F o r d  E x p l o r e r  L i m i t e d
Americký průzkumník

    

Design: Už při prvním pohledu na rozměrný off-road Ford Explorer se kdesi hluboko ve vás ozve pradávný instinkt: silnější vítězí. Skutečně impozantní vzhled tohoto rodilého Američana (je vyráběn v Louisville ve státě Kentucky) totiž dává všem na srozuměnou, že je to právě on, kdo je tady pánem.

Interiér: Vnitřek vozu nabízí úžasnou porci prostoru ve všech směrech. V exploreru můžete velice pohodlně přespat, stejně jako převézt objemný náklad. Vysoký posaz a tedy jakýsi nadhled nad okolním světem (silnicí) dává řidiči pocit jistoty. Přes úctyhodné rozměry automobilu neztrácíte přehled právě díky výbornému výhledu a velkým zrcátkům. Rozměry vozu vám dodávají pocit bezpečí. I když zvenku vypadá vůz jako pravé terénní vozidlo, vnitřek je maximálně luxusní. Zkoušená verze má sedadla potažená béžovou kůží, stejný odstín je použit u látky výplní a plastů. Interiér tak působí velice optimisticky. Ovládací prvky máte v maximální míře při ruce a ovládání je jednoduché. Sedadla jsou příjemně mohutná, ale bohužel typicky americky měkká, bez jakéhokoli bočního vedení. Rovněž opěrky hlavy jsou na dnešní dobu již nevyhovující. Pochválit musím dvojitou sluneční clonu a kvalitní audiosoupravu, stejně jako kompas či střešní okno. Moc se mi líbilo jadrně kovové klapnutí při zavírání dveří či víka kapoty.

Motor a jízdní vlastnosti: Čtytřlitrový šestiválec má fascinující zvuk. Tento divoký hukot je pro motoristického fandu opravdovou lahůdkou. Zdvihový objem se promítá především do mohutného tahu. Od zhruba 4000 ot/min explouš ožívá a dynamika je větší než jakou byste od automobilu této kategorie očekávali. S pětistupňovou automatickou převodovkou jede vůz klidně, změna rychlostních stupňů probíhá bez jakýchkoli rázů. Přivítal bych však o něco kratší převody. Velice příjemná je - díky plavnému pérování - jízda po dálnici ve vyšších rychlostech. Při takových jízdách vám bude dobrým pomocníkem standardně dodávaný tempomat. Zajímavostí je, že výška karoserie nad zadní osou je automaticky vyrovnávána podle zatížení. Z tohoto důvodu nikde nenajdete ovladač sklonu světlometů, neboť jej není třeba. Terénní schopnosti jsou omezeny světlou výškou 167 mm a nájezdovými úhly 26° a 18°. Přesto ale s explorerem projedete bez problémů nejrůznějšími terény. Při běžné jízdě se užívá pohonu zadních kol a při ztrátě adheze se samočinně přiřazují i kola přední. Pohon všech čtyř kol je rovněž možné zvolit manuálně, stejně tak jako i redukci pro zdolávání obzvláště náročných terénních pasáží. Na vlastní kůži jsem měl možnost vyzkoušet, že v kluzkém terénu nejsou moc platné ani obří pneumatiky (255/70 R16) ani diferenciál s omezenou svorností. Závěr (alespoň zadního) diferenciálu totiž nelze objednat ani za příplatek. Vyšší spotřeba paliva se u off-roadů jaksi předpokládá. Proto vás asi nepřekvapí, že jsem v testu dosáhl průměru rovných 20 l/100 km.

Závěr: Ford Explorer si zřejmě koupí lidé, kteří se chtějí odlišovat. Rozhodně není určen těm, kteří počítají každý spotřebovaný litr pohonných hmot, ale spíše pro ty, kteří život rádi vychutnávají plnými doušky. Tento vůz vám totiž poskytne vskutku nevšední zážitky za volantem. Dá vám možnost být svobodnější. Terénních vozů potkáváme na našich silnicích čím dál tím více. A je možné, že se majitelem exploreru stanete právě vy. Pokud se tak stane, přeji vám: pořádně si ho užijte! Ten pocit skutečně stojí za to. Mezi konkurenty je explorer cenově přijatelný, má dobrou bezpečnostní a bohatou standardní výbavu. Není nejlepším ve zdolávání mimořádně obtížných terénů, ale vypadá velice dobře a je to slušný tahoun (můžete za něj zapřáhnout přívěs o hmotnosti až 3 t!).

    
Text: Daniel Srb / foto: Ford (3), Daniel Srb (4)

    


    

Ford Explorer Limited

Motor zážehový 4,0 l EFi V6 12V
Největší výkon 152 kW (206 k) při 5250 ot/min
Točivý moment 340 Nm při 3000 ot/min
Vnější rozměry 4813 × 1874 × 1801 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 2071/497 kg
Objem zavazadlového prostoru 925 l
Maximální rychlost 171 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,9 s
Průměrná spotřeba paliva v testu/údaj výrobce 20,0 l/13,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 277 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k datu zveřejnění testu: říjen 1999.