S e a t  T o l e d o  1 , 9   T D I  S i g n o
Horkokrevný Španěl

Nový Seat Toledo se na našem trhu objevil počátkem května 1999. Inovace v případě tohoto modelu neznamenala jen drobný facelift - vůz je po všech stránkách skutečně nový. Řadu jeho komponentů ale známe z jiných automobilů z produkce koncernu VW Group.

Design: Toledo je celkově méně "klasické" než jeho koncernoví konkurenti Škoda Octavia či Volkswagen Bora. Konstruktéři byli při navrhování automobilu vedeni snahou prosadit značku Seat mezi přední evropské výrobce a konkurovat tak zejména automobilce Alfa Romeo. Design nového seatu vyjadřuje temperament a dynamiku. Vůz zaujme osobitou elegancí ve sportovním hávu. Karoserie tohoto tříprostorového sedanu navozuje díky krátké stupňovité zádi dojem kompromisu mezi hatchbackem a sedanem. Nízko položená přední část vozu vypadá sportovně, ne vždy je však úplně praktická. Líbivá je maska chladiče (s přimhouřeným pohledem), tvořící jednu linii se světlomety s čirou optikou a dodávající toledu trochu přísný výraz.

Interiér: Vnitřní prostor, přístupný dveřmi s velkým úhlem otevření, se přes použití řady koncernových prvků VW Group podařilo navrhnout v trochu jiném duchu; jižanský vliv je nepřehlédnutelný. I interiér je proveden ve sportovním ladění, jemuž dominuje tříramenný volant a červené podsvětlení přístrojů. Nezvyklá je povrchová úprava plastu přístrojové desky. Jinak je však vnitřek až spartánsky strohý. Kvůli krátkému rozvoru (jako již tradičně na použité platformě) mají cestující na zadních sedadlech poměrně málo místa na nohy i hlavu, nejhorší je to (i přes vybrání předních sedadel) v oblasti kolen. Pro přepravu na delší vzdálenosti bych rozhodně nedoporučoval umístění tří osob vzadu. Zavazadelník o solidním objemu 500 l má bohužel velkou nevýhodu v horší přístupnosti (nakládací hrana příliš vysoko) a nepříliš velkém vstupním otvoru.

Seat Toledo 1,9 TDI Signo

Motor přeplňovaný vznětový 1,9 l V4 8V
Největší výkon 81 kW (110 k) při 4150 ot/min
Točivý moment 235 Nm při 1900 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4439 × 1742 × 1436 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1265/510 kg
Objem zavazadlového prostoru 500 l
Objem palivové nádrže 55 l
Maximální rychlost 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,2 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,0 l/5,0 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 598 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 6. prosinci 1999.

Motor a jízdní vlastnosti: S osvědčeným volkswagenovským motorem 1,9 TDI o výkonu 81 kW (110 k) může toledo jet rychlostí až 193 km/h a z 0 na 100 km/h sprintuje za 11,2 s. Přitom si - podle údajů výrobce - v průměru řekne jenom o 5 l nafty na 100 km. V testu spotřeboval tento agregát s přímým vstřikem nafty neuvěřitelných 6 l/100 km, a to při plném využívání skvělých dynamických schopností. Pohonná jednotka je až obdivuhodně pružná ve středních otáčkách, díky čemuž není třeba tak často řadit. Jadrný zvuk motoru je dobře utlumen a do interiéru výrazněji doléhá jen při jízdě ve vyšších otáčkách. Podvozek je vyladěn velice komfortně. Na nerovnostech se dostavuje výrazné houpání, na které má zřejmě nazanedbatelný vliv hmotnost motoru. Přesto vůz při ostrém průjezdu zatáčkou přes znatelný náklon a pískání pneumatik obstojně sedí. Pochválit musím brzdy "jedovky", které jsou tak účinné, že si na ně musíte nejprve chvíli zvykat.

Závěr: Seat Toledo má atraktivní sportovní vzhled, bohatou základní výbavu (v případě testovaného vozu posilovač řízení, dva airbagy, el. ovládání oken a zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, mlhovky, aj.) a kvalitní dílenské zpracování. Zapomenout nesmíme ani na objemný zavazadelník a - při volbě vznětového motoru - mimořádně nízké provozní náklady. Poměr cena/výkon je u tohoto vozu s neskrývaným temperamentem pro zákazníka opravdu příznivý.

    
Text: Daniel Srb / foto: autotesty.cz