F o r d P u m a
Divoká šelma
Tentokrát si naše redakce vybrala k testování
unikátní sportovní kupé značky Ford. Jak už název napovídá, nejedná se o
automobil ledajaký. Puma je určena spíše pro řidiče se sportovním duchem. Tento
cíl je patrný v celé koncepci tohoto vozu. Svůj směr odráží především v pojetí
designu. Vzhled však v případě pumy nepůsobí jako pozlátko, které maskuje
nedostatečný sportovní výkon, jak je zvykem u některých rádoby sportovních
automobilů, nýbrž brilantně podtrhuje srdce dravce, jež má tato divoká šelma
skryto pod kapotou.
Design:
Automobil působí originální celistvostí - ladné linie se táhnou od robustnějších
vysedlých zadních partií přes zakulacené boky až dopředu, kde hlavně díky
nastavitelným bodovým světlům ve tvaru přivřených očí šelmy spolu s nízko
položeným sáním chlazení evokují vzhled dravého zvířete.
Interiér: Vnitřní prostor vás nenechá ani na minutu na pochybách, že se nacházíte
ve sportovním voze. Vše začínají bílé ciferníky kontrolních přístrojů, které
ve vás budí pocit nostalgie na sportovní vozy minulých let. Celý interiér je
doplněn atraktivními hliníkovými prvky - kulatou hlavicí řadící páky a
obložením přístrojové desky. Punc sportovnosti přístrojové desce dodávají také
části z kevlaru. Samozřejmostí je výškově stavitelný sportovní volant potažený
kůží (a obsahující airbag řidiče). Nutno dodat, že puma přichází s velice
širokou základní výbavou. Kromě standardního ABS, imobilizéru s alarmem a
posilovače řízení stojí za zmínku určitě dvojité centrální zamykání s
dálkovým otevíráním kufru či elektronicky ovládaná a vyhřívaná vnější
zpětná zrcátka. K tomu všemu se vám o zábavu stará kvalitní a dobře hrající
audio systém. Prostor interiéru je určen pro přepravu čtyř dospělých lidí. Avšak
spolujezdci na zadních sedadlech si příliš pohodlí neužijí. Zavazadlový prostor
má skromných 240 litrů, ale je možno jej zvětšit sklopením zadních sedadel na
úctyhodných 725 litrů. Je však třeba podotknout, že v této třídě se od vozů
přílišný prostor neočekává a celkově je vůz koncipován spíše pro dva jezdce.
Ford Puma |
Motor |
zážehový 1,7 l V4 16V |
Největší výkon |
92 kW (125 k) při 6300 ot/min |
Točivý moment |
157 Nm při 4500 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3984 × 1674 × 1344 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1195/287 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
240 l |
Objem palivové nádrže |
42 l |
Maximální rychlost |
203 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
9,2 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,6 l/7,4 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
647 200 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 13.
prosinci 1999. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Zahájením výroby pumy vstoupil Ford do nové třídy automobilů, kde zatím
vládl například Opel Tigra. Nicméně puma se má také čím chlubit. Je vybavena
novým, na technologické výši vyvedeným čtyřválcem 1,7 l, se čtyřventilovou
technikou a proměnným časováním ventilů (VTC- Variable Cam Timing). Jedná se vůbec
o první motor, ve kterém Ford tuto novou technologii použil. To má za následek
neklesání točivého momentu pod 85 % maxima prakticky v celém rozmezí otáček. V
praxi to znamená, že motor velice dobře táhne od nízkých otáček i na vyšší
převodový stupeň. Motor o objemu 1679 ccm a výkonu 92 kW při 6300 ot/min je velice
živý a bez problému uspokojí i vášnivé jezdce. Řazení pětistupňové převodovky
je tuhé a přesné, zcela odpovídající stylu tohoto sportovního vozu. O dobré
jízdní vlastnosti se stará podvozek převzatý z fiesty, jenž však prodělal mnoho
změn v oblasti nastavení, aby snesl sportovní jízdu. Z původní fiesty zbyl pouze
rozvor 2446 mm. Puma má ráfky z lehkých slitin 6x15" a je obuta v pneumatikách
Pirelli o rozměrech 195/50 R15. Tyto veličiny spolu s tuhými tlumiči zajišťují
opravdu excelentní zážitek při jízdě v zatáčkách. Při vyšších rychlostech
puma bezproblémově kopíruje i nerovnější povrch a jednoznačně dává najevo svoje
sportovní zaměření. Pro znalce ruční brzdy zbývá jen dodat, že funguje opravdu
přesně a spolehlivě. Během testu dosáhla kombinovaná spotřeba námi testovaného
vozu 7,6 l, což není tak špatné, připočítáme-li používání klimatizace a
dravější jízdu, ke které puma přímo vybízí.
Závěr:
Ford Puma je jednoznačně automobil, který si získá pozornost hlavně u sportovněji a
individualisticky zaměřených ridičů. Je to vůz, který vyniká svojí dravostí a
elegancí ve všech směrech. Vzhledem k sportovnímu zaměření vozu je citlivě dbáno
na bezpečnost. Důkazem toho jsou úspěšné bariérové zkoušky EU či pyrotechnické
předpínače bezpečnostních pásů a sportovní sedadla. Vůz má jednoznačně dán
svůj okruh zákazníků a je bez pochyby, že pro rodiny s dětmi se příliš nehodí.
Svoji šelmu můžete mít už za 647 200 Kč ve standardní výbavě.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička