F o r d  P u m a
Divoká šelma

Tentokrát si naše redakce vybrala k testování unikátní sportovní kupé značky Ford. Jak už název napovídá, nejedná se o automobil ledajaký. Puma je určena spíše pro řidiče se sportovním duchem. Tento cíl je patrný v celé koncepci tohoto vozu. Svůj směr odráží především v pojetí designu. Vzhled však v případě pumy nepůsobí jako pozlátko, které maskuje nedostatečný sportovní výkon, jak je zvykem u některých rádoby sportovních automobilů, nýbrž brilantně podtrhuje srdce dravce, jež má tato divoká šelma skryto pod kapotou.

Design: Automobil působí originální celistvostí - ladné linie se táhnou od robustnějších vysedlých zadních partií přes zakulacené boky až dopředu, kde hlavně díky nastavitelným bodovým světlům ve tvaru přivřených očí šelmy spolu s nízko položeným sáním chlazení evokují vzhled dravého zvířete.

Interiér: Vnitřní prostor vás nenechá ani na minutu na pochybách, že se nacházíte ve sportovním voze. Vše začínají bílé ciferníky kontrolních přístrojů, které ve vás budí pocit nostalgie na sportovní vozy minulých let. Celý interiér je doplněn atraktivními hliníkovými prvky - kulatou hlavicí řadící páky a obložením přístrojové desky. Punc sportovnosti přístrojové desce dodávají také části z kevlaru. Samozřejmostí je výškově stavitelný sportovní volant potažený kůží (a obsahující airbag řidiče). Nutno dodat, že puma přichází s velice širokou základní výbavou. Kromě standardního ABS, imobilizéru s alarmem a posilovače řízení stojí za zmínku určitě dvojité centrální zamykání s dálkovým otevíráním kufru či elektronicky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. K tomu všemu se vám o zábavu stará kvalitní a dobře hrající audio systém. Prostor interiéru je určen pro přepravu čtyř dospělých lidí. Avšak spolujezdci na zadních sedadlech si příliš pohodlí neužijí. Zavazadlový prostor má skromných 240 litrů, ale je možno jej zvětšit sklopením zadních sedadel na úctyhodných 725 litrů. Je však třeba podotknout, že v této třídě se od vozů přílišný prostor neočekává a celkově je vůz koncipován spíše pro dva jezdce.

Ford Puma

Motor zážehový 1,7 l V4 16V
Největší výkon 92 kW (125 k) při 6300 ot/min
Točivý moment 157 Nm při 4500 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3984 × 1674 × 1344 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1195/287 kg
Objem zavazadlového prostoru 240 l
Objem palivové nádrže 42 l
Maximální rychlost 203 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,2 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,6 l/7,4 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 647 200 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 13. prosinci 1999.

Motor a jízdní vlastnosti: Zahájením výroby pumy vstoupil Ford do nové třídy automobilů, kde zatím vládl například Opel Tigra. Nicméně puma se má také čím chlubit. Je vybavena novým, na technologické výši vyvedeným čtyřválcem 1,7 l, se čtyřventilovou technikou a proměnným časováním ventilů (VTC- Variable Cam Timing). Jedná se vůbec o první motor, ve kterém Ford tuto novou technologii použil. To má za následek neklesání točivého momentu pod 85 % maxima prakticky v celém rozmezí otáček. V praxi to znamená, že motor velice dobře táhne od nízkých otáček i na vyšší převodový stupeň. Motor o objemu 1679 ccm a výkonu 92 kW při 6300 ot/min je velice živý a bez problému uspokojí i vášnivé jezdce. Řazení pětistupňové převodovky je tuhé a přesné, zcela odpovídající stylu tohoto sportovního vozu. O dobré jízdní vlastnosti se stará podvozek převzatý z fiesty, jenž však prodělal mnoho změn v oblasti nastavení, aby snesl sportovní jízdu. Z původní fiesty zbyl pouze rozvor 2446 mm. Puma má ráfky z lehkých slitin 6x15" a je obuta v pneumatikách Pirelli o rozměrech 195/50 R15. Tyto veličiny spolu s tuhými tlumiči zajišťují opravdu excelentní zážitek při jízdě v zatáčkách. Při vyšších rychlostech puma bezproblémově kopíruje i nerovnější povrch a jednoznačně dává najevo svoje sportovní zaměření. Pro znalce ruční brzdy zbývá jen dodat, že funguje opravdu přesně a spolehlivě. Během testu dosáhla kombinovaná spotřeba námi testovaného vozu 7,6 l, což není tak špatné, připočítáme-li používání klimatizace a dravější jízdu, ke které puma přímo vybízí.

Závěr: Ford Puma je jednoznačně automobil, který si získá pozornost hlavně u sportovněji a individualisticky zaměřených ridičů. Je to vůz, který vyniká svojí dravostí a elegancí ve všech směrech. Vzhledem k sportovnímu zaměření vozu je citlivě dbáno na bezpečnost. Důkazem toho jsou úspěšné bariérové zkoušky EU či pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů a sportovní sedadla. Vůz má jednoznačně dán svůj okruh zákazníků a je bez pochyby, že pro rodiny s dětmi se příliš nehodí. Svoji šelmu můžete mít už za 647 200 Kč ve standardní výbavě.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička