tak zejména
automobilce Alfa Romeo. Design nového seatu vyjadřuje temperament a dynamiku. Vůz
zaujme osobitou elegancí ve sportovním hávu. Karoserie tohoto tříprostorového sedanu
navozuje díky krátké stupňovité zádi dojem kompromisu mezi hatchbackem a sedanem.
Nízko položená přední část vozu vypadá sportovně, ne vždy je však úplně
praktická. Líbivá je maska chladiče (s přimhouřeným pohledem), tvořící jednu
linii se světlomety s čirou optikou a dodávající toledu trochu přísný výraz.
Interiér: Vnitřní prostor, přístupný dveřmi s velkým úhlem otevření, se přes
použití řady koncernových prvků VW Group podařilo navrhnout v trochu jiném duchu;
jižanský vliv je nepřehlédnutelný. I interiér je proveden ve sportovním ladění,
jemuž dominuje tříramenný volant a červené podsvětlení přístrojů. Nezvyklá je
povrchová úprava plastu přístrojové desky. Jinak je však vnitřek až spartánsky
strohý. Kvůli krátkému rozvoru (jako již tradičně na použité platformě) mají
cestující na zadních sedadlech poměrně málo místa na nohy i hlavu, nejhorší je to
(i přes vybrání předních sedadel) v oblasti kolen. Pro přepravu na delší
vzdálenosti bych rozhodně nedoporučoval umístění tří osob vzadu. Zavazadelník o
solidním objemu 500 l má bohužel velkou nevýhodu v horší přístupnosti (nakládací
hrana příliš vysoko) a nepříliš velkém vstupním otvoru.
Seat Toledo 1,9 TDI
Signo |
Motor |
přeplňovaný vznětový 1,9 l
V4 8V |
Největší výkon |
81 kW (110 k) při 4150 ot/min |
Točivý moment |
235 Nm při 1900 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4439 × 1742 × 1436 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1265/510 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
500 l |
Objem palivové nádrže |
55 l |
Maximální rychlost |
193 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,2 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,0 l/5,0 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
598 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 6.
prosinci 1999. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: S osvědčeným volkswagenovským motorem 1,9 TDI o výkonu 81 kW (110 k) může
toledo jet rychlostí až 193 km/h a z 0 na 100 km/h sprintuje za 11,2 s. Přitom si -
podle údajů výrobce - v průměru řekne jenom o 5 l nafty na 100 km. V testu
spotřeboval tento agregát s přímým vstřikem nafty neuvěřitelných 6 l/100 km, a to
při plném využívání skvělých dynamických schopností. Pohonná jednotka je až
obdivuhodně pružná ve středních otáčkách, díky čemuž není třeba tak často
řadit. Jadrný zvuk motoru je dobře utlumen a do interiéru výrazněji doléhá jen
při jízdě ve vyšších otáčkách. Podvozek je vyladěn velice komfortně. Na
nerovnostech se dostavuje výrazné houpání, na které má zřejmě nazanedbatelný vliv
hmotnost motoru. Přesto vůz při ostrém průjezdu zatáčkou přes znatelný náklon a
pískání pneumatik obstojně sedí. Pochválit musím brzdy "jedovky", které
jsou tak účinné, že si na ně musíte nejprve chvíli zvykat.
Závěr:
Seat Toledo má atraktivní sportovní vzhled, bohatou základní výbavu (v případě
testovaného vozu posilovač řízení, dva airbagy, el. ovládání oken a zrcátek,
centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, mlhovky, aj.) a kvalitní
dílenské zpracování. Zapomenout nesmíme ani na objemný zavazadelník a - při volbě
vznětového motoru - mimořádně nízké provozní náklady. Poměr cena/výkon je u
tohoto vozu s neskrývaným temperamentem pro zákazníka opravdu příznivý.
Text: Daniel Srb / foto: autotesty.cz