Design: Už při prvním pohledu na rozměrný off-road Ford Explorer se kdesi hluboko
ve vás ozve pradávný instinkt: silnější vítězí. Skutečně impozantní vzhled
tohoto rodilého Američana (je vyráběn v Louisville ve státě Kentucky) totiž dává
všem na srozuměnou, že je to právě on, kdo je tady pánem.
Interiér: Vnitřek vozu nabízí úžasnou porci prostoru ve všech směrech. V exploreru
můžete velice pohodlně přespat, stejně jako převézt objemný náklad. Vysoký posaz
a tedy jakýsi nadhled nad okolním světem (silnicí) dává řidiči pocit jistoty.
Přes úctyhodné rozměry automobilu neztrácíte přehled právě díky výbornému
výhledu a velkým zrcátkům. Rozměry vozu vám dodávají pocit bezpečí. I když
zvenku vypadá vůz jako pravé terénní vozidlo, vnitřek je maximálně luxusní.
Zkoušená verze má sedadla potažená béžovou kůží, stejný odstín je použit u
látky výplní a plastů. Interiér tak působí velice optimisticky. Ovládací prvky
máte v maximální míře při ruce a ovládání je jednoduché. Sedadla jsou
příjemně mohutná, ale bohužel typicky americky měkká, bez jakéhokoli bočního
vedení. Rovněž opěrky hlavy jsou na dnešní dobu již nevyhovující. Pochválit
musím dvojitou sluneční clonu a kvalitní audiosoupravu, stejně jako kompas či
střešní okno. Moc se mi líbilo jadrně kovové klapnutí při zavírání dveří či
víka kapoty.
Motor a jízdní vlastnosti: Čtytřlitrový šestiválec má fascinující zvuk. Tento divoký hukot je pro
motoristického fandu opravdovou lahůdkou. Zdvihový objem se promítá především do
mohutného tahu. Od zhruba 4000 ot/min explouš ožívá a dynamika je větší než jakou
byste od automobilu této kategorie očekávali. S pětistupňovou automatickou
převodovkou jede vůz klidně, změna rychlostních stupňů probíhá bez jakýchkoli
rázů. Přivítal bych však o něco kratší převody. Velice příjemná je - díky
plavnému pérování - jízda po dálnici ve vyšších rychlostech. Při takových
jízdách vám bude dobrým pomocníkem standardně dodávaný tempomat. Zajímavostí je,
že výška karoserie nad zadní osou je automaticky vyrovnávána podle zatížení. Z
tohoto důvodu nikde nenajdete ovladač sklonu světlometů, neboť jej není třeba.
Terénní schopnosti jsou omezeny světlou výškou 167 mm a nájezdovými úhly 26° a
18°. Přesto ale s explorerem projedete bez problémů nejrůznějšími terény. Při
běžné jízdě se užívá pohonu zadních kol a při ztrátě adheze se samočinně
přiřazují i kola přední. Pohon všech čtyř kol je rovněž možné zvolit
manuálně, stejně tak jako i redukci pro zdolávání obzvláště náročných
terénních pasáží. Na vlastní kůži jsem měl možnost vyzkoušet, že v kluzkém
terénu nejsou moc platné ani obří pneumatiky (255/70 R16) ani diferenciál s omezenou
svorností. Závěr (alespoň zadního) diferenciálu totiž nelze objednat ani za
příplatek. Vyšší spotřeba paliva se u off-roadů jaksi předpokládá. Proto vás
asi nepřekvapí, že jsem v testu dosáhl průměru rovných 20 l/100 km.
Závěr:
Ford Explorer si zřejmě koupí lidé, kteří se chtějí odlišovat. Rozhodně není
určen těm, kteří počítají každý spotřebovaný litr pohonných hmot, ale spíše
pro ty, kteří život rádi vychutnávají plnými doušky. Tento vůz vám totiž
poskytne vskutku nevšední zážitky za volantem. Dá vám možnost být svobodnější.
Terénních vozů potkáváme na našich silnicích čím dál tím více. A je možné,
že se majitelem exploreru stanete právě vy. Pokud se tak stane, přeji vám: pořádně
si ho užijte! Ten pocit skutečně stojí za to. Mezi konkurenty je explorer cenově
přijatelný, má dobrou bezpečnostní a bohatou standardní výbavu. Není nejlepším
ve zdolávání mimořádně obtížných terénů, ale vypadá velice dobře a je to
slušný tahoun (můžete za něj zapřáhnout přívěs o hmotnosti až 3 t!).
Text: Daniel Srb / foto: Ford (3), Daniel
Srb (4)