S a a b  9 - 5  S E  3 , 0  V 6   C o m b i
Individualistický letec

    

Design: Elegantně působící zevnějšek tohoto severského krasavce byl navržen v tradičním a poměrně konzervativním duchu. Zvenčí vůz vypadá poměrně nenápadně, při bližším pohledu však zjistíte, že máte tu čest s něčím jedinečným. Saab 9-5 Combi je automobil osobitý a nezaměnitelný a je příliš dobrý na to, aby musel překypovat okázalým luxusem. Tento vůz je svůj. Je to sebevědomý individualista.

Interiér: Vozy Saab jsou známé tím, že rozhodně nejsou konvenční. Automobilka si vytváří své vlastní zásady a normy. Navíc se vůbec netají tím, že se - protože první Saab bylo letadlo - nezřídka nechává vést zkušenostmi leteckých konstruktérů. V souladu s tím vypadá interiér. Dobře obestavěný vnitřní prostor, který vás obklopí po usednutí do vozu, vás zcela jistě nadchne. Masivní a rozložitá (přitom však maximálně ergonomická a přehledná) přístrojová deska vám dává pocit, jako byste se ocitli v kokpitu letadla. Jako dobré nápady je třeba pochválit zapalování, umístěné na středové konzoli vedle ruční brzdy či dvojitou sluneční clonu. Sedadla, čalouněná kůží (přední navíc s ventilátory, které odvádějí teplo a vlhkost od těla a zabraňují tak pocení) jsou opravdu pohodlná. Obsahují navíc boční airbagy a aktivní opěrky hlavy. Rozměrný zavazadelník lze využít k přepravě dosti objemného nákladu. Zajímavým řešením je výsuvné dno zavazadlového prostoru, usnadňující vykládání větších a těžších předmětů (unese až 200 kg). Snadné je rovněž upevnění nákladu díky lištám, umožňujícím přichycení zádržné sítě.

Motor a jízdní vlastnosti: Dvousetkoňový šestiválcový třílitr se čtyřventilovým rozvodem, přeplňovaný nízkotlakým turbodmychadlem, se při rozhýbávání 1,5tunového cvalíka vskutku mimořádně snaží a z 0 na 100 km/h tak zrychlí za 8,7 s. Ve spojení s automatickou převodovkou, jejíž zpracování je maximálně precizní a změna rychlostních stupňů postrádá znatelné rázy, nabízí tento saab skutečně rychlé, dynamické, ale přitom bezpečné svezení. Předjíždění je dílem okamžiku. Průměrná spotřeba se přitom při rozumné jízdě pohybuje těsně nad 12 l/100 km (v testu 12,4 l/100 km), není však žádným problémem dosáhnout i dvojnásobné hodnoty. Skvěle vyladěný podvozek nahrává jak pohodlné, čistě komfortní jízdě, tak i sportovní, dynamické a rychlé jízdě. Jízdní vlastnosti jsou obecně úžasné. V zatáčkách vůz drží jako přibitý a vy si ani neuvědomíte, že jedete dvakrát tak rychle než kolik byste si troufli s jiným autem. Výhodou je instalovaný protiprokluzový systém, zabraňující protáčení kol při rozjezdu (zátah dvou set ořů dělá divy), ale optimalizuje trakční vlastnosti i například na štěrku (vyzkoušeno - funguje skvěle) či na sněhu a ledu. Účinné brzdy jsou optimalizovány pro plynulé dávkování brzdné síly.

Zkušenosti: Při jízdě s tímto saabem se mi mnohokrát vybavoval Antoine de Saint-Exupéry, který ve svých knihách mistrně popisoval dokonalou souhru mezi člověkem a strojem (v jeho případě letadlem). Častokrát jsem měl pocit, jako by neexistoval řidič a automobil, ale jako by došlo k jejich splynutí. Nedivím se, pokud někoho při vyslovení jména Saab napadnou slova jako vášeň, nekonečná láska, apod. Moc se mi líbí následující motto, použité v prospektech: "Saab 9-5 byl postaven tak, aby vás po dlouhé cestě vysadil v cíli s úsměvem na líci." Musím řici, že se to konstruktérům povedlo. Kdykoli jsem jel s 9-5kou, měl jsem dobrou náladu.

Závěr: V autech jako je Saab vyzdvihují prakticky zaměření lidé především různá technická řešení a finesy. Požitkáři naopak hovoří o jedinečném zážitku, který vám vozy o několik tříd níže nemohou ani náhodou poskytnout. Saab je hodně o pocitu. O tom, že se konstruktérům podařilo učinit ze všech komponent harmonický celek. Příjemný vnitřní prostor i špičková ovladatelnost vytvářejí "pohodu na palubě". Majitel tohoto bezmála dvoumilionového auta tak prožívá intenzivní radost z klidné, rychlé a přitom bezpečné jízdy. Celé vaší rodině je 9-5ka Combi připravena poskytnout prostor, dynamiku, luxus a bezpečnost, vše na vysoké úrovni.

    
Text: Daniel Srb / foto: Saab

    


    

Saab 9-5 SE 3,0 V6 Combi

Motor zážehový 3,0 l V6 24V
Největší výkon 147 kW (200 k) při 5000 ot/min
Točivý moment 310 Nm při 3500 ot/min
Vnější rozměry 4805 × 1792 × 1497 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1585/545 kg
Objem zavazadlového prostoru 416 l
Maximální rychlost 230 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,7 s
Průměrná spotřeba paliva v testu/údaj výrobce 12,4 l/11,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 729 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k datu zveřejnění testu: září 1999.