M a z d a  P r e m a c y  1 , 8 i  T o u r i n g
Sebevědomá krasavice

Název pro benjamínka ve výrobním programu Mazdy, velkoprostorový automobil nižší střední třídy, vznikl z anglického slova supremacy, což v překladu znamená svrchovanost, nadvládu či převahu. Kvality nové mazdy mne v testu přesvědčily o tom, že je toto pojmenování skutečně nanejvýš výstižné.

Design: Styl, v němž je odvážně tvarovaná karoserie navržena, mi vzdáleně připomněl Fordův směr New Edge. Futuristický a avantgardní design zaručuje, že váš vůz bude vždy středem pozornosti. Na první pohled sympatický a zároveň dravý, při bližším prozkoumání noblesní, vznešený a kvalitně zpracovaný - takový je tento automobil ze země vycházejícího slunce, jenž se uchází o vaši přízeň. Z líbivé karoserie vyzařuje harmonie, citlivě vedené linie přitahují vaše oko a evokují dojem komfortního a moderního vozu. Mimořádně povedený je tvar předních i zadních světlometů.

Interiér: Variabilní vnitřní prostor poskytuje příjemné svezení pěti osobám a ještě objemným zavazadlům. Cestující mají kolem sebe dostatek místa, zejména pak nad hlavou. Interiér je praktický a maximálně využitelný. Zadní sedadla, složená ze tří samostatných částí, mohou sloužit pro přepravu osob nebo se jejich sklopením vytvoří užitečná úložná plocha. Sklopením prostředního sedadla zadní řady získáme praktický stolek s držáky nápojů, jeho vyjmutím pak můžeme vůz přeměnit na čtyřmístný posunutím obou bočních sedadel blíž k sobě. Manipulace se sedadly je mimořádně snadná, zejména díky jejich nízké hmotnosti (12 kg) a důmyslné koncepci uchycení. Uvnitř vozu oceníte takřka dokonalé dílenské zpracování. Pracoviště řidiče je úžasně přehledné, ovládací prvky - až stroze jednoduché - byly navrženy s cílem při jízdě zbytečně nerozptylovat vaši pozornost. Proto je nalezení přílušného ovladače vždy snadné. Příjemně tuhá sedadla dobře drží tělo a necítíte se v nich unaveni ani po dlouhé cestě. Vysoký posaz znamená lepší přehled o okolním dění. Světlé provedení interiéru působí vznešeně a zároveň optimisticky.

Mazda Premacy 1,8i Touring

Motor zážehový 1,8 l V4 16V
Největší výkon 84 kW (115 k) při 6000 ot/min
Točivý moment 161 Nm při 4000 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4295 × 1705 × 1600 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1245/515 kg
Objem zavazadlového prostoru 420 l
Objem palivové nádrže 58 l
Maximální rychlost 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,4 s
Průměrná spotřeba paliva v testu/údaj výrobce 9,5 l/8,4 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 694 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 29. listopadu 1999.

Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný vůz poháněl šestnáctiventilový čtyřválec se slušným výkonem 115 k (85 kW). Motor překvapivě táhne už od nízkých otáček a díky příznivému průběhu točivého momentu je příjemně pružný. V nízkých otáčkách se chová ukázkově tiše, při vytočení vydává nádherný jadrný zvuk. Jízdní vlastnosti hodnotím jako velice dobré; zdařilé odpružení je spíše sportovnější, i když stejně dobře vyhovuje i pohodlné jízdě. Dobrá manévrovatelnost je dána velkým rejdem kol a účinným posilovačem řízení s proměnlivým účinkem. Spotřeba, jíž jsem dosáhl, podle mého názoru odpovídá dynamickým schopnostem motoru - 9,5 l/100 km. Rozhodně ale není přemrštěná.

Závěr: Mazda Premacy je hezká na pohled, kvalitně zpracovaná a dobře vybavená (již u nejlevnějšího provedení dostanete ABS, TCS, 4 airbagy a celou řadu dalších prvků). To jsou předpoklady pro to, aby se v segmentu velkoprostorových kompaktů stala zcela samozřejmou jedničkou.

    
Text: Daniel Srb / foto: autotesty.cz